Byggahus.se

Högre boräntor kommer 2017

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 649 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Inflationen i Sverige har börjat stiga och om uppgången fortsätter kommer räntorna att höjas. Takten i uppgången är svår att spå, men det är klokt att räkna med högre boräntor nästa år.

Du kan läsa artikeln här: Högre boräntor kommer 2017

2. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 467 inlägg

Janus82

Medlem
    Jag kanske är naiv men jag tvivlar på att räntorna kommer att öka inom en överskådlig tid. Sverige har i princip ingen konsumtion av inhemska varor utan vi importerar snudd på allt som vi konsumerar. Det enda undantaget är väl mellanmjölk. När Riksbanken sänkte räntan så försvagades valutan och vi fick på det sättet en artificiell inflation då all vår import blev dyrare. I samma stund som Riksbanken höjer räntan så kommer vår valuta att stärkas igen och vi får då i praktiken deflation eftersom all import återigen blir billigare. Den globala marknaden har gjort att kontrollen över Sveriges inflation ligger i hur billigt utländska producenter kan tillverka sina varor.

3. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 648 inlägg

harry73

bra på allt
    2007 - 2008 skulle räntorna också upp (från 4-5% till 6 -7% eller ännu mer). Så för att säkra våra månadsutgifter valde vi att binda nästan hela bolånet i mindre delar med olika bindningstider. Nu i efterhand var det det sämsta vi kunde ha gjord.
    Förutom att vi betalade överpris jämfört med obundet, skulle en tvångsförsäljning ha kostat oss skjortan i extra ränteavgifter. Och den mix med olika bindningstider gjorde det omöjligt att byta bank och därmed även svårt att omförhandla lånet hos vår egen bank.
    Bara som en liten tankeställare för de som funderar på att binda lånet.

• Laddar…
  4. D09
    Medlem · västra götaland · 9 394 inlägg

D09

Medlem
    Jag har gått med bundna räntor i snart 10 år

Legat på 4,8% och snart detta året har de tre största lånen löpt ut.

Min tanke var att lägga sig på rörligt men samtidigt skulle en 5 årig ränta ligga runt 2%..

Kluven.. 😬😬

5. T
    Husägare · Stockholm · 622 inlägg

TreeView

Husägare
    Alla jämförelseberäkningar som jag har gjort på mina värden har tydligt visat att det varit dyrare med bunden ränta över tid. Dock har jag trots det ändå bundit ibland, trygghetsnarkoman som man är. I mitt perspektiv finns det bara en anledning till att binda; risk för dåligt kassaflöde. Har man inkomst och/eller pengar lättillgängligt så att man kan klara en kortare ränterush så tjänar man inte på att binda.

Men nu var ju rubriken att det blir högre ränta, och är det något vi vet till 100% så är det ju att det blir högre ränta, någon gång, troligtvis redan 2017 men jag tror inte på några större höjningar på 2 år sikt utifrån hur konjunkturen är idag.

6. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 083 inlägg

Excel

Husägare
    Ligg rörligt, RB behöver inte höja så mycket räntan för att det ska ske in inbromsning av ekonomin.

7. A
    Anonym
    Börjar fastighetspriserna sjunka så att säkerheterna på bankernas säkerställda obligationer ligger i farozonen kommer nog de utländska långivarna till våra banker att kräva bättre betalt för att låna ut mer pengar. Våra banker kommer troligen obönhörligen skicka kostnaderna vidare till bolåntagarna genom höjda boräntor oavsett vad Riksbanken tycker om saken.

• Laddar…
  8. R
    Medlem · Blekinge · 203 inlägg

Robert Kooijman

Medlem
    Precis. Av någon anledning "glöms" detta i många diskussioner som istället fokuserar på riksbankens eller finansmarknadens hokus-pokus.

Sen tycker jag att folk är generellt alldeles för högt skuldsatt, kraschen är oundvikligt.

• Laddar…
  9. harry73

harry73

bra på allt
    Väldigt ofta skrivs det om Sveriges bostadsbubbla eller de skenande bostadspriser i Sverige, när man framförallt syftar på Stockholms bostadsmarknad.
    En kris på Stockholms bostadsmarknad skulle orsaka problem för hela Sveriges ekonomi, men det är inte samma sak som att hela Sverige har en problematisk bostadsmarknad. Och nationella lösningar som passar Stockholm passar inte nödvändigtvis resten av Sverige.
    Möjliga lösningar är:
    - Minska inflyttningen i Stockholm genom att öka attraktivitet i andra regioner
    - Flytta statliga myndigheter eller statlig ägda företag från Stockholm
    - Förbättra infrastruktur runt Stockholm, så att man kan bo längre från staden
    - Förbättra möjligheten att bygga i Stockholm.

Att höja hyrorna i hela Sverige eller förenkla bygglovsreglarna i hela landet passar inte nödvändigtvis resten av landet

10. R
    Medlem · 189 inlägg

Rogero

Medlem
    Som någon tidigare skrev så har det under flera år pratats om att nästa år kommer räntorna att höjas. En viss upp- och nedgång sker ju alltid över tid men hittills (åtminstone senaste 4-5 åren) har det mest handlat om ned.
    Visst är det så att om inflationen skulle ta fart så höjs räntan men Riksbanken har ju under flera år helt misslyckats med att få inflationen att närma sig 2 %-målet.
    Jag tyckte jag läste för ett tag sedan att det diskuteras i USA om att det snart kan börja vända nedåt (högre arbetslöshetssiffror etc) och det kommer i så fall att smitta av sig runt om i världen.

11. M
    Medlem · Stockholm · 1 170 inlägg

Matstj

Medlem
    Ja, tom om inflationen går upp är det tveksamt om det påverkar räntan. Figurerna nedan visar perioder som inflationen ökat versus 10 åringensränta.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Räntor.jpg

• Laddar…
  12. harry73

harry73

bra på allt
  13. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 083 inlägg

Excel

Husägare
  14. L
    Medlem · Gotland · 1 049 inlägg

lbgu

Medlem
    En sak är säker. Om en bank tycker att du ska binda så betyder det att de tror att de tjänar på att du binder. Givetvis sätter de sina bundna räntor så att de tjänar på det. Enda anledningen att binda i vissa lägen är väl om man verkligen tror att man är duktigare än banken på att förutse räntan. Fast är man verkligen så duktig så borde man ju inte behöva låna pengar, utan man borde vara ekonomiskt oberoende sen länge.

15. Erik85
    Medlem · Stockholm · 8 inlägg

Erik85

Medlem
    Räntorna måste vända snart.. Har svårt att det kommer fortsätta ligga så lågt som idag.. Lätt att glömma borta att räntorna legat på över tio procent bara för några år sedan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.