Byggahus.se

Hög elförbrukning

1. T
    Medlem · 48 inlägg

Taggen

Medlem
    Hej
    Började titta på hushållets elförbrukning då jag upplever att kostnaden ökat.
    Loggar in och börja sammanställa data från 2010 och ser att föbrukningen nästan dubblats !!!
    Vi har inte gjort förändringar i hur vi brukar el i hushållet, visst har vi bytt TV och skaffat någon extra elpryl men Inga stor förändringar.

Jag bifogar lite bilder som beskriver utvecklingen över tid och hoppas på tips och råd från forumet. Jag tanker börja med att:
    1 - stänga av bergvärmen 1 dygn för att se skillanden
    2 - mäta elförbrukningen på enskillad saker, tex kyl o frys
    3 - ?

Specen på huset från 2005 är:
    156kvm (platta med golvvärme)
    60kvm garage med golvvärme
    Bergvärme Nibe Fighter 1225 8kw, samt en extra varmvatten beredare i serie med Bergvärme
    Värmen inställd på -1 mot normalkurvan
    Pool med värmepump sedan några år. Därför extra förbrukning över sommaren vilket är ok.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    elförbrukningen sep 13 - 17.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    elförbrukningen månad.png

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 220 inlägg

Immobil

Medlem
    Det första jag skulle kolla: Funkar värmepumpen som den ska? Behov av service t.ex. rengöring av filter?

3. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 12 635 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Juni till augusti i år sticker ut ordentligt. Ny pool eller en Tesla på garageuppfarten? ;)

4. J
    Medlem · Kalmar · 1 195 inlägg

johd01

Medlem
    Samma elavtal och pris antar jag?
    Ni har inte igång massa vattenrening på poolen?
    Skaffade ni poolen 2013?

5. S
    Medlem · 734 inlägg
    Det är ju förbrukningen som ökat för TS. Priset per kwh är irrelevant.

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Blekinge · 7 629 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Kan man göra det själv?

7. T

Thomas_Blekinge

Medlem
    Kurva 1, från vilken tid på året är den?
    Kurva 2: Skillnaden i månaderna jan - maj är ju inte så enromt mellan 2017 och 2010, inte dubbelt i alla fall.
    Nu är väl poolsäsongen över. Koppla bort den och kolla förbrukningen varje dag och jämför med samma data innan poolen kom.

8. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Nej jag tycker det ser ut som runt 20 procent ökning denna period. Möjligen uppemot 25.

9. T
    Medlem · 48 inlägg

Taggen

Medlem
    Tack för respons !!!
    Pratade med precis med Nibe, ska notera Bergvärmens TS och VP tid per dygn under ett par dagar. Dvs hur mycket El och VP tid pannan skapar varje dygn. Idag är den inställd på sommarläge vilket innebär att elpatronen inte ska vara i drift. Återkommer med dessa siffror
    Poolvärmen ny från 2013, därav skillander under sommaren. Den är och har varit avstängd under September, precis som sep 2013. Dessa är därför jämförbara !!

Kurva 1 är för September, 2013 och 2017 t o m igår.
    Kurva 2 är per månad.

Var är en rimlig förbrukning i Sverige idag, september per dygn ?
    Vädret är lika dåligt i hela sverige med samma temp på dagen som natten. runt 10 grader typ...

Blir riktigt frustureread över dessa siffor. Kan det vara elmätaren som funkar dåligt, rent av felaktig?

10. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Hur långt är ett snöre?

Skämt åsido, den frågan är helt omöjliga att besvara. Beror helt på era förutsättningar och vanor. Vissa duschar 30 minuter morgon och kväll, andra två minuter varannan dag. Vissa har fem datorer på 24/7/365 andra slår av TVn när de går på muggen...

11. T
    Medlem · 48 inlägg

Taggen

Medlem
    Stämmer, förstår det. Men kanske andra har tittat hur mycker förbrukning de har per dag under september och vill dela med sig. Bra med lite "vidvinkel" på förbrukningen...

12. P
    Medlem · Stuvsta, Huddinge · 2 615 inlägg

Peter_K

Medlem
    Du ligger ju klart högre än vårt gamla hus från 1929 i Huddinge.
    September är ju inte slut ännu men 37,5 kWh/dygn hittils och 958 kWh i augusti.
    januari 2332, feb 1991, mars 1849, april 1758, maj 1309, juni1067, juli 810.

Bergvärme samt 4 personer i hushållet. ca 220 kvm uppvärmt hus inkl källare.

13. E
    Medlem · Skåne · 10 187 inlägg
    Skaffa en trådlös energidisplay. Då har du koll på din momentana effektförbrukning och kan se hur den går upp och ner och kan då dra en slutsats var du har dina stora förbrukare.

14. Sir James
    Medlem · Stockholm · 247 inlägg

Sir James

Medlem
    Har även pool, har för mig att det är standardmottet som väl är 8x4.

Kör cirkulation + en frånluftvärmepump under sommaren, drar om jag kommer ihåg rätt ca 45-65kWh dygn, beroende på utommhus temepraturen, stor skillnad om det är typ 10c på nätterna...

15. T

Thomas_Blekinge

Medlem
    80 kWh per dygn förbrukar jag knappt i kalla vintern med min BV.
    Förmodligen är det inte bara en enda stor förbrukare som är orsaken utan många mindre. Alla hushållsapparater med värme och/eller kyla kan förbruka en del.
    Och de egna vanorna. Duschmängder. Spola disken med varmvatten innan diskmaskin. Inomhustemperaturen. Plasma-TV. Men dessa vanor har ni ju kanske haft även 2010.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.