Hade önskat höjd på 112 cm på nisch/badrumshylla i samband med installation av vägghängd toalett. Det är geberit fixtur och den är nämligen 112 cm. Nu mätte jag och hantverkarna har gjort den 121 cm. Nu undrar jag om det är så att de kanske tyckte det var bättre? Eller om dem gjort ett misstag och kastat om siffrorna.

Vill reda ut hur illa det är, då jag eg. inte orkar göra om allt. Har småbarn, bor iväg och vi vill komma hem :)

Hjälp!

Att fixturen är 112cm är inget måste mått på hur hög lådan ig blir, jag brukade anpassa överkanten på hyllan så den lirade med fogföljden.
Lådan/hyllan kan man göra högre utan att det påverkar själva fixturehöjden, viktigast är att man sätter 1m markeringen på fixturen minst på en meter.

Hjälp? SOS! Vad är problemet? Bild?

J Jörgen Ö skrev:
Att fixturen är 112cm är inget måste mått på hur hög lådan ig blir, jag brukade anpassa överkanten på hyllan så den lirade med fogföljden.
Lådan/hyllan kan man göra högre utan att det påverkar själva fixturehöjden, viktigast är att man sätter 1m markeringen på fixturen minst på en meter.
Okej tack! Men jag tycker det blir högt då spegeln kommer hamna på 125-130 cm i underkant. Det känns lite högt med 121 bara. På min ritning hade jag skrivit 112 på hyllan. Men skönt att tekniken funkar då :)

Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hjälp? SOS! Vad är problemet? Bild?
Ja det är SOS när man lägger över 200 k på ett badrum och höjderna blir fel :D Det är en nisch, badrumshylla. Är väl en fråga om standardhöjder och vad spegeln ska vara i för höjd. Kan du sånt?

Det är ju svårt att förstå helt vad du menar iom vi inte har en aning om hur det ser ut....

J Jörgen Ö skrev:
Det är ju svårt att förstå helt vad du menar iom vi inte har en aning om hur det ser ut....

• Modern badrumsinteriör med vägghängd toalett och handfat, gröna väggar och handdukar på trähylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk
vad är problemet? Vilken nisch pratar du om?
Syftar du på att skivan (hyllan) kommer 9 cm högre än du ville?
Det är ett ickeproblem imo
Släpp det och gå vidare med livet :)

Skånepöjk Hällvetet skrev:
vad är problemet? Vilken nisch pratar du om?
Syftar du på att skivan (hyllan) kommer 9 cm högre än du ville?
Det är ett ickeproblem imo
Släpp det och gå vidare med livet :)
9 cm är mycket i sammanhanget. Sen är det tycke och smak. Med tanke på att du inte ens vet vad en nisch är så antar jag att du inte har kunskapen som krävs att svara på frågan, så kommer bortse från din kommentar. Ha en fin lördagkväll så letar jag vidare :)

Skånepöjk
A Alba_94 skrev:
9 cm är mycket i sammanhanget. Sen är det tycke och smak. Med tanke på att du inte ens vet vad en nisch är så antar jag att du inte har kunskapen som krävs att svara på frågan, så kommer bortse från din kommentar. Ha en fin lördagkväll så letar jag vidare :)
ett tips är att försöka vara trevlig när du vill ha hjälp, då kommer säkert folk ta sig tid att svara, bara ett tips.
Jag garanterar dig att jag har mer erfarenhet än dig när det kommer till badrumsrenoveringar :)

Sen är det svårt att veta exakt vad du vill ha hjälp med.
Du tycker det är för högt, du vill inte ha det så men samtidigt vill du inte ”renovera” mer...
Lite moment 22

Skånepöjk Hällvetet skrev:
ett tips är att försöka vara trevlig när du vill ha hjälp, då kommer säkert folk ta sig tid att svara, bara ett tips.
Jag garanterar dig att jag har mer erfarenhet än dig när det kommer till badrumsrenoveringar :)

Sen är det svårt att veta exakt vad du vill ha hjälp med.
Du tycker det är för högt, du vill inte ha det så men samtidigt vill du inte ”renovera” mer...
Lite moment 22
Ja det är svårt med text. Man hör inte tonläge och jag är inte otrevlig, jag vill inte fota mitt eget badrum bara. Så visade en bild på liknande lösning. Jaaa absolut ska man vara trevlig. Det står i frågan nisch/badrumshylla. Men nu tycker jag att vi kommit långt bort från frågan... Jag söker ett sakligt svar som är motiverat med fakta, thats it!

Om fixturen är 112 hög så måste hyllan bli högre. En regel a 45 mm, plyfa, gips och ytmaterial så är du uppe på 120.
Du borde valt en Geberit 98 i stället.

P Patrik Friberg skrev:
Om fixturen är 112 hög så måste hyllan bli högre. En regel a 45 mm, plyfa, gips och ytmaterial så är du uppe på 120.
Stort tack för bra svar!! Då kan jag sova lugnt :)

P Patrik Friberg skrev:
Eh nej, det måste den inte alls, du kan få hyllan på 112cm plus ytmaterialet!
Du använder fixtureramen framtill, och bak mot vägg ett annat stöd, som du sen lägger ytmaterialet mot!
Sen är en nisch en fördjupning, alltså ngt som sas är innåt i en vägg, inte en hylla.

• Gilla
Bröstmjölk och 2 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Eh nej, det måste den inte alls, du kan få hyllan på 112cm plus ytmaterialet!
Du använder fixtureramen framtill, och bak mot vägg ett annat stöd, som du sen lägger ytmaterialet mot!
Sen är en nisch en fördjupning, alltså ngt som sas är innåt i en vägg, inte en hylla.
Taack! Hantverkarna benämnde det som nisch. Finns det någon konkret term? Det är bra att ha koll på när man googlar :) Tack igen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.