Vi har ett relativt nybyggt hus sedan 2017 där vi själva färdigställt övervåningen sen cirka 1,5 år tillbaka.
På våning ett fanns sedan start golvvärme samt en Nibe 730 + uponors självreglerande fördelare med rumstermostater på returen och fast injustering på tilloppen. På våning två valde vi väl tilltagna radiatorer (purmo 21). Dessa kopplades in på samma fördelare som fanns sen tidigare, fördelade på 2 kretsar (med tvårörsystem, 3 radiatorer per krets). Dessa har jag själv justerat in på tilloppen för att ge lagom värme på övervåningen, helt på känsla.
Nu när det smällt till och blivit kallt ute har vi upplevt att värmen inte riktigt räcker till enkelt förklarat. Inte på något sätt katastrof utan mer att vi hamnar på 19-21 grader snarare än dom 24 vi brukar ligga stadigt på. Bortsett från att man får ta på sig en extra tröja vilket inte borde behövas i ett nybyggt hus (fel?) är det mer fenomenet som stör mig.
Samtidigt som vi upplever att värmen inte "räcker till" verkar värmepumpen kämpa för att höja den. Vi har nämligen ~55 grader på framledningen men bara 30-40 grader på returen. För mig känns det deltat för stort Håller ni med?
Vad kan det isåfall bero på?
Själv tänker jag att det beror på för låg flöde i systemet dvs 55 grader ut men stor avkylning i slingorna / radiatorerna. Om jag tänker rätt, finns det något jag kan göra för att öka flödet utan att samtidigt störa balansen i systemet? "Öppna" samtliga tillopp lite men lika mycket mer?
Se bilderna nedan kring hur det ser ut framledning, retur och fördelare.
det kan omöjligen behövas 55gr ut på golvet i ett modernt hus.
Delta över golvet är också för stort men det är ett sekundärt problem.
har du både radiatorer och golvvärme? Ingen shunt?
jag gissar att du har på tok för lågt flöde i golven, men givet returen är det konstigt att det inte blir varmt ändå. Är det inte obehagligt med golv som ör 55 gr varma?
Jag gissar att det mesta av vattnet cirkulerar till radiatorerna, du behöver antagligen strypa det.
Dina reglerade fördelare till nedervåningen borde också köras utan termostater tills det fungerar hyfsat.
Generalfel.
jag gissar att du har på tok för lågt flöde i golven, men givet returen är det konstigt att det inte blir varmt ändå. Är det inte obehagligt med golv som ör 55 gr varma?
.
Golven kan inte vara speciellt varma. Då hade det varit varmt i huset också.
Vi har ett relativt nybyggt hus sedan 2017 där vi själva färdigställt övervåningen sen cirka 1,5 år tillbaka.
På våning ett fanns sedan start golvvärme samt en Nibe 730 + uponors självreglerande fördelare med rumstermostater på returen och fast injustering på tilloppen. På våning två valde vi väl tilltagna radiatorer (purmo 21). Dessa kopplades in på samma fördelare som fanns sen tidigare, fördelade på 2 kretsar (med tvårörsystem, 3 radiatorer per krets). Dessa har jag själv justerat in på tilloppen för att ge lagom värme på övervåningen, helt på känsla.
Nu när det smällt till och blivit kallt ute har vi upplevt att värmen inte riktigt räcker till enkelt förklarat. Inte på något sätt katastrof utan mer att vi hamnar på 19-21 grader snarare än dom 24 vi brukar ligga stadigt på. Bortsett från att man får ta på sig en extra tröja vilket inte borde behövas i ett nybyggt hus (fel?) är det mer fenomenet som stör mig.
Samtidigt som vi upplever att värmen inte "räcker till" verkar värmepumpen kämpa för att höja den. Vi har nämligen ~55 grader på framledningen men bara 30-40 grader på returen. För mig känns det deltat för stort Håller ni med?
Vad kan det isåfall bero på?
Själv tänker jag att det beror på för låg flöde i systemet dvs 55 grader ut men stor avkylning i slingorna / radiatorerna. Om jag tänker rätt, finns det något jag kan göra för att öka flödet utan att samtidigt störa balansen i systemet? "Öppna" samtliga tillopp lite men lika mycket mer?
Se bilderna nedan kring hur det ser ut framledning, retur och fördelare.
[bild] [bild]
Stort tack på förhand för era tankar kring detta!
Var i landet?
Det har ”smällt till och blivit kallt”.
Men hur kallt, 10 minusgrader eller 30 minusgrader?
