Hej
Vi har precis flyttat till ett hus
och vi blir inte kloka på bar mättaren. Är detta normalt? (se bifogad bild) tycker den röda pilen står på alldeles för högt.
dessutom känns det som att elpatronen går igång hela tiden ( se bifogad bild mellan 23 och 05 laddades bilen) vi förbrukar väldigt mycket el fast elemenen är luftade och och inget är på. Har googlat ihjäl mig utan framgång.
Boyta: 216 m2. (2 plan, utan källare)
Panna: Nibe F370 Frånluftsvärmepump
Ventilationssystem: F med återvinning
Innertemp: ca 18-19 grader
Uppvärmningssystem: Ingjuten golvvärme i bottenvåningen, radiatorer uppe.
Byggår 2006
och vi blir inte kloka på bar mättaren. Är detta normalt? (se bifogad bild) tycker den röda pilen står på alldeles för högt.
dessutom känns det som att elpatronen går igång hela tiden ( se bifogad bild mellan 23 och 05 laddades bilen) vi förbrukar väldigt mycket el fast elemenen är luftade och och inget är på. Har googlat ihjäl mig utan framgång.
Byggår 2006
Kolla expansionskärlet trycket ligger ungefär där säkerhetsventilen öppnar tror jag.T TessG skrev:Hej
Byggår 2006
J Josth skrev:
Kan inget om det här, vad på expansionskärlet ska man kolla på 🙈 nu har jag blockerat elpatronen och gått ned från genomanitt 6-7 kw till 1 kw. Men jag förstår att det är bara tillfällig lösning. det som oroar lite är att vattnet är inställt på ekonomi men ligger ändå på 56 grader.E Emanuel01 skrev:
Titta på vilka förångnings- och avluftstemperaurerna är i infomenyn. Då vet man säkert hur kompressorn går. Är som sagt bara en ganska liten kompressor i F370 men det var så det var när huset byggdes 2006.
Har man en F370 eller motsvarande och vill spara mer energi så är ett alternativ att komplettera med luftluftvärmepump som helt enkelt får värma en del av huset och avlasta (el-patronen) i F370.
Har man en F370 eller motsvarande och vill spara mer energi så är ett alternativ att komplettera med luftluftvärmepump som helt enkelt får värma en del av huset och avlasta (el-patronen) i F370.
Vi har vattenburen golvvärme och Fx mekanisk frånluft med återvinning. som tillägg. Men dessa aiffror säger mig inget just nu (flyttade in för 3 veckor sen från lägenhet 🤯) och pannan installerades 2019.J Josth skrev:Titta på vilka förångnings- och avluftstemperaurerna är i infomenyn. Då vet man säkert hur kompressorn går. Är som sagt bara en ganska liten kompressor i F370 men det var så det var när huset byggdes 2006.