Hej. Vad ska man titta efter vid val av kompressor för en hobbysnickare?
Jag vill kunna lacka t ex köksluckor, spraya finish, använda spikpistol, blästra om det går och liknande småjobb.
Har tittat på Senco KOMPRESSOR SENCO AC12824 9 BAR (bauhaus.se) eller Kompressor Senco Ac24050 Low Noise Senco - K-Rauta som har tysta motorer men är det viktigare med tankens storlek eller luftflöde per minut?
Vill inte snåla och sen inte kunna få bredd på användandet eller köpa en för stor som blir "överkvalificerad"
Mottar gärna tips

wildeside
Börja med att kolla hur mycket luft verktygen du ska använda vill ha, välj sen en kompressor som klarar av att leverera mer luft än verktyget vill ha.
kan man ha för stor kompressor? (Inom rimlighetens gränser)

Så jag bör vända på frågan?
Vilka verktyg ska jag köpa för att ha så liten kompressor som möjligt?

Trodde det fanns ett minimum eller form av standard att hålla sig till. Ungefär som pumpa cykeldäck, du kan göra med en mini variant, en större fotpump eller på macken med ordentliga grejer. Olika svårt och tidsåtgång men samma resultat så länge man inte har en race cykel och Tour de France ambitioner :)

wildeside
A Amme79 skrev:
Så jag bör vända på frågan?

Trodde det fanns ett minimum eller form av standard att hålla sig till. Ungefär som pumpa cykeldäck, du kan göra med en mini variant, en större fotpump eller på macken med ordentliga grejer. Olika svårt och tidsåtgång men samma resultat så länge man inte har en race cykel och Tour de France ambitioner :)
Ja man anpassar storleken på kompressor efter vilka verktyg man vill använda.

A Amme79 skrev:
Nej, du ska mer tänka. Vad vill jag göra, med vilka verktyg. Och sen kolla på luftspecen på dem.
Blästra drar en hel del.

Och att fråga i underforumet Verktyg istället för möbelsnickeri. Så får du fler svar ;)

• Gilla
Amme79
  • Laddar…
170L funkar om du ska lacka mindre saker.
För blästring behöver du en STOR kompressor.

Isakare Isakare skrev:
170L funkar om du ska lacka mindre saker.
För blästring behöver du en STOR kompressor.
Herregud 170L har jag inte plats för som hobbymeckare :)

wildeside
Då får du väl Köpa kompressor efter utrymme och anpassa verktygen efter det;)

Ta en titt på Bauhaus 90 liters vertikala, det är en Nuair. Väldigt prisvärd även om 90liter kanske blir en kompromiss för vissa saker du vill göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.