Byggahus.se

Högre krav för avstyckning av tomt för permanentboende än för fritidshus?

1. K
    Medlem · 11 inlägg

Karl Kr

Medlem
    Planen är ett köpa ett gammalt fritidshus och få stycka av en tomt runt det. Funderar på att även bygga nytt på samma tomt och då kan jag lika gärna söka förhandsbesked/bygglov för ett mindre hus för permanentboende istället för ett nytt fritidshus. (Energisnålare, underlättar för framtiden etc.) Men jag funderar på om det är högre krav för avstyckning av tomt för permanentboende än för fritidshus? Eller samma? Så att jag inte trasslar till det med att skicka med ett ev förhandsbesked från kommunen om permanentbostadshus i ansökan om avstyckning hos Lantmäteriet. Anledningen till att jag vill skicka med ett sådant förhandsbesked är att det halverar avstyckningstiden eftersom ärendet troligen blir prioriterat, man får förtur.

Redigerat 1 jan 23:18
  2. F
    Medlem · Östergötland · 7 304 inlägg

fribygg

Medlem
    Bygger du fritidshus under 100m2 lär det inte vara så höga krav på mekanisk ventilation utan du blir friare i ditt teknikval. Inget hindrar ju att du bygger ett energisnålt fritidshus och sedan bestämmer dig för att bo permanent i det.

3. T
    Allvetare · 1 490 inlägg
    Korta svaret är NEJ.

När du gör avstyckningen så har det inget med vad du tänker bygga på platsen att göra. Avstyckningens lämplighet prövas ju mot detaljplan och andra saker men inte vad du just nu vill bygga på den. Ditt förhandsbesked är ju för bygglov på en eventuell avstyckning, får du nej för det du vill behöver du ju inte göra avstyckningen men de hör inte ihop i övrigt. Dvs det kan vara möjligt att göra en avstyckning men sedan medger inte detaljplanen byggnation av permanentboenden, eller pga av avstyckningens beskaffenhet kan du enbart få bygglov för fritidshus. (Pga av frånvaro av kommunalt avlopp, avstånd till skola och service eller andra anledningar finner kommunen att man inte vill ha permanentboende på platsen).

När du lämnar in en ansökan för avstyckning kommer ju lantmäteriet kontrollera hur vida marken är lämplig för ny tomtmark, dvs kolla om detaljplanen anger någon minsta kvm area som måste uppfyllas. Skulle det redan finnas hus på den avstyckade tomten kontrolleras att byggnadsarean inte överstiger max för hur många kvm som får bebyggas i förhållande till tomtens storlek. Eller om det är jordbruksmark men den avstyckade tomten inte anses stor nog för att bedriva jordbruk på. Tror även Försvaret kan få säga sitt om de pga närhet till känsliga områden motsäger sig ökad bebyggelse (om det inte får det för avstyckning så får de det för bygglov, lite osäker på vilken av dessa eller så kanske det är båda).

Redigerat 1 jan 23:43
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.