Fick vårt hus levererat för ett par veckor sedan. Färdiga väggblock med fönster/isolering/ och panel osv. 1,5 plans på 175 kvm med två takkupor + garage 50 kvm och platta på mark för båda. Nu efter ca 400 tim med snickarna (3st) så är papp på överallt på både hus och garage+ läkten på på halva huset. Inga innerväggar på plats och mellanbjälklaget består bara av lösa takstolar med provisoriskt lagda plyfa så att man kan gå på. Och i princip hela övervåningen är kvar att bygga på plats så att säga. Sen ska det på dubbla skivor överallt... Jag har själv skött all utskottning av snö och burit virke städat osv (varit där i 120 tim och servat så att säga.) :-X. Dessutom var vi flera extra gubbar på resningsdagarna osv.

Snickarna är toknoggranna på milimetrarna överallt så rakt blir det men blir det någonsin färdigt?

Vi kör på timme men har dessutom ett takpris på ca 900 tim till helt nyckelfärdigt hus avseende snickarna och då ska dom även montera plåt, skruva dit köket och lägga taktegel osv. Har beräknat lite grovt att det antagligen kommer att ta minst 1100tim för dom. Hur lång tid har det tagit för er andra???????

Vad sjutton ska man göra nu? Vi betalar var 10:e dag och har hittills betalat 120000kr. Ska man bara lungt betala vidare upp till 360000kr och sen förvänta sig att dom ändå sliter sista månaden utan att få en krona till eller vad gör man? Har diskuterat med hussäljaren som också tycker att det går alldeles för långsamt/noggrant. Så problemet är inte att dom fuskar utan mer att det känns som för mycket finlir på fel ställen och dessutom att det inte jobbas effektivt med tre man så att säga.

Känns inget kul att dom ska börja känna sig stressade när det väl är dax för finlir och noggrannhet dvs lister/golv/foder/kök osv

Angånde tiden för stomresning så tog det 7dagar för 2snickare att stomresa vårt 1planshus på 250kvm (inkl vidbyggt garage på 55kvm) plus carport på 55kvm och ett uterum på 20kvm. Jag och sambon hantlangade.
Då var det färdiga väggblock, takstolar, takmasonite, läkt, vindskivor osv. Tätt hus med andra ord.
Det verkar gå mycket tid för era snickare....eller?

Hej!Det verkar att det har tagit för länge men mitt rådet till dig att inte betala hela summan minst 25%efter besiktning ska betalas.lyckatill

marcusfs skrev:
Hej!Det verkar att det har tagit för länge men mitt rådet till dig att inte betala hela summan minst 25%efter besiktning ska betalas.lyckatill
Det beror ju helt på vad som står i kontraktet! Och det ska man nog inte kringgå, varken från köpare, säljare eller byggares sida, om man inte är överrens.

Men Skogstomten, vad har ni för vite per vecka som dom bryter deadline? Eller har ni ingen deadline iom att det var löpande?

Det verkar som att byggarna är och jobbar varje dag, är dessutom noggranna säger Du. Utöver detta finns ett takpris, som du är medveten om, så don`t worry be happy.
En del arbetsmoment tar lång tid, och det verkar inte hända något dag från dag, medan andra går så mycket fortare. Att lägga tegel på taket kan ta en dag för 3 pers, och huset får ett helt nytt utseende på en dag.

Vi hade lite speciellt kontrakt eftersom vi har egentligen på löpande räkning 410kr/tim men med ett takpris på 360000 för allt färdigt från snickarnas sida.

Något vite finns inte eftersom tiden inte är så kritisk med tanke på inflyttning och så. Däremot ställer det ju till det för när grejor ska levereras i olika skeenden och andra hantverkare komma in. Enligt ursprungstanken/betalningstakten skulle snickarna vara färdiga i mitten av April, slutbesiktning i början av maj och inflyttning i början av juni eller något sånt.

Känns lite jobbigt att låta dom lulla på i lungt tempo ett par veckor till. Vi har kommit överrens om att dom fakturera var 14:e dag. Men i den här takten genom att dom använt en tredje snickare hela tiden och dessutom tänkt ta in en plåtslagare för plåtjobben så rasslar pengarna iväg i en faslig takt utan att vi upplever att det går motsvarande mycket snabbare med fler. Sen blir ju problemet att om vår huvudsnickare betalar undersnickarna fullt ut (vilket jag vet att han gör eftersom dom fakturera oss direkt var för sig) så när takpriset är uppnått ska då huvudsnickaren ta på sig att göra färdigt allt själv eller betala andra ur egen ficka för att få hjälp...

Känns som vi måste ta tag i detta nu och antagligen styra upp dom, få bekräftat att dom verkligen gör klart även om takpriset uppnås tidigt eller dra i nödbromsen vilket verkligen kommer att strula till det mesta....

Hittills har vi betalt 120 000 dvs ca 300tim även fast dom jobbat 400tot. Jag har nu funderat lite och gjort en detaljerad plan för de olika "stegen" i byggprocessen både snickarnas och de andra hantverkarna. Sen har jag spridit ut det på ungefär de antal veckor som snickarna har kvar att få betalt. Sen har jag då satt en prislapp på varje delmoment / delfakturering.

T ex ska dom de närmaste 14 dagarna bygga hela bjälklaget och övervåningen, regla upp innerväggar, dubbla skivor på en sida på alla väggar, Glespanel i alla tak, göra klart för sprutisolering, monterat all plåt utvändigt osv. Så att elektrikern och rörmokaren kan komma och dra allt efter det. Om dom fortsätter på löpande med tre snickare så skulle det tex innebära att detta skulle kosta ungefär 100000kr men jag har då räknat fram att jag bara kan betala 75000kr för just dessa två veckor osv ända fram tills det är klart för att inte överstiga takpriset i slutändan. På så sätt bromsas betalningstakten ned till att ungefär motsvara den verkliga byggtakten (prestationen) i stället för att motsvara den tid som dom är här. Och när allt är klart (med 10% innehållet till slutbesiktning) så har dom fått pengarna motsvarande takpriset.

Fortsätter vi att betala i den takt de förbrukar timmar nu kommer takpriset att ha nåtts ungefär när det är dax att göra allt finlir med smygar, lister, trappor, foder, köksmontering, golvläggning dvs allt som syns :-? Så då inser snickarna att nu får vi inte en krona till och att då förvänta sig att dom gör ett bra jobb inom rimlig tid känns lite svårt eftersom det inte finns något påtryckningsmedel längre (Dvs inga pengar att hålla inne med). Men frågan är hur snickarna tar detta när man presenterar det. Vi har även diskuterat med säljaren och han tycker också att dom är alldeles för noggranna/långsamma men tyvärr så är han inte världens mest smidiga/diplomatiska person när han talar med andra så vi är rädda att det kommer att skita sig fullständigt om han tar upp det på fel sätt med snickarna :-?

Så hur sjutton ska vi göra nu??????

Kan tillägga att jag är föräldraledig och svängar förbi både till morgonfikat och eftermiddagsfikat ett par minuter för att höra om det är något jag kan hjälpa till med inför morgondagen osv. Städar, plockar fram, bär fram virke, skottar snö, reser byggnadsställning, kör bort sopor, täcker material osv.

Lite jobbigt är också att alla trots allt är mycket trevliga/sympatiska och har en massa bra ideer kring olika saker. Och noggran så in i vassen, takstolar som står 5 mm fle petas till alla raka linjer snörslås och kontrolleras osv.

Så antagligen får vi i alla fall världens rakaste och mest välbyggda hus i trakten.... ;D

Jag håller med Saturnus2. Don't worry be happy. Det löser sig...

skogstomten skrev:
Lite jobbigt är också att alla trots allt är mycket trevliga/sympatiska och har en massa bra ideer kring olika saker. Och noggran så in i vassen, takstolar som står 5 mm fle petas till alla raka linjer snörslås och kontrolleras osv.
Var bara glaaad för detta :) Annars brukar man bara höra om motsatsen..... :P Dessa snickare skulle nog många fler vilja anlita efter ditt bygge ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.