Byggahus.se

Hög fastighetsskatt deklaration

1. B
    Medlem · kronoberg · 119 inlägg

byggarebo2

Medlem
    fått våran deklaration i dagarna då jag fick en chock!
    Jag och sambon köpte en tomt 2016 gemensamt där vi började bygga vårt nuvarande hus. Tomten kostade 450.000kr.
    Huset stod klart med slutbevis 20170220 ca.

På deklarationen står det både på min och sambon att vi ska betala 10.750kr var! Man har tagit en procent på 1.075.000kr?! Var denna siffra kommer ifrån har jag ingen aning om!
    Det är inget taxeringsvärde eller liknande, det vet jag.
    Någon som har en tanke för detta innan jag ringer upp skatteverket?
    Sen måste det väl vara fel att vi båda ska betala denna summan? Vi ska väl dela på 10.750kr isåfall? Dom fattar väll att vi bor ihop när båda står som ägare och bor på adressen?

2. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 295 inlägg

KnockOnWood

Husägare
    Står det inget som visar vad avgiften grundas på?
    På ej färdiga bostäder är avgiften 1% av värdet.
    Har ni kanske ökat värdet med 1,7 mille sedan ni köpte tomten?

Från SKV
    "Det betyder att statlig fastighetsskatt ska betalas med 1,0 procent av taxeringsvärdet för
    • obebyggd tomtmark
    • bostadsbyggnad (småhus) som är under nyuppförande och tillhörande tomtmark.
    Först när ett nyuppfört småhus är färdigställt och har fått ett värdeår vid fastighetstaxeringen, övergår småhuset och tillhörande tomtmark till systemet med kommunal fastighetsavgift."

3. B

byggarebo2

Medlem
    Det står: 1% på 1.075.000kr och fastighetsbeteckningen. Men vad siffran kommer ifrån vet jag inte..
    Jag tror att vårat taxeringsvärde nu när huset är klart hamnade på 2.700.000kr. Men jag fattar inte detta, vill ju inte göra bort mig när jag ringer dom.

Det är ju ett j*vla skämt att betala så mycket.. men det klart, i svenska samhället ska man straffas så fort man äger något...

4. L
    Medlem · Sörmland · 1 311 inlägg

lat

Medlem
    Och där föll all vilja att hjälpa, för där visade du att fakta tillhör inte dit starkaste område.

• Laddar…
  5. Z
    Medlem · jönköping · 67 inlägg

Zango

Medlem
    Är väl 1 % av taxeringsvärdet på tomten? Alltså inte inköpspriset på tomten.
    Sen blir det väl 15 år utan att betala fastighetsavgift.

6. B

byggarebo2

Medlem
    Hur kan vi ha ett taxeringsvärde på 1.075.000?
    Gammal åkermark på 2500kvm

7. B

byggarebo2

Medlem
    Man måste väl få ha egna åsikter?! Jag tycker inte illa om kommunister exp, även om det ligger bra långt ifrån mitt ideal.

• Laddar…
  8. P
    Medlem · Västra Götaland · 1 117 inlägg

para

Medlem
    Taxeringsvärdet är väl det som ni hade lagt ner på bygget 1-jan 2017

Var glad åt att ni sedan slipper skatten i 15år.

9. E
    Medlem · 344 inlägg

Erik_X

Medlem
    Anledningwn är ju att man inte ska söla med husbyggen utan prioritera att få det färdigt. Se det som en belöning att ni slipper redan 2019 nu när ni är fardiga.

10. B

byggarebo2

Medlem
    Men eftersom både jag och sambon skattar för samma summa? Ska vi inte dela på detta, alltså 10.750kr/2?
    Hur står det på era deklarationer ni som varit med om detta?

11. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg
    Värdeåret för er fastighet inklusive färdigt hus är 2017. Från och med det året betalar ni "vanlig" kommunal fastighetsavgift (ej skatt)

En obebyggd tomt beskattas (sic!) med 1% statlig fastighetsskatt.

En fastighet med "byggnad under uppförande" beskattas med 1% fastighetsskatt för tomten +, 1% av halva byggnadskostnaden för det året (2016).

Har ni inte angett er byggnadskostnad för 2016 I fastighetsdeklarstionen? Om inte har Skatteverket lagt in ett schablonbelopp som du kan korrigera med korrekt belopp.

Ni borde ha fått en fastighetsdeklaration I höstas där ni fyllt i era uppgifter. Den fastighetsdeklaration ligger som grund till deklarationsförslaget/underlaget ni fått nu.

Redigerat 10 mar 2018 19:08
  12. B

byggarebo2

Medlem
    Men ska vi inte dela detta beloppet?

13. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg
    I deklarationen står det om ni beskattas för en ½ eller 1 andel i fastigheten.

Om ni båda är ägare till fastigheten och byggnaden borde det stå en ½ andel på er vardera.

14. Hemmakatten
    Medlem · 11 627 inlägg
    Som ett exempel :
    Ni har en tomt som har ett taxeringsvärde på 1 miljon. Det blir 10' i fastighetsskatt.

Förra året, 2016, började ni bygga ert hus. Det var nästan färdigt (eftersom ni flyttade in i februari 2017). Gissar att ni då under 2016 lagt ner 2 miljoner i byggkostnad. Halva byggkostnaden är 1 miljon som ni får betala 10' I skatt för.

Totalt 20' vilket ni ska betala I fastighetsskatt.

Eftersom fastighetsavgifter är avskaffad för nybyggda hus kommer ni för 2017 inte att betala någonting alls.

Redigerat 10 mar 2018 19:36
    • Laddar…
  15. B

byggarebo2

Medlem
    Det står inte på våra deklarationer om vi har 1-del eller 1/2-del.
    Ska träffa våran revisor nästa vecka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.