Hej! Införskaffat hus från 1921 i tegel, med någon slags betong i källarväggarna.

Behöver tips angående putsning i källaren. Hur mycket behöver man knacka ner, och vad ska man använda för bruk?

Putsen buktade ut, hade sprickor och höll på att släppa i källaren på vissa ställen i ett av rummen.

Så jag knackade lite, där under är det två höljen av lite hårdare puts som faller ner som små kakor. Under det är det nästan som grus blandat med sten på sina håll, löst alltså. Svårt att se någon gräns på hur mycket jag ska ta ner, vill ju inte ta ner hela väggen. Räcker det med de mest lösa kakorna och borsta väggen och sen börja putsningen?

Huset är dränerat sen 2008, isolerat med pordrän, samt har pump kopplat till sig som släpper vatten till avloppsvattnet, men är förberett för dagvattenledning. Källaren verkar torr och fin och det är egentligen bara i detta rummet som jag kan se att putsen släppt

Allt löst måste bort innan du putsar men det låter som att det är mer än bara putsen som lossnar. Foto på väggen underlättar.

• Gilla
bussenius
  • Laddar…
Ursäkta! Glömde bilderna!

• Vägg med fukt- och mögelskador under ett fönster med galler, lossad puts på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med fuktskador och flagnad färg i ett rum med kakelgolv och ett gallerförsett källarfönster.
    Skapa konto
  • Vägg med sprucken och flagnande puts, synlig grov struktur och skador.
    Skapa konto
  • Vägg med bortfallande puts och skräp på golvet.
    Skapa konto
  • En närbild av en vägg med avflagande puts som exponerar murverket under.
    Skapa konto
Centano Centano skrev:
Allt löst måste bort innan du putsar men det låter som att det är mer än bara putsen som lossnar. Foto på väggen underlättar.
Nu finns bilder!

N
Ser ut som någon putsat med fiberbruk/plastbruk utanpå den vanliga putsade väggen.
Hugg bort det som är löst och stocka och slamma med 3 mm c bruk.

N neo11 skrev:
Ser ut som någon putsat med fiberbruk/plastbruk utanpå den vanliga putsade väggen.
Hugg bort det som är löst och stocka och slamma med 3 mm c bruk.
Kan det gamla bruket varit för tätt och skapat problem kanske?

N
Troligtvis, men jag vet faktiskt inte.
Känner inte igen putsen och är för tjock för tunnputs.
Om du inte har större problem än bilderna visar, kanske du ska dra på b bruk.
Och sen se om det uppstår problem.

Väldigt likt vårt hus, skulle tro att vi är på samma ort🤣. Väggarna består av gjuten betong med sjöbottensten som ballast. Har putsat om några rum i källaren med fiber förstärkt kalkbruk och det håller sig riktigt fint. Tidigare putsade väggar ser precis ut som hos dig.

• Gilla
bussenius och 1 till
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Väldigt likt vårt hus, skulle tro att vi är på samma ort🤣. Väggarna består av gjuten betong med sjöbottensten som ballast. Har putsat om några rum i källaren med fiber förstärkt kalkbruk och det håller sig riktigt fint. Tidigare putsade väggar ser precis ut som hos dig.
Mycket möjligt, haha, bor i Malmö. Huset är i övrigt tegel med träbjälklag.

Jag har kommit fram till att ta in offert först vad hela rummet skulle kosta att fixa. Firman som var här ville lägga på hydrauliskt kalkbruk, men har inte fått offert än. Kanske gör jag inte det själv ändå. Fiberförstärkt kalkbruk låter ju annars smart.

Har annars köpt några säckar kalkbruk och personen som bodde här innan under drygt 40 års tid lämnade ganska mycket putsverktyg efter sig, men kanske lämnar jag tillbaks säckarna kalkbruk jag köpte.

Får se, det som gör mig lite tveksam är att jag inte vet vad det är för färg heller, så kanske bäst om allt slipas upp. Dessutom sa firman att personen som lagt på senaste bruket lagt det direkt på de gamla kalkfärgsmålade väggarna, de sa att bruk inte fäster bra på kalkfärgen, utan att man måste få ner den ytan först (kanske stämmer det, eller vill de bara sälja på sina tjänster, men det lät bra)

Redigerat:
N
En fråga, vad är fiberförstärkt kalkbruk?
Kan du dra en länk till produkten, eller ett namn på säcken?

Den enda färg puts fäster på, så är det kalkfärg. (Puts är kalkbaserat)
Sa dom så, så kan dom ingenting, dock så kanske inte ytan ska vara helt slät, men det fäster.
Desvärre tycker jag att det inte ser ut som kalkfärg, och det borde dom sett.
Är det inte kalkfärg så fäster det inte.

Skrapa bort det lösa, dra på ardex A46 och slamma till.
Och måla sen, ser ju ut som spackel och allt möjligt på väggarna.
Du fixar det själv, ardex a46 är lite dyrt, men drygt.
Och billigare än dom amatörer du fråga offert ifrån.

• Gilla
bussenius
  • Laddar…
N neo11 skrev:
En fråga, vad är fiberförstärkt kalkbruk?
Kan du dra en länk till produkten, eller ett namn på säcken?

Den enda färg puts fäster på, så är det kalkfärg. (Puts är kalkbaserat)
Sa dom så, så kan dom ingenting, dock så kanske inte ytan ska vara helt slät, men det fäster.
Desvärre tycker jag att det inte ser ut som kalkfärg, och det borde dom sett.
Är det inte kalkfärg så fäster det inte.

Skrapa bort det lösa, dra på ardex A46 och slamma till.
Och måla sen, ser ju ut som spackel och allt möjligt på väggarna.
Du fixar det själv, ardex a46 är lite dyrt, men drygt.
Och billigare än dom amatörer du fråga offert ifrån.
Jag har ingen länk till produkten, det var muraren som tillhandahöll allt material men jag vet att han beställde en säck om 1000kg till jobbet.

N
C Carl Johansson skrev:
Jag har ingen länk till produkten, det var muraren som tillhandahöll allt material men jag vet att han beställde en säck om 1000kg till jobbet.
Ok.
Då har du ingen aning om produkten alltså, annat än vad som sades till dig.
Jag kan säga att jag inte tror att det finns.
Och dom tog dit en storsäck för att putsa om väggar i källaren?

N neo11 skrev:
Ok.
Då har du ingen aning om produkten alltså, annat än vad som sades till dig.
Jag kan säga att jag inte tror att det finns.
Och dom tog dit en storsäck för att putsa om väggar i källaren?
Jodå, jag har en aning om produkten. Jag vet att det är luftkalkbruk och jag ser att det är fibrer i putsen. Edit: Det kan ju vara muraren som tillsatte fibrerna. Ingen storsäck levererades till plats utan dom hade lastat bilen full med torrbruk i stora murarhinkar.

N
Detta bruk är enbart hydraliskt, inga fibrer eller luftkalk.
Bara så du vet.
Att dom lastat bilen full med torrbruk i murarhinkar låter ju lite weirdo.
Vem gör det? För att spara pengar åt dig från storsäck?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.