Det är som skrivit för dåligt flöde genom golvvärmen där deltat ska vara ca 5 grader å även om det är 55° ( för hög kurva på vp) Så kyls det av så värmen blir inte så hög i rummen förmodligen. Då du har ställdon så vill man i så stor utsträckning som möjligt få utden värme som värmepumpen tillverkar dvs att ställdon ska vara så mycket öppen på dygnet alla timmar. Annas är det som du kör bilen i 110 men bromsar för att köra 80
Om du eftermonterat övervåningen måste du justera hela anläggningen.
Auto funktionen är inte att lita på.
Du ska inte behöva 55grader framledning på golvvärmen i ett modernt hus.
Sen behöver du en shunt till GV om du kompletterat systemet med radiatorer.
Du använder returvattnet att sänka framledningen till golvet. På det sättet minskar du även primärflödet från BVP.
I vårat gamla hus från 1936 med träplank och 5cm mineralull i vägg, 15cm spån och 10cm mineralull i tak, is på insidan av enstaka fönster och minus - 14 -18 varje natt i 10 dagars tid så har vi behövt skicka ut 33 grader till våra radiatorer (somliga underdimensionerade) för att ha 20plus inne, barfota och kortbyxor för min del.
det kan omöjligen behövas 55gr ut på golvet i ett modernt hus.
Delta över golvet är också för stort men det är ett sekundärt problem.
har du både radiatorer och golvvärme? Ingen shunt?
jag gissar att du har på tok för lågt flöde i golven, men givet returen är det konstigt att det inte blir varmt ändå. Är det inte obehagligt med golv som ör 55 gr varma?
Jag gissar att det mesta av vattnet cirkulerar till radiatorerna, du behöver antagligen strypa det.
Dina reglerade fördelare till nedervåningen borde också köras utan termostater tills det fungerar hyfsat.
Yes både golvvärme och radiatorer utan shunt. Enl hustillverkaren ska det fungera utmärkt (dock har dom sagt det om en del annat som inte heller varit tipp topp...).
55 ut borde ju ge varma golv någonstans kan man ju tycka men dom är som bäst ljumna. Jag kan också hålla med om att returen är tillräckligt hög för att det ändå borde komma tillräckligt med värme men det gör det inte riktigt. Jag antar att avkylningen från tilluft är större.
Radiatorerna är strypta precis så mycket att det annars blir kallt på övervåningen. Just detta har jag vågat labba en del med själv. Dock är det lite instabilt ändå även om det oftast fungerar bra.
Ska testa att ta bort termostater a ett tag. Just nu kör alla öppet ändå.
BBoende45 skrev:
Var i landet?
Det har ”smällt till och blivit kallt”.
Men hur kallt, 10 minusgrader eller 30 minusgrader?
Kanske häftigt uttryckt men Stockholm och här har vi haft -10 till -20 grader dom senaste veckorna. Det är avsevärt kallare än normalt och troligen därför detta blir så tydligt först nu.
VVector skrev:
Det är som skrivit för dåligt flöde genom golvvärmen där deltat ska vara ca 5 grader å även om det är 55° ( för hög kurva på vp) Så kyls det av så värmen blir inte så hög i rummen förmodligen. Då du har ställdon så vill man i så stor utsträckning som möjligt få utden värme som värmepumpen tillverkar dvs att ställdon ska vara så mycket öppen på dygnet alla timmar. Annas är det som du kör bilen i 110 men bromsar för att köra 80
Tack för bekräftelsen kring flödet. Det märkliga är bara varför jag har dåligt flöde? Bromsar radiatorerna ned det? Låt säga att jag kopplade bort raddarna, skulle det fungera bättre då?
Hur menar du med så mycket öppet som möjligt dygnets alla timmar? Och tänker du på dom blå hattarna eller som röda?
OOvation skrev:
Du har för dåligt flöde i golvvärmen.
Om du eftermonterat övervåningen måste du justera hela anläggningen.
Auto funktionen är inte att lita på.
Du ska inte behöva 55grader framledning på golvvärmen i ett modernt hus.
Låter rimligt även om husleverantören menade tvärtom (men som sagt, dom har väl inte haft toppen koll i övrigt heller). Några tips på hur man gör en injustering?
OOvation skrev:
Sen behöver du en shunt till GV om du kompletterat systemet med radiatorer.
Du använder returvattnet att sänka framledningen till golvet. På det sättet minskar du även primärflödet från BVP.
Har anat att en shunt kan behövas men som sagt ska det gå ändå en husleverantören.... Några tips på vilken shunt som är lämplig isåfall?
NNyfiknast skrev:
I vårat gamla hus från 1936 med träplank och 5cm mineralull i vägg, 15cm spån och 10cm mineralull i tak, is på insidan av enstaka fönster och minus - 14 -18 varje natt i 10 dagars tid så har vi behövt skicka ut 33 grader till våra radiatorer (somliga underdimensionerade) för att ha 20plus inne, barfota och kortbyxor för min del.
