Hej!
Uppenbarligen har hjulen till skjutdörrarna slitits ut… dom är inte direkt runda längre och har slipats ner. Ingen aning om hur gamla skjutdörrarna är men kan tänka mig +10 år. Det står ingenstans vilket märke det är på dörrarna men misstänker Byggmax, Skånska Byggvaror eller liknande. Förre ägaren monterade det.
Hjulen sitter i en liten vagga och har en stålstav som sätter igenom hjulen och som sen trycks ner i vaggan. Därefter skjuts vaggan in i aluminiumramen på själva dörren och fixeras med en liten skruv. (Skall vara en insexbult men…)
Måtten på hjulen är:
Höjd: 20 mm
Bredd: 8 mm
Hålets diameter: 6 mm
Stålstavens längd: 11 mm
Profil: U
Vaggans mått:
Längd: 49 mm
Bredd: 20 mm
Höjd med ”klack”: 22 mm
Är det någon som känner igen hjulen och vet var man kan få tag i nya som reservdelar? Bilder bifogas.
Vore extremt tacksam för hjälp!
Uppenbarligen har hjulen till skjutdörrarna slitits ut… dom är inte direkt runda längre och har slipats ner. Ingen aning om hur gamla skjutdörrarna är men kan tänka mig +10 år. Det står ingenstans vilket märke det är på dörrarna men misstänker Byggmax, Skånska Byggvaror eller liknande. Förre ägaren monterade det.
Hjulen sitter i en liten vagga och har en stålstav som sätter igenom hjulen och som sen trycks ner i vaggan. Därefter skjuts vaggan in i aluminiumramen på själva dörren och fixeras med en liten skruv. (Skall vara en insexbult men…)
Måtten på hjulen är:
Höjd: 20 mm
Bredd: 8 mm
Hålets diameter: 6 mm
Stålstavens längd: 11 mm
Profil: U
Vaggans mått:
Längd: 49 mm
Bredd: 20 mm
Höjd med ”klack”: 22 mm
Är det någon som känner igen hjulen och vet var man kan få tag i nya som reservdelar? Bilder bifogas.
Vore extremt tacksam för hjälp!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Känner ingen med 3D printer
Det hade ju varit en variant… Men det måste gå att få tag i reservdelar. Känns det som.
Ser ut att vara excellent på skånska byggvaror. Nya hjul kan du beställa men jag tror du måste ringa eller maila. Ligger inte på hemsidan för jag fick byta några själv.
dessa kanske kan passa annars
https://www.fruugo.se/4st-4x20x65x7...ri9uStRNVVGqct5WVwKFVR8S7bokTrdhoCnWEQAvD_BwE
Mvh
dessa kanske kan passa annars
https://www.fruugo.se/4st-4x20x65x7...ri9uStRNVVGqct5WVwKFVR8S7bokTrdhoCnWEQAvD_BwE
Mvh
Jag skulle gissa på Willabs WGxx (gissar 40/50 eller 62 beroende på om du har isolerglas eller inte).
De har hjul till WG25-40 på hemsidan, men jag tror de också säljer till WG40-om man kontaktar de.
Tidigare var hjulvaggan till de kraftigare dörrarna är i metall till skillnad från de på länken nedan, men nu verkar det inte vara så längre:
https://www.willabgarden.se/produkter/bygg/reservdelar/reservdelar-uterum/hjulvagga-till-skjutparti/
De har hjul till WG25-40 på hemsidan, men jag tror de också säljer till WG40-om man kontaktar de.
Tidigare var hjulvaggan till de kraftigare dörrarna är i metall till skillnad från de på länken nedan, men nu verkar det inte vara så längre:
https://www.willabgarden.se/produkter/bygg/reservdelar/reservdelar-uterum/hjulvagga-till-skjutparti/
Tvivlar på att det är Willab. Dels för att vaggan på bilden inte alls är lik den jag har plus… att tidigare ägare köpte nog inte Willab - om jag skall vara ”diplomatisk”.Anders243 skrev:
Jag skulle gissa på Willabs WGxx (gissar 40/50 eller 62 beroende på om du har isolerglas eller inte).
[länk]
Frugor.se varianten har dock ett för litet centrumhål. Annars hade det varit perfekt.K _Fredrik_ skrev:
Klicka här för att svara