Byggahus.se

Höga radonvärden

1. R
    Medlem Nivå 1
    Överallt läser jag att den stora risken med inomhusradon uppstår när man vistas i radonet under en längre tid. Jag har inte kunnat hitta någonstans vad man menar med lång tid. Det känns som ett ganska relativt begrepp så handlar det om 5 år eller 35 år, någon som har en aning?
    Vi har bott i vårt hus med markradon i 3,5 år och har haft medelvärde på 4500Bq de första 3 åren. Vi bor med vår 2-åriga son och har en till liten på väg så vi är förstås oroliga (dessutom har svärfar precis gått bort i lungcancer även om det troligtvis inte har med vårt hus att göra eftersom han inte bott hos oss)

Vi har installerat till- och frånluftsventilation, vilket minskade våra värden till ungefär hälften. Imorgon kommer en radonkonsult igen och ska mäta var radonet kommer in och så blir det väl radonsugar på nedervåningen antar jag.
    Kan man få bidrag för ett hus flera gånger? Är det per år, åtgärd eller hus? Vi har fått bidraget en gång och det kom in på år 2008 så undrar om vi kan få bidrag en gång till?