På konsumentens sida
· 3 157 inlägg
Bankerna börjar ta höjd för att riksbanken under nästa möte väntas justera reporäntebanan.
Du kan läsa artikeln här: Hög inflation tidigarelägger höjd boränta
Du kan läsa artikeln här: Hög inflation tidigarelägger höjd boränta
Det kanske kan kyla av en rejält överhettad bostadsmarknad?
Känns som att det här var oundvikligt. Jag och min sambo köper vilken dag som helst vår tomt vi nu fått avstyckad och godkänd.
Dock lägger vi husbeställning på is och reviderar våra planer. Virkespriser, bränslepriser, inflation och räntehöjningar. Känns definitivt som att det inte kan bli mycket mer ofördelaktigt att investera i ett hus nu.
Inget ont som inte har något gott med sig. Det här kan ju sannolikt vara det lilla extra som gör att jag ror lösvirkesplanerna i hamn istället.
Dock lägger vi husbeställning på is och reviderar våra planer. Virkespriser, bränslepriser, inflation och räntehöjningar. Känns definitivt som att det inte kan bli mycket mer ofördelaktigt att investera i ett hus nu.
Inget ont som inte har något gott med sig. Det här kan ju sannolikt vara det lilla extra som gör att jag ror lösvirkesplanerna i hamn istället.
Så varför har man inte gjort det tidigare då denna "uppgång" pågått alldeles för länge.V Vardagsrum skrev:
Det här är ju skapat av banken för "den eviga uppgången" så de inte ska förlora de pengar som de skapar vid utlåningstillfället.
Brakar systemet för att kunderba inte kan betala så har bankerna inte heller teckning för fallet.
Man kan ta huset och kunden sitter med skuld kvar. I andra länder försvinner skulden med fastigheten. Sverige är lite speciellt bankstyrt må jag säga
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Kan man inte höja räntan på just bolånen utan att andra lån påverkas? Tänker företagslån osv.
Det vore ju bra om man kunde få upp räntan till 5% på bolånen i år iallafall?
Eventuellt att räntan höjs mer ju större bolån man har. 1M = 2%, 2M =4% med en maxränta på 10% för alla som lånat mer än 5M.
Det vore ju bra om man kunde få upp räntan till 5% på bolånen i år iallafall?
Eventuellt att räntan höjs mer ju större bolån man har. 1M = 2%, 2M =4% med en maxränta på 10% för alla som lånat mer än 5M.
Så du menar att den generationen som har otur att vara i den åldern att man kommer in på bostadsmarknaden nu ska betala betydligt mer för samma boende som oss som köpt tidigare.S SueCia skrev:
5 ggr högre pris + straffränta då?
Låter inte sunt.
Att den som tjänar riktigt bra kan ha en högre ränta är en annan sak.
Frågan är om någon ska betala ränta alls?
Räcker det inte med amortering då samhällsekonomin hämmas av höga Räntekostnader.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Mja, de som varit med och budat på hus senaste två åren och dragit upp vanliga 70talshus till över 4 Miljoner är ju en del av problemet så jag ser det som rimligt att de får betala mer ränta. Sen kommer ju priserna störtdyka ifall räntan på de dyraste husen blir 10% så de som ska köpa i framtiden blir troligen inte lika belånade isåfall.19guran68 skrev:Så du menar att den generationen som har otur att vara i den åldern att man kommer in på bostadsmarknaden nu ska betala betydligt mer för samma boende som oss som köpt tidigare.
Låter inte sunt.
Räcker det inte med amortering då samhällsekonomin hämmas av höga Räntekostnader.
men nej, det var inte jättegenomtänkt, jag tycker bara man måste göra något åt den skenande bostadsmarknaden då framtida generationen är chanslösa utan föräldrar som kan pynta handpenningar. Kollar man utanför flashback och byggahus så ser inte situationen ut så för de flesta skulle jag påstå.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 540 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 540 inlägg
Det ligger mycket i det du säger, man väljer inte var och när man är född. Vissa har haft turen att befinna sig i det skedet i livet när det varit ekonomiskt fördelaktigatt att investera i boendet och med låg risk, andra inte, det handlar inte bara om en eget val.19guran68 skrev:Så du menar att den generationen som har otur att vara i den åldern att man kommer in på bostadsmarknaden nu ska betala betydligt mer för samma boende som oss som köpt tidigare.
Låter inte sunt.
Med det sagt så kan man alltid göra bra eller mindre bra affärer oavsett var marknaden befinner sig.
...och varför vore det bra? Det kommer krascha svensk ekonomi. Vi är extremt investerade i bostäder i Sverige. Höjs räntan till 5% speciellt för de med högre belåning kommer dessa gå i personlig konkurs och allt vad det innebär.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Dom ska klara 6% belåning enligt bankens kalkyler så det borde inte kunna leda till en enda personlig konkurs.Hanatsu skrev:
Med dagens elpriser i södra Sverige, höga drivmedelpriser, högre matpriser mm så kommer allt fler inte klara 6 %.S SueCia skrev:
Dieseln idag ca 10 kr/l högre än för drygt ett år sedan
Fast el upp 200 %.
Höjning av räntorna kommer tömma plånboken allt snabbare och göra bankerna allt rikare.
Låga lockaaräntor som de använt som socker i systemet har ökat lån/skulderna.
Bilar, resor och andra saker som man lagt på huslånen ska nu betalas.
Många kan få det tufft
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
De som tagit bilar, resor och annan konsumtion i bolånet ska givetvis inte gnälla om de får lämna huset sen.19guran68 skrev:Med dagens elpriser i södra Sverige, höga drivmedelpriser, högre matpriser mm så kommer allt fler inte klara 6 %.
Dieseln idag ca 10 kr/l högre än för drygt ett år sedan
Fast el upp 200 %.
Höjning av räntorna kommer tömma plånboken allt snabbare och göra bankerna allt rikare.
Låga lockaaräntor som de använt som socker i systemet har ökat lån/skulderna.
Bilar, resor och andra saker som man lagt på huslånen ska nu betalas.
Många kan få det tufft