Hej,
Har några funderingar kring omklädsel av fasad, dels materialval och dels rimlig arbetstid för jobbet.
Jag har ett fritidshus som ska kläs om. Idag är huset klätt med eternit. Det är 13 x 4 meter med en knappt 2 meter hög fasad. Det finns gavlar och en kupa men takreesningen är "låg". Valet har hittills fallit på sibirisk lärk eftersom jag trodde (?) det var underhålsfritt. Nu ser jag dock när jag läser på på nätet att det helst bör i vart fall grundbehandlas. Någon som har erfarenhet av att sätta lärk på fasaden? och hur har ni isåfall gjort? Någon som har annat förslag på materialval?
Materialet; Inklusive gavlar och exklusive dörrar och fönster räknar jag ca 70 m2 inkl spill. Jag har för detta fått ett pris på ca 29 000 sek och då är det räknat på dubbelfasspont 95 x 22. Sen tillkommer naturligtvis reglar och övrigt material men detta är alltså kostnaden för själva panelen. Lärk är naturligtvis dyrare än mycket annat trä men jag tycker ändå att det låter dyrt? Verkar faktiskt inte heller vara det enklaste att handla det? Har varit på en såg och tittat på det men sen måste man handla t ex via Beijer, Optimera eller något och de verkar faktiskt inte ha kanonkoll på materialet som sådant. Någon som vet var man bäst handlar?
Jobbet; Jag har fått ett fast pris på själva arbetet om 120 timmar. Är det rimligt? I det ingår nedtag av eternit men ej bortforsling. Det ingår även glasblocksmurning i två mindre källarfönster. Montering av bleck på alla fönster. Panelen ska sättas liggande. Fasaden är gammal och krokig men jag tänker inte "rätta upp" den, tror inte det blir bra, fönstersmygar mm skulle då bli olika. Ska inte heller sätta tilläggsisolering då det ej är permanentboende och dessutom ganska bra isolerat redan.
Buggaren