Hej,
Har haft strul med min värmepump.Fick inte upp temperaturen på varmvattnet och det visade sig att pannan inte höll något tryck. Har fixat och trixat med stor hjälp från Lordi här på forumet och nu är varmvattnet ok. Får se om trycket håller sig.

Nu har jag helt plötsligt galet varmt i huset, i skrivande stund 23 grader. Igår var tempen nere på 15 grader men då hade jag endast golvvärme på i badrummet (vi har enbart golvvärme). Jag har testat lite olika inställningar på värmekurvan men tycker inte att det får någon påverkan på temperaturen. Nu har jag ställt in 5 på kurva och noll på förskjutning och får nedan värden. Jag vet tyvärr inte vad värdena var innan jag öppnade cirkulationen på andra värmeslingor.

Ute temp: 0 grader
Framledningstemperatur: 48 grader
Temp. kompressorgivare: 48 grader
Tilluftstemp: 28 grader
Beräknad framledning: 31 grader
Avvikelse framledning: 17 grader

Jag har precis ställt in 0 på kurvan och minus -10 förskjutningen för att dubbelkolla så att värdena inte påverkas denna gång.

@lordi får man be om råd igen, om du även kan tipsa om felsökning gällande framledningstemperaturer....

EDIT: Skall även tillägga att elpatronen verkar gå väldigt ofta. Kan jag ha gjort något knasigt när jag har luftat och fyllt på systemet?

Redigerat:
Satte du tillbaks shunten i automatikläge igen?

Danfro Danfro skrev:
Hej,
Har haft strul med min värmepump.Fick inte upp temperaturen på varmvattnet och det visade sig att pannan inte höll något tryck. Har fixat och trixat med stor hjälp från Lordi här på forumet och nu är varmvattnet ok. Får se om trycket håller sig.

Nu har jag helt plötsligt galet varmt i huset, i skrivande stund 23 grader. Igår var tempen nere på 15 grader men då hade jag endast golvvärme på i badrummet (vi har enbart golvvärme). Jag har testat lite olika inställningar på värmekurvan men tycker inte att det får någon påverkan på temperaturen. Nu har jag ställt in 5 på kurva och noll på förskjutning och får nedan värden. Jag vet tyvärr inte vad värdena var innan jag öppnade cirkulationen på andra värmeslingor.

Ute temp: 0 grader
Framledningstemperatur: 48 grader
Temp. kompressorgivare: 48 grader
Tilluftstemp: 28 grader
Beräknad framledning: 31 grader
Avvikelse framledning: 17 grader

Jag har precis ställt in 0 på kurvan och minus -10 förskjutningen för att dubbelkolla så att värdena inte påverkas denna gång.

@lordi får man be om råd igen, om du även kan tipsa om felsökning gällande framledningstemperaturer....

EDIT: Skall även tillägga att elpatronen verkar gå väldigt ofta. Kan jag ha gjort något knasigt när jag har luftat och fyllt på systemet?

Värdena med kurva 0 och förskjutning -10 är enligt följande:

Framledningstemp: 50
Temp. kompressorgivare: 48
Tilluftstemp: 28
Beräknad framledning: 10
Avvikelse framledning: 11

HEUREKA!
Jag har nog löst problemet själv. Jag tyckte att shunten satt snett. Vred till den och den hoppade på plats och nu verkar det som om framledningstemperaturen går ner. Hade ett par killar som bytte kompressor i somras och dom måste ha kommit åt den!

Håll tummarna att det fungerar nu.

L lordi skrev:
Satte du tillbaks shunten i automatikläge igen?
Japp. Men se mitt svar. Jag löste nog problemet!

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Danfro Danfro skrev:
Japp. Men se mitt svar. Jag löste nog problemet!
Håll koll på tilluftstempen när allt har stabiliserat sig igen. Den ska vara någon grad under önskad innetemperatur. Vill du t ex ha 21 grader inomhus, så bör tilluften vara ca 19 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.