Hög mysfaktor och spargris?

2k läst  4 svar

1. F
    Medlem Nivå 3
    Vi är relativt nyinflyttade i vårt 70-tals hus med direktverkande el. Insåg redan när vi kikade på huset första gången att man måste komplettera med Något för att kunna få ner elförbrukningen.

Vi har kikat runt på kaminer och har nu fastnat för Contura 460 (murspis) och Contrura 470 (täljstenskamin). Tanken är att mysfaktorn i allrummet ska höjas och att elräkningen sänkas. :)
    Vad tycker ni verkar vara det bästa valet - 460 eller 470?

OBS! Luftvärmepump ska in i huset till hösten.

2. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag lägger spontant min röst på täljstenskaminen, men jag är inte säker på att den är så mycket bättre än murspisen, iom att de väger lika mycket. Om murspisen är mycket billigare skulle jag ta den istället.

Allra bäst är ju en spis som väger ordentligt, så att den kan lagra upp värme under eldningen och avge mellan eldningarna. Kolla t.ex. den här: http://tulikivi.se/www/tltuoteU.nsf/KermaUunitSE/ERKKI?OpenDocument&id=10KSse&id2=TA1

3. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    För att få bästa besparingen så ta den som kan bränna mest ved per dygn, den kommer att tillföra mest värme till huset, vikten på eldstaden har i det hänseendet mindre betydelse.

Tänk också på att en Tulikivi som väger 1500kg som mest får matas med 15kg ved per dygn! (1kilo ved per 100kg täljsten och dygn).

En Tulikivi på 1500kg avger mellan 1,5 och 2kW under/efter eldningen, en "vanlig" stål/järnbraskamin avger 7-11kW.

4. Alpha
    Medlem Nivå 8
    Sedan beror det ju på hur mycket man vill slantar man vill bränna :) på en kamin el. ugn menar en tulikivi kostar väl i runda slängar från 50 tusen å uppåt samt så måste ju golvbjälkar stöttas upp om man har det men å andra sidan så avger den ju värme 1-2 dygn efter sista pinnen lagts in, man lär väl få elda en hel del innan man sparat in en så´n iof.

Val av vanlig braskaminstyp så är det väl mycket estetiskt vad man tycker skulle passa in hemma, val av tillbehör så som fläkt, hylla, givetvis storlek, effekt, viken typ med, stospassning mm.

Ett hett tips kan ju vara att välja en modell som kan ha en fläkt som sprider ut värmen.

Beroende på hur eran planlösning så kommer ju eran blivande luftvärmepump bidra mest till att sänka elförbrukningen vågar jag påstå.

5. F
    Medlem Nivå 3
    Intressant att höra vad ni tycker. Jag vet att många rekommenderar Tulikivi men den är för stor för vår smak. Är därför inne på något mindre.
    Vi funderar ett tag till mellan Contura 460 och 470. Ska också ta reda på skillnaden/likheten dem emellan.

Sen är det ju tänkt att luft/luftpumpen ska göra någon nytta också...;-)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: