Hej...

Vi skall bygga en 1 plans villa. Det är vårt första hus. Det är mkt som man funderar på. Och om vi skall vara ärliga så kan vi inte så mkt om vad som är bäst för det och det. Vad vi diskuterar nu är vilket värmesystem vi vill använda. Vi är öppna för olika förslag, men vad vi tänker på just nu är en stor kakelugn med vatten och solceller. Vi skall ha vattenburet golvvärme som uppvärmning. Men är det ekonomiskt hållbart? Jag har läst mkt här och då är det mkt snack om jordvärme. Vår tomt är 1100 kvm stort. Min fråga är: vilket system är ekonomiskt bäst. Det får kosta att köpa in sakerna bara man tjänar på det på sikt. Hoppas på lite hjälp. :-[

Ekonomisk lösnamhet bygger till stor del på livslängden på ditt system. För att en dyr installation skall löna sig krävs det att den håller "länge"

Detta vet du ju inte på förhand så en mer intressant fråga tycker jag är hur mycket du vill engagera dig i din uppvärmning.

Alla typer av förbränning, olja ved eller pellets kräver en större löpande arbetsinsatts jämfört med tex berg/jordvärmepumpar.

Själv var jag bekväm och valde en bergvärmepump och nu sitter jag och hoppas att den håller länge så att det dessutom blir god ekonomi i det hela.

/Zeb

Jag resonerade så här, när jag skulle byta ut oljan mot något annat:
Ta alternativet med lägsta driftskostnaden, och fundera på om du vill leva med vad det innebär.
Vill du inte det, försök med näst lägsta osv.

Jag skulle ju inte rekommendera att installera något som innebär att du måste dra in bränslet i bostadsdelen, annat än för s.k. mysvärme. Istället för kakelugnen hade jag hellre satt en vedpanna i ett pannrum, som du då ordnar så att du lätt kan ta in veden utifrån. Det är ju en baggis när du bygger nytt.
Men ved kräver ju en del arbete, det ska man vara medveten om. Fast det är i alla fall lättare att vedelda i en bra vedpanna, med lämplig storlek på acktankar, än att ta in veden till en kakelugn i vardagsrummet.

du har stor tomt, välj jordvärme & se till att dom gräver ner slingan isamband med andra markarbeten så kommer du billigt undan (o snåla inte på markslingan!)

sen sätter du in en kamin som inte kopplas ihopp med det vattenburna värmesystemet

CarMan skrev:
du har stor tomt, välj jordvärme & se till att dom gräver ner slingan isamband med andra markarbeten så kommer du billigt undan (o snåla inte på markslingan!)

sen sätter du in en kamin som inte kopplas ihopp med det vattenburna värmesystemet
Hej!

Varför inte koppla kaminen till vattenburna systemet ? Funderar själv på att göra så vid vårat eventuella nybygge.

/ Jocke

rogge_vvs skrev:
Varför inte bygga smart när ni har tillfället, jord, bergvärme är till för stora/gamla/energislukande hus.
[länk]
[länk]
Bara en tanke!
mvh rogge

jag har flera bra anledningar.. det är svin dyrt att byggaså!
som du kan se i artickeln så bygger det på at man ska ha 20 gradet inne, vilket nästan ingen har (ala har 12 eller 22)
& man kan oockså läsa i articklen att husen klara sig bra, ingen hadde under 17 grader inne :o
snacka om komfort !!!
desutom så var några familjer uppe på 10 000kWh/ år o husena är radhus på 120m2
jag har ett fristående hus på 230m2 & gör bara av med 10600kWh/år

satsa på jordvärme !!!

Bygg välisolerat och med värmeåtervinning för frånluften.
Isolering och bygge utan köldbryggor kostar pengar en gång och sparar sedan mer desto högre energipriserna blir.

Golvvärme ger ett väldigt stort och svalt "element", det gör att man effektivt kan utnyttja värmen i en accumulatortank och kan köra en ev värmepump med bättre verkningsgrad.

Jag är beredskapsnörd så den dag i någon vacker framtid när jag bygger har jag gärna en tung golvplatta som lagrar värme och håller huset ljummet i något dygn om värmesystemet stannar. Andra föredrar mera lättreglerad värme som gör det lättare att hålla jämn temperatur i rummen utan att justera markiser.

Jag har räknat fram och tillbaka och kan bara konstatera att jag inte kan räkna hem annat än en Frånluftsvärmepump.

Då bygger jag välisolerat och 1-plans på ca 130 m2.

Jag kommer också att ha en pelletskamin för att det är mysigt och kan kapa lite eltimmar den kallaste perioden. Den kan jag nog aldrig räkna hem rent ekonomiskt.

Hur man än räknar så vet vi inte hur framtiden formar sig. Kanske blir elen mycket dyr, kanske blir pellets dyrt, kanske berg- jordvärme inte håller vad den lovar osv.

Med denna osäkerhet i åtanke vill jag inte investera 150-200 tusen i en värmelösning som jag vill/måste byta om 10 år. Förmodligen kommer det ännu bättre alternativ i framtiden och då vill man ha möjlighet att byta värmekälla.

Den bästa värmen är den man inte behöver, alltså mycket fönster i söderläge, bra isolerat (inom rimliga gränser) och ett tätt hus ger dig bra förutsättningar för en fin värmeekonomi.

WeeBe skrev:
Jag kommer också att ha en pelletskamin för att det är mysigt och kan kapa lite eltimmar den kallaste perioden. Den kan jag nog aldrig räkna hem rent ekonomiskt.

Hur man än räknar så vet vi inte hur framtiden formar sig. Kanske blir elen mycket dyr, kanske blir pellets dyrt, kanske berg- jordvärme inte håller vad den lovar osv.
Enligt skellefteå kraft så säger dom att pelletspriset kommer va max 1/3 av elpriset även i framtiden.. För om pelletsen blir dyrare så kommer folk köpa vp istället.. Nuvarande pris är 30 öre/kW..

Vilken kamin ska ni köpa??

Tycker ecotec tyr verkar smart då den går elda både pellets o ved i..

Självklart ska man kosta på extra issolering ! men dom där 0 energi husen är nått helt annat.

Nu vet inte jag hur du räknat WeeBe, men du har ju ett litet hus, så det kanske tar något längre tid att räkna hem en jordvärme anläggning, men det skiljer inga 200 000:- jämfört med en frånluftsvärme pump. mer nått i stil med 20-25 000:-

2:an,

Det lutar åt en KMP Mysinge. Jag har kikat på alla kaminer (tror jag) och hade gärna velat ha en kombinerad ved/pellets kamin.

http://www.kmp-ab.se/
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=14995

Detta föll dels på priset men också på att dessa kaminer blir en dålig kompromiss rent effektivitetsmässigt. Ska du få en bra pelletskamin med hög verkningsgrad så kan den inte kombineras med ved och samma förhållande gäller en vedkamin.

En annan nackdel är priset. ca 36.000:- för kaminen och sedan ca 11.000-16.000 för skorsten som måste vara anpassad för ved = grövre rör. Sedan tillkommer såklart montering för okänd summa pengar. En fördel med denna kamin är det stora pelletsförrådet som man kan gömma i väggen bakom.

Ett gammalt test av Ecotec Tyr:
http://www.radron.se/templates/test____3232.asp

KMP Mysinge tycker jag är bra för den har relativt stor glaslucka så man ser lågan, den har 220 volts motorer som håller bättre än 12 volt, den är skapligt fin för att vara en pelletskamin, den är lätt att fylla på, har låg ljudnivå och har ett bra pris. Jag väljer den i gjutjärn eftersom den är finare än den i plåt. Vid ev strömavbrott kan man använda bilbatteri med omvandlare till 220 volt och då går den kanske 1-2 dygn.

Carman,

nu vet inte jag hur du räknat men det skiljer betydligt mer än 20-25.000 med en jorvärmeanläggning. Sedan är min tomt för liten för en renodlad jordvärmeanläggning.

