Vi har i somras köpt ett gammalt torp i Närke som vi inte kommer vistas mer i förrän i vår. Det finns varken vatten eller elvärme i torpet, så det får frysa till is under vintern. Men hur gör vi med fönstrerna? Det är englasfönster som inte är täta mot karmen direkt. Kommer det att snöa in?
Det finns extra fönster i ladan som vi tänkte man kunde hänga på för lite extra isolering. Men vi hittade inga hakar att hänga dom på. Så kan man lämna det som det är eller ska man tejpa runt fönstrerna och i så fall vilken sorts tejp? Man vill ju inte ha fula märken på fönsterkarmarna...

Alla tips välkomnas! Har noll erfarenhet av hus och har försökt hitta info men hittar inget bra svar.

Det finns pappersremsor med lim som används för att täta innerfönstret.
Finns att köpa i byggnadsvårdsbutiker.

aha! Ska jag sätta denna tejp på dom fönstrerna som redan sitter eller använda den till att fästa dom lösa fönstrerna med?

En annan tanke jag hade är att sätta dit plywoodskivor ist. Kan det funka eller blir det dåligt med ventileringen av torpet. Läste någonstans att det är mer risk för mögel om man tätar fönster för bra i gamla torp.

Står det ouppvärmt över vintern ser jag ingen anledning att sätta i innerfönster.

• Gilla
Baloba
  • Laddar…
Skulle bara städa ur torpet ordentligt så det inte finns något som kan ta skada av köld och att det inte finns någon mat till eventuella möss.

Att fönstren är lite o täta kommer bara resultera i att det ventileras ordentligt till våren

• Gilla
Baloba
  • Laddar…
Det va det jag misstänkte. Har redan städat ur all musmat och annat. Så då struntar jag i att sätta extra fönster. Som bonus slipper jag sätta mig i bilen 6h t/r.

Tack för hjälpen!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.