Byggahus.se

Hög pelletsförbrukning, vad beror det på.

1. T
    Medlem · Nivå 7
    Hejsan
    Jag tycker att vår pelletsförbrukning skenat iväg lite, just nu går det ca 22 säckar i veckan och ute temperaturen e inte speciellt kallt (inte ens minus), bor i skåne. Huset är på 144 kvm och byggt 1947, är teglat. förra vintern gick det åt mindre än nu när det var som kallast.

Brännaren är en Janfire Flex A och den sitter i en Duplomat panna från 1968. Har inte haft några driftstörningar alls och sotar en gång i veckan.

Tog för ett tag sedan bort en termostat i själva bostaden som styr när cirkpumpen ska gå då denna fått en massa stryk och va iprincip sönder. Så nu går cirkpumpen hela tiden.

Pannan har vanlig manuell shunt och brännaren går på läge 1, alla element på fullt öppna (gammla termostater)

Vad är boven i det hela för det känns som det rinner i väg pengar, vi är bara 2 som bor här och använder inga jättemängder varmvatten. Beror det på att vi tog bort termostaten i bostaden så att cirkpumpen går hela tiden? kan man byta ut denna (satt relä och så oxå till den)? mot vad? andra tips på hur jag kan spara pellets för det känns inte hållbart som det är nu.

2. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag skulle gissa på att ni har bytt kvalitet på pelletsen.

Jag tror inte att det är någon nackdel att ha cirkulationspumpen på hela tiden, det är dessutom bra att ha elementen på max och bara reglera vilken framledningstemperatur som går ut. För jag antar att ni inte har mycket varmare i huset nu jämfört med förra vintern?

3. B
    Medlem Nivå 8

Vad gjorde termostaten?

Vad hade termostaten för uppgift om du har manuell shunt? Styrde den bara när cirkulation skulle gå? Är inte det en lite lustig lösning?

22säckar/vecka låter som en hel del. Gissningsvis ligger jag på ca hälften med liknande förhållanden fast strax under vänern.

Har ni gjort några andra förändringar?

4. T
    Medlem · Nivå 7
    Nix samma pellets som förra året, dock skall vi byta i dagarna, brännaren sköts av företaget som installera den som gör årliga kontrollen å det är inget fel på den.

temperaturen är samma i huset, alla förutsättningar är samma.

Det enda termostaten gjorde var att slå till ett relä som var kopplat till cirkpumpen så jag antar att den starta/stoppa cirkpumpen bara.

5. slipperman
    Medlem Nivå 6
    Nåt skumt är det. 22 säck i veckan = 10 kW,

6. M
    Medlem Nivå 12
    Jag har sett såna där hempullösningar när folk varit för snåla för att skaffa shuntautomatik. Man ställer shunten i ett mellanläge och termostatstyr cirkpumpen. Funkar inte bra. Skaffa en riktig shuntautomatik!

7. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag har en som du kan få gratis, om du hämtar den.

8. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Vi gör av med ca 1 säck om dagen för värme och varmvatten just nu när det är mellan -7 till +4. Det tycker jag är mycket, blir ca 1200:- i månaden, och det är som sagt ingen riktig vinter ännu.

9. T
    Medlem · Nivå 7
    Vill inte skaffa en shuntautomatik då det inte känns lönt då vi har planer på att byta panna. Ska handla nya termostater till elementen och prova om det kan hjälpa, hoppas det då det börjar bli dyrt med nuvarande pellets. Förra vintern gick det ungefär en pall per månad i perioden dec-mars och minska sen.

Ska ringa de som installerat pelletsbrännaren imorn så får de komma å titta på brännaren så att den iaf är ok så kan jag utesluta den.

Cirkpumpen snurrar det vet jag men finns det någon annan uppgift den har än att bara pumpa runt vattnet. har en grundfos 3 fas pump tror den heter 25/40 som modell. går i läge 1 idag. Tror inte den är så himmla gammal nåt enstaka år (bara bott i huset i 1 år).

Är det rätt ände att starta i med att byta termostater på elementen? kostnaden motsvarar ju bara 1 veckas förbrukning av pellets just nu bara :) Det är väl bara att skruva av och på dem på elementen?? ska de sitta som berget eller lite löst?

VVS killarna var här för ungefär en månad och plockade bort ett element och pluggade rören i vårt badrum då vi håller på att renovera det. då tappade de ur en del av systemet och fyllde på det, det kan inte ha något med det att göra?

10. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Du kommer att behöva en shuntautomatik på nya pannan, så varför inte skaffa den redan nu och börja spara pellets. Automatiken går ju att flytta över till nya pannan.

Med shuntautomatik är det mindre nödvändigt att byta ventiler på elementen.

Protte

11. T
    Medlem · Nivå 7
    De nya pannor jag tittat på har redan automatshunt, iofs vad kan det handla om för pengar att installera det på den pannan jag har idag?

Är det bara en ny shunt samt en motor med tempkännare som behövs? isf rör det sig om ca 3000:- kr om jag förstott det rätt. Hur svårt är det att byta? är det nåt man kan klara av själv? går det änns att byta i min gammla panna från 68?

12. 2
    Medlem Nivå 11
    Glöm det där med nya termostater på radiatorerna, Då pannan ändå kommer att bytas o kommer att ha shuntautomatik som standard så behöver du inte köpa en sådan heller då inget av dessa kan påverka så du får så hög förbrukning som du har nu..
    Om shuntsyrning/termostater skulle kunna få ner förbrukningen om du körde med fullt öppen shunt nu o rören ligger på utsidan huset...

Är det nått direktspjäll på pannan som är öppet??
    Rökgastemp??
    Som det är nu går det drygt 50 kg/dygn för dej o det är mer än va brännaren ska klara av att förbruka då den körs på läge 1 som ska va 6 kW inmatad effekt o du trycker i den 10 kW men verkar få ut ca 2,5-3 kW som huset troligen kräver vid 0°
    Jag hade liknande förbrukning med gamla pannan då det va -30° ute men nu efter pannbytet har jag inte kommit över 40 kg/dygn vid -30°

13. T
    Medlem · Nivå 7
    det som jag tycker e lustigt är att vi inte har mer än 19-20 grader inne, inte 25-26 som man skulle kunna tro.

14. 2
    Medlem Nivå 11
    Ój med den innetempen skulle det klagas här... :)

Börja med att kolla rökgastempen antingen om du skaffar en rökgasmätare el kollar med en stektermometer..
    Kolla om du har direktspjäll på pannan som råkats öppnas av misstag vid sotning..
    Går brännaren hela tiden el stannar den nån gång??
    Vad har förbrukningen varit på tidigare??
    Vad har du för årsförbrukning av pellets??

15. T
    Medlem · Nivå 7
    Hade gärna haft nån grad varmare men det kostar ju :) snål e man och ja min sambo klagar - brukar kasta en tröja åt henne, själv har man nästan alltid shorts å tshirt på sig :)

Pannan har inget spjäll osv som jag vet om iaf, inget som går att ändra iaf. Ska köpa en rökgastempsmätare idag å se vad den ligger på.

Då det är ca ett år sedan vi installerade brännaren så är förbrukningen lätt, det har gått 9 pallar (vanliga med 52 säckar a 16 kg).

i våras räckte de 22 säckarna ungefär 1,5 vecka ca.

Brännarn stannar emellan, så den går inte hela tiden.

Pratade med pelletsinstallatören idag och han tyckte att förbrukningen lät ok.