Börjar bli lite orolig över snickaren som ska bygga altan åt oss och tar gärna emot era synpunkter på om något absolut måste korrigeras innan han får jobba vidare?

Han har bara grävt ut rännor för reglarna istället för att gräva ur hela ytan. Det låg marksten här innan så underlaget är väl packat. Kommer det inte samlas vatten i rännorna? Är speciellt orolig för urgrävningen vid husgrunden:
Grävda rännor i jord förberedda för altanbygge, intill en husgrund, med synlig dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ser det ut så här:
Altanunderkonstruktion med 45x95 reglar och bärlinor fästa mot husgrunden, täckt av geotextil.
Skapa konto

Reglar och bärlinor består av 45x95 virke.
Reglarna är skarvade som bilderna visar.
Bärlinor är fästa mot husgrunden på tre sidor.
Stödpunkter består av små stolpar som går rätt ner i marken...
Delvis byggd träkonstruktion för altan med reglar i rännor i marken, skarvade och fästa med metallbeslag.
Skapa konto
Grävda rännor i mark med geotextil och träreglar monterade ovanpå, nära en husgrund, i ett pågående altanbygge.
Skapa konto

Jag fattar ju att detta inte är enligt konstens alla regler men är det så pass att något verkligen MÅSTE åtgärdas innan han går vidare eller rent av avbryta bygget?
Tänker tex om man kan kila in marksten under reglarna på något sätt?
Trots allt så är konstruktionen fäst i grunden på tre sidor så kanske blir hyfsat stabilt ändå?

Saken är den att altanen inte slutar här utan ska fortsätta över en bit gräsmatta och slänt.
Där ska det så klart sättas plintar och kraftigare reglar måste användas.

Tacksam för all input!

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Ser väldigt taffligt ut att skarva reglarna, billigt, så skulle jag inte göra.

Angående utgrävningen kanske det funkar men jag hade grävt ur helt och grusat.

Redigerat:
Förutsättningarna med höjden mellan marknivå och tröskeln gör att man det blir en lösning som avviker lite från ”normen”. Rännorna kan givetvis vattenfyllas men det beror mycket på underliggande mark. Att gräva ur mer skulle bara ge en större pool då gräsmattan ligger högre än gropen. Det viktigaste är att stolparna står på något så de inte suger fukt samt att det är luft runtom regeln så den kan ha möjlighet att torka ut. Sen skulle jag föreslå några extra stolpar vid skarvarna, de är svaga punkter. Sen om det är 45x95 virke i bärlinorna skulle jag inte snåla med stolpar.

Tack för svar!

Jo att det ser billigt ut var jag nog beredd på eftersom han var väldigt billig så man får ju vad man betalar för.
Däremot vill jag ju så klart inte ha direkta fel på bygget.

Reglarna hänger i luften så det är OK.
Stolparna går rätt ner i marken som består av bergkross eller liknande.
Ska be honom fixa fler stolpar och stärka upp vid skarvarna!

Sen kommer ju gräsmattan och där har han också bara grävt ut rännor.
Kommer det funka med tanke på att det är matjord på den delen?
Nygrävda rännor i gräsmattan med synlig geo-textil och träreglar som förberedelse för byggprojekt.
Skