Byggahus.se

Hög luftfuktighet på kallvind

1. F
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Var just uppe och kikade på RH-mätaren på vinden. Visar 81%, det är väl något fuktigare ute just nu. Det är en murstock mitt i vinden som vi inte eldar i, inte särskilt mycket i alla fall. Förra ägaren hade eldning i murstocken som uppvärmning (ägaren innan dess är jag ganska säker på att han körde på elpanna, 1969-2004). Lågt i tak på vinden, kanske 60-70 cm på högsta stället, ingen ingång från huset, utan enbart från taket. Inga gavelventiler, förutom två små hål på ena kortsidan av vinden.
    Besiktningsmannen noterade när vi köpte huset för ett år sen mikrobiell tillväxt, men inget annat att notera, och sa att jag skulle sätta upp en referensplanka för att hålla koll. Det ligger några lösa plankor på vinden som inte har några spår av mögel, som jag misstänker förra ägaren lagt dit. Ned mot golvet i takutrymmet är träet, dit jag lyckats krypa, ganska mörkt, som ni ser på bilderna, det ligger vitt damm på isoleringen.

Vad skulle ni gjort åt denna situation?

Vad ska jag göra för att få ned RH? Gavelventiler?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fbAOUMz.jpg

vWBR57Q.jpg

o00vTlX.jpg

oRlwXL3.jpg

w5scX4l.jpg

qieafCS.jpg

IpsE6dZ.jpg

p6qJl3g.jpg

Ju86ssh.jpg

Kz8mgMu.jpg

Redigerat 15 mar 2015 19:00
  2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Eftersom träet är så fint bara någon meter upp på taket gissar jag att det svarta du ser är ett tak som läcker eller har läckt.

Det verkar ju vara något enstaka ställe med påväxt, man kantänka sig att det finns någon läcka där.

• Laddar…
  3. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Tycker också det ser fint ut, håller med MathiasS att bara det inte läcker kan du vara lugn. Troligen värmer du vinden endel då det inte verkar vara så tjock isolering.

Årsmodell på huset ?

• Laddar…
  4. F
    Medlem Nivå 8
    Tack för svaren! Taket las om 1997, möjligen att det läckt innan detta. Har dock inte känt om det var blött nu, eller om man ska kontrollera på nåt annat sätt?

Huset är från 1933.

Så jag ska inte göra nåt för att få ned RH?

Det vita dammet/bitarna, är det vitmögel?

5. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Svårt att göra något åt RH utan att isolera taket utvändigt och det känns lite väl drastigt när du inte har större problem än du har.

RH på vinden kommer mest att styras av RH utomhus. Nu och 2-3 månader framåt är den period som har lägst RH utomhus.

• Laddar…
  6. C
    Medlem Nivå 5
    Jag tycker att de vita fläckarna som är på bilderna ser ut som släkt kalk. Man la in detta i isoleringsmaterialet förr för att hålla borta möss och rättor. Tänk på att använda skyddsmask och handskar om du i framtiden tar bort isoleringen då det kan irritera halsen ganska rejält.

• Laddar…
  7. A
    Medlem · Nivå 19
    Det ser ut som det varit blött och taket omlagt 1997.
    Om man lagt takfotsplåt, vilket du bör ha, så skulle jag kolla att det ligger papp under den mot råsponten och att pappen ovanpå plåten är limmad mot plåten. Under plåten kan det bli kondensfukt och är inte pappen limmad ovanpå kan vatten suggas upp mellan plåt och underlagspapp.
    Har sett båda dessa på tak. Gissar, men jag tror att man från början inte hade med papp under plåten i läggningsanvisning utan tillkom senare.

• Laddar…