Byggahus.se

Hög energiförbrukning på nytt hus från Götenehus

1. R
    Medlem · Nivå 11
    Skillnaden är att till F750 går det att ha tilluftsmodul ex SAM40 eller ackumulatortank om man vill komplettera med någon annan värmekälla.
    Men till TS tycker nog du bör ha kvar extra vvb då ingen av F730/F750 ger någon vidare mängd varmvatten.

2. Casual
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Vi bor själva i nytt hus (ca 195m2) med FLVP Nibe 730, total förbrukning inkl hushållsel (och motorvärmare) var 1320 i december. Minst 23 grader inne.
    1) Som andra skrivit, undvik stänga tilluft, det ger ökat drag på de ställen där det är öppet, och jobbigare för pumpen att få tillräcklig luftvolym.

2) En sak man ev kan missa som ny husägare är luftfiltret i värmepumpen, rensat detta på länge? (görs enkelt med dammsugare). Är filtret inte rensat får pumpen det jobbigare.
    Och som någon annan också skrev, stäng av tillsatsen (du sätter driften till "Manuell" om jag inte minns fel). Obs dock att om det är något annat "fel" som gör att ni behöver mer värme än ni borde så kan det bli lite kallare inomhus.

Som jag förstått det är det standard med separat mätning av värmepumpens förbrukning, själva har vi en mätare i skåpet i huset som enbart är för detta. Kontrollera denna för att veta säkert att det faktiskt är värmepumpen som står för överkonsumtionen.

3. T
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Vi har nu öppnat alla tilluftsventiler vilket har lett till ökat drag i rummen och oförändrad elförbrukning. Filtret brukar vi göra rent när alarmet på pumpen går, tror det var 5-6 veckor sen sist så boprde vara ok.

Så himla konstigt, vår elräkning för december var 3200 KWh inkl hushållsel, förstår inte att det kan vara så mycket om man tittar på de nivåer ni andra anger. Har anmält till Götenehus som ska återkomma till mig och se hur vi tar detta vidare. Måste vara något galet.

4. T
    Medlem · Nivå 8
    Kan man förstöra något i systemet, att tex pumpen hamnar fel i sin gång genom att stänga av denna? Eller är det enda som händer att det i så fall kan bli kallare i huset?

5. Casual
    Medlem Nivå 1
    Är det ni själva som beställt huset? Om det är så att överkonsumtionen av el gått till uppvärmning (fortfarande obekräftat?) så borde det ju bli ett garantiärende mot leverantören.
    Om det visar sig att värmepumpen inte står för merparten av er förbrukning blir det ju en annan sak att hitta orsaken.

Jag har f ö själv stängt av tillsatsen på vår värmepump, har inte haft några konsekevenser så här långt. Den slog till "i onödan" när det blev kallt, men efter att ha körts kanske en halvdag så behövdes den inte för att klara -10. Värmesystemet är så trögt i huset att jag inte tror vi märker någon skillnad med den av. Vi får se resultatet om det skulle bli vinter igen.

• Laddar…
  6. L
    Medlem Nivå 4
    Exakt, kan ev bli något kallare om det blir riktigt kallt ute men med tanke på hur varm denna vinter är borde det inte vara något problem

• Laddar…