Att köpa en IVT 495 Twin kostar 13.000:- mer för bara den värmepumpen och sedan tillkommer 150 m slang och den ska sedan grävas ner i tomten ca 1-1,5 m djupt. Återförsäljaren tyckte jag kunde göra det för hand men det gör jag inte då det finns annat att göra då man bygger ett hus. Enligt honom ska besparingen vara 6000 KWh/år men då jag räknar blir det snarare 1500-2000 KWh/år. Alltså tar det mer än 10 år att räkna hem bara värmepumpens prisskillnad.

Går man på en "ren" jordvärmepump så ska det grävas ännu längre markslinga ca 350 m och det går inte på min tomt då den är 924 m2. Sedan tillkommer En annan ventilationslösning med FTX som bara den går lös på ca 30.000:-. Värmepumpen blir ännu lite dyrare än 495 Twin. Om man inte får plats med markvärmen så kan man givetvis borra men då blir ekvationen ännu mer svår att räkna hem då kostnaden stiger ytterligare.

Jag har också räknat på pelletspanna och det går inte heller att räkna hem då den investeringen är ännu dyrare, men det är en bra lösning på äldre hus med tidigare oljeeldning.

Drivis skrev:
Hej...

Vi tänker på just nu är en stor kakelugn med vatten och solceller. Vi skall ha vattenburet golvvärme som uppvärmning. [
Hur det går med en stor kakelugn med vatten och solvärme (inte solceller som ger el), kan man läser på tyska varje dag på http://www.david-online.org/online/online_index.cfm

Kortfattad eldas kakelugnen två gånger/dygn i vintern, vedförbrukning per dygn ca 20 kg som ger ~30 kWh värme till en vattentank (plus luftkonvektion och strålning från kakelugn). I sommaren klarar solfångare på taket värmebehovet.

Kakelugns tillverkaren i Bayern har utvecklad en ny insats där ved eller pellets kan eldas upp. Pellets matas in automatiskt när elden blir för lite. Jag tycker det ser interessant ut vid nybygge.

WeeBe skrev:
Carman,

nu vet inte jag hur du räknat men det skiljer betydligt mer än 20-25.000 med en jorvärmeanläggning. Sedan är min tomt för liten för en renodlad jordvärmeanläggning.

Att köpa en IVT 495 Twin kostar 13.000:- mer för bara den värmepumpen och sedan tillkommer 150 m slang och den ska sedan grävas ner i tomten ca 1-1,5 m djupt. Återförsäljaren tyckte jag kunde göra det för hand men det gör jag inte då det finns annat att göra då man bygger ett hus. Enligt honom ska besparingen vara 6000 KWh/år men då jag räknar blir det snarare 1500-2000 KWh/år. Alltså tar det mer än 10 år att räkna hem bara värmepumpens prisskillnad.

Går man på en "ren" jordvärmepump så ska det grävas ännu längre markslinga ca 350 m och det går inte på min tomt då den är 924 m2. Sedan tillkommer En annan ventilationslösning med FTX som bara den går lös på ca 30.000:-. Värmepumpen blir ännu lite dyrare än 495 Twin. Om man inte får plats med markvärmen så kan man givetvis borra men då blir ekvationen ännu mer svår att räkna hem då kostnaden stiger ytterligare.

Jag har också räknat på pelletspanna och det går inte heller att räkna hem då den investeringen är ännu dyrare, men det är en bra lösning på äldre hus med tidigare oljeeldning.

markvärmepumpen kostar ca 45 000:-
markslingan kostar 3500:- för 400m
grävning gör du isamband med andra markarbeten, så det blir inte många tusenlappar extra
sen ska du ha sprit till slangen & den vet jag inte vad den kostar, & det blir några timmar extre för rör killen.

men som sagt så måste du ha ett venrilationsagrigar (du behöver inte dra extra rör, då du andvänder samma som du gjort ifall du haft frånluftsvärmepumpen)
jag vet inte vad en FTX koster, men om du tycker den är för dyr så köper du en FLM till värmepumpen, den kostar 10 000:-

sen så slipper du ju att köpa frånluftsvärmepumpen, så du sak ju ha tillbaka pengar för denna! vetinte vad din kostar, men den kanske kostar 30 000:-

så vist vart det dyrare än dom där 25 som jag skrev, men långt ifrån 200 000:-
50 000:- räcker!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.