Bara som referens
Alltid bra med en referens! Helt klart att jag behöver se över något i mitt egna system....
Efter svaren ovan, någon som har tips kring injustering på att beprövat och metodisk sätt?
Om shunt krävs för att få ordning på detta, tips på vilken som kan vara lämplig?
Självklart lika välkommet med fler tankar kring nuvarande läge.
Ställdonen är dom blå men om dom ska vara öppen så mycket som möjligt så måste kurvlutningen ner. Mot golvvärme i träbjälklag är det sällan över 45° som går ut å mot betonggolv ännu lägre vid dom kallaste dagarna.Sen måste ju man kolla vad cirkpumpen i menyn på vp är ställd i för driftläge då man kan välja både auto och manuell och dessutom välja om den ska gå mot radiator eller golvvärme
Som referens kan jag säga att jag värmer 240kvm till 22-24gr med framledning på max 35 gr i stockholm. Mitt hus är byggt 1947 och sedan renoverat.
om jag vore i dina skor skulle jag börja med att stänga av värmen på övervåningen och få golvvärmen att fungera korrekt. Ställ ner värmekurvan avsevärt och bort med termostaterna så att du är säker på att du har cirkulation i alla slingor. Sikta på max 5 graders tempfall över golven.
När det fungerar plockar du bort alla termostater på elementen och släpper sakta på flöde till övervåningen. Antagligen mycket mindre än du haft nu. Elementen måste ju använda golvvärmens temp så är de inte dimensionerade för det så kommer det inte fungera så bra.
jokern här är vad värmepumpen hittar på. Har den innegivare, var sitter den. Hur regleras cirkulationspumpen, konstant fart eller tryckstyrd eller vad, finns det bara en cpump? Osv.
Ställdonen är dom blå men om dom ska vara öppen så mycket som möjligt så måste kurvlutningen ner. Mot golvvärme i träbjälklag är det sällan över 45° som går ut å mot betonggolv ännu lägre vid dom kallaste dagarna.Sen måste ju man kolla vad cirkpumpen i menyn på vp är ställd i för driftläge då man kan välja både auto och manuell och dessutom välja om den ska gå mot radiator eller golvvärme
Det märkliga är att ställdonen är öppna i stort sett hela tiden trots den höga framledningen. Jag ska nog ändå ta och plocka bort dom ett tag som nämnt tidigare.
Vi har träbjälklag och borde då sträva mot 45.
Vad jag kan se i menyerna samt manualen går det inte att justera hastigheten på c.pumpen manuellt utan den reglerar automatiskt.
MathiasS skrev:
Som referens kan jag säga att jag värmer 240kvm till 22-24gr med framledning på max 35 gr i stockholm. Mitt hus är byggt 1947 och sedan renoverat.
om jag vore i dina skor skulle jag börja med att stänga av värmen på övervåningen och få golvvärmen att fungera korrekt. Ställ ner värmekurvan avsevärt och bort med termostaterna så att du är säker på att du har cirkulation i alla slingor. Sikta på max 5 graders tempfall över golven.
När det fungerar plockar du bort alla termostater på elementen och släpper sakta på flöde till övervåningen. Antagligen mycket mindre än du haft nu. Elementen måste ju använda golvvärmens temp så är de inte dimensionerade för det så kommer det inte fungera så bra.
jokern här är vad värmepumpen hittar på. Har den innegivare, var sitter den. Hur regleras cirkulationspumpen, konstant fart eller tryckstyrd eller vad, finns det bara en cpump? Osv.
Låter som en bra plan att börja med att ställa ner kurvan mot 45 grader och sen försöka trimma in golvvärmen. Jag tror elementen kan lira bra ändå. Värmebehovet verkar rätt litet på övervåningen och dom är som sagt väl tilltagna och borde funka även vi lite lägre temp fram.
Jo vi har innegivare på VP men den styr mot utegivaren. Jag har testat att växla så att dennstyr på inneklimatet men det blev samma resultat.
C.pumpen verkar jag som sagt inte kunna justera utan den reglerar automatiskt. Vad den reglerar mot vet jag tyvärr inte.
Jag har ett system med vattenburen golvvärme på bottenplan och radiatorer på ovanvåningen!
Hus byggt -67 0ch betongbjälklag över krypgrund.
Värmekällan är en 9 kw luft/vatten från Bosch.
Hade svårt att få upp värmen på ovanvåningen så i helgen monterade jag en injusteringsventil på ovanvåningens returledning. Tar lite tid att justera in men känner redan stor skillnad i huset. Och med en lägre framledning.
Ett tips är att justera in flödena och sedan starta om värmepumpen, så att systemet får känna av vad som skett.