Byggahus.se

Höga skulder i nybyggda föreningar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Inget nytt under solen, observerade jag i Lund när jag kikade runt 2011/2012.

Progressiv eller obefintlig avskrivning samt höga lån i föreningen, allt för att maximera vinsten (progressiv avskrivning fick man väl sluta med för något år sedan). Man hade alltså högre månadsavgift i en nybyggd bostadsrätt jämfört med en äldre som precis fått utföra allt kostsamt underhåll.

3. T
    Medlem · Nivå 8
    ”bör du kontrollera föreningens ekonomi”

Hur gör man det när det inte finns någon förening?

4. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 10
    Med nuvarande låga räntor är det ju liten skillnad mellan låga och höga lån i föreningen. Men det kommer att ändra sig när räntan förr eller senare stiger. För många blir det dubbel effekt, högre räntor på egna lån och högre avgifter pga ökade ränteutgifter för föreningen. Men även bland äldre föreningar finns stora skillnader i belåning som inte betyde så mycket för avgiften idag men kan bli kraftiga skillnader i framtiden.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Det brukar finnas en plan där planerad belåning framgår. Jag vet iofs. inte hur bindande den planen är. Om bygget blir dyrare än förväntat (typ, exploatören behöver byta ut sin Ferrari).

6. T
    Medlem · Nivå 8
    Vad händer med föreningens ekonomi när dom sista 25% av lägenheterna står tomma och man tvingas dumpa priserna med 5-10% för att sälja dom, vem tar den smällen?

7. K
    Beror på vilka avtal som finns mellan förening och byggare

8. T
    Medlem · Nivå 8
    Precis, är detta något gemene man har koll på som köper en bostadsrätt som skall byggas 2 år senare.

9. C
    Medlem · Nivå 18
    Knappast, de flesta har nog ingen aning om hur man kan läsa ut något vettigt ur en ekonomisk plan eller årsredovisning. Egentligen borde bostadsrättsföreningar vara skyldiga att redovisa vissa i sammanhanget relevanta och jämförbara nyckeltal, såsom t.ex. belåning per kvm bostadsyta.

• Laddar…
  10. K
    Det är väl på gång att ta fram relevanta nyckeltal, det vore ett framsteg. I avvaktan på detta bör man i vart fall alltid bedöma föreningens skuld per kvadratmeter som en första enkel indikator för en brf.

11. B
    Medlem · Nivå 15
    Bra att någon äntligen reagerar. Byggbranschens marknadsledare har missbrukat sin maktposition allt sedan miljonprogrammet formellt avslutades 1975. Vad som sedan dess har hänt är att de - utan motstånd - byggt upp en privat kommandoekonomi.

Jag har länge efterlyst lagar som hindrar marknadsledarna (inklusive HSB) att bilda bostadsrättsföreningar med sina direktörer som enda medlemmar innan byggen påbörjas. Om de blivande konsumenterna aktivt deltog i upphandlingen skulle givetvis produktionskostnaderna se annorlunda ut.

12. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Det är ju bara som köpare att titta i ekonomiska planen innan köp, folk måste faktiskt kunna läsa på innan dom gör miljonaffärer.

13. C
    Medlem · Nivå 18
    Det räcker inte med att läsa, man måste veta hur man skall tolka det som står där också, vilket i ärlighetens namn inte är så lätt.

Till exempel är det många lekmän som tittar på resultatet i en BRF och kanske blir oroliga när de ser ett minusbelopp där. Inte så konstigt - resultat låter som en viktig siffra och resultatdispositionen har till och med en egen rubrik i början av årsredovisningen. I själva verket är det i princip en ointressant siffra i en BRF.

14. B
    Medlem · Nivå 15
    Man kan tycka det. Men samtidigt måste man vara medveten om att bankfolk och mäklare med förenade ansträngningar gör allt de kan för att övertyga "folk" om att "allt är i sin ordning! Du behöver bara skriva på HÄR och HÄR och HÄR. Och om inte galoscherna passar så har vi kö, om min herre vill ha vänligheten att stiga åt sidan" ....

15. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Jag tyckte jag var hyfsat insatt i hur bokslut fungerar och kollade genom boksluten för föreningen vi köpte i. Tji fick jag, avgiften steg rätt rejält ändå.

Så det är verkligen inte "bara" att titta i dokumenten.