Byggahus.se

Högljudd kylfläkt i ny spis - vanligt?

1k läst  31 svar

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Vi har precis fått hem en Electrolux EKI60305IW. När man slår på ugnen så drar en kylfläkt igång direkt som låter som en hårtork/dammsugare/köksfläkt på högsta effekt. Det går helt enkelt inte att umgås i köket när den är på.
    EKI60305IW är ju en billigare modell, 7000 kr trots att den har induktionshäll. Är Electrolux dyrare modeller tystare? Hur är det med andra märken?

Och hur kommer det sig att en konventionell ugn helt plötsligt behöver en kraftig kylfläkt? Har ju aldrig behövts innan? Är det för att skydda elektroniken för hällen eller?

2. H
    Medlem · Nivå 11
    Låter som du säger konstigt, en infällnadsugn behöver ”kylas” med luftspalter runt om för att inte bli varm.

Kör du fläkten i ugnen? Eller är det nån annan fläkt som ej går att påverka?

3. T
    Medlem Nivå 3
    Nej, kylfläkten går på oavsett vilket läge man slår på, även konventionell över/under, direkt när man vrider på vredet. Inte ens termostat, utan stängs av direkt när man vrider av även om ugnen är 300 grader... blåser ut kraftigt mellan hällen och ugnen, draget känns 1-2 meter bort.

4. B
    Medlem · Nivå 17
    Vi har en Electrolux-spis, två år gammal nu, som har en kylfläkt som drar igång någon minut efter att man har satt på ugnen och den är till för att kyla hällens elektronik så den inte blir för varm (som jag har förstått det). Men den låter mindre än köksfläkten på mellanläge så vi störs inte medan vi lagar maten, men eftersom vårt matbord är precis intill är det störande under början av måltiden eftersom den stänger av sig först efter kanske fem minuter (vi försöker komma ihåg att stänga av ugnen några minuter i förväg och bara ha eftervärmen på slutet).

Draget är inte så kraftigt som det du beskriver utan det handlar om 10-20 cm.

Har varit hos andra med inbyggnadsugnar som också har haft störande fläktar i några minuter efter att man har stängt av dem så det kanske finns något i ugnarna också som behöver kylas.

5. T
    Medlem Nivå 3
    Den här låter betydligt mycket mer än vad kylningen till valfri inbyggnadshäll eller ugn gör. Det som känns konstigt är att den inte är termostatstyrd som sagt var. Känns ju som att den skulle behöva kyla mer när man stänger av den vid 300 grader än när den är på med 50 grader...

6. B
    Medlem · Nivå 17
    Har du frågat kundtjänsten eftersom det skulle kunna vara något fel på just din spis?

7. P
    Renoverare Nivå 2
    Vår Electrolux med glashäll har en termostatstyrd fläkt som kyler glaset på luckan för att minska risken att bränna sig.

8. T
    Medlem Nivå 3
    Jag beskrev precis som jag skrivit här, men de var inte ens intresserade av att veta vilken modell det var, hon jag pratade med bara hävdade att alla spisar låter så mycket.

• Laddar…
  9. T
    Medlem Nivå 3
    På denna kan jag inte se att det skulle bero på det, luften blåser rakt ut mellan häll och lucka så den kyler inget där.

10. S
    Medlem Nivå 8
    Både vår ugn och mikro från E-lux har fläktar i sig, den i mikron låter som ett flygplan men går ofta bara 2-3 min efter vi har stängt av den. Ungnsfläkten kan gå 20 min efter vi stängt av värmen, men den låter ganska lågt.

Det mest irriterande är kylfläkten i vår diskmaskin, låter som f-n trots "supersilence". Funderar på att öppna upp och skruva bort. :)

11. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Fläkten är till för att kyla ugnsluckan.
    Den ”stormen” du beskriver låter ju märklig.
    Det är ju möjligt att tillverkaren tog någon fläkt i högen som egentligen var till för något annat. Men att få electrolux att erkänna det....
    Jag skulle prova att försöka få ner varvtalet.

12. H
    Medlem · Nivå 11
    Vi brukar öppna upp ugnen (inbyggd) på glänt när vi Stängt av den, men denna kylfläkt stör inte.

Vad är det för skillnad på en ny spis Motför en gammal? På dessa fanns väl inga fläktar, kan väl inte endast vara induktionsdelen?

13. B
    Medlem · Nivå 17
    Om fläkten är till för att kyla ugnsluckan så är det nog en säkerhetsgrej, dvs. så inte barn eller andra ska bränna sig på luckan.

Skulle man kunna koppla bort fläkten när det som i vårt fall är bara två vuxna i hushållet och vi är vana vid att ugnsluckor blir varma?
    Eller uppstår då något annat problem?

14. T
    Medlem Nivå 3
    Frågade på facebook igår: https://www.facebook.com/electroluxsverige/posts/2152803138130827

Fick svaret att "När ugnen slås på startar automatiskt en kylfläkt. Denna fläkt gör ugnsglasen svalare så luckan inte är varm att röra. När hällen slås på startar 2 fläktar, också per automatik. Dessa fläktar finns för att kyla ner elektroniken. Ljudet skiljer sig inte åt beroende på spisens prisklass."
    Att fläkten kyler luckan stämmer inte alls. Jag har nu lagt upp en video som visar problemet på deras FB, får se om de svarar annorlunda då:

15. B
    Medlem · Nivå 17
    Arbetsmiljöverket har tagit fram en app som heter Buller och som kan mäta ljudnivåer.