De flesta bolån kostar under 2 procent per år. Men bankerna har inte sänkt sina krav, utan tvärtom skärpt dem. Fortsatt stigande bostadspriser ligger bakom, men också omsorg om kunderna.

Du kan läsa artikeln här: Höga krav för nya bolån, men lösning finns

G
Jag är säker på att det inte bara är pga omsorg om kunderna man har höga krav. De vet såklart att räntorna är konstlat låga och att en normalisering med utlåningsräntor runt 5-6 % kommer (man vet bara inte när)

De vill helt enkelt vara säkra på att de kan få tillbaks sina pengar - Svårare än så är det inte !

Nu kanske det skiljer lokalt på bankerna men när min farfar erbjöd sig att gå i borgen för ett lån till mig så svarade banken att borgenslån inte existerar längre sedan flera år tillbaka och innebär idag rent praktiskt att den så kallade borgenären bara tar ett blancolån på sig själv. Detta gällde då Nordea i Umeå.

Sen är det lite synd att tycka att 8% ränta är onödigt att räkna på när vi troligen inte kommer dit inom de närmsta åren. Det handlar inte bara om att kunna betala lånet utan även vad som blir kvar till annat efter det. Jag tror många storstadsbor kommer få kraftigt sänkt konsumtionsutrymme redan vid 4% vilket skulle kunna bidra till en lågkonjunktur i Sverige om köpkraften mattats av p.g.a. höga boendekostnader.

G
Att bankerna skulle vara omsorgsfulla är lite roligt! De har bara hittat ett bra sätt att få låntagarna att 'dra på sig' dyra lån med insatser till boendeköp. Om inte så får de in en hög med pengar de direkt kan låna ut igen. Trycket från köpare är ändå högt!
Med borgenär har de inte ökat säkerheten - de ökar bara potentiell vinst!
Om initiativ fanns skulle bankerna sannolikt ha egna, byggande bolag, som minskade bostadsbrist och höll en rimlig nivå på priserna. Priserna ute i Europa kan man inte jämföra. Få länder har hushåll med så lite sparade pengar! Därav är Sverige unikt i att behöva billiga boenden för att klara en konkurrenskraftig industri och näringsliv.
Det enda vi kan beskylla konsumenternas dyra boendekostnader för, är att de möjligen spenderar för mycket på boende i form av inredning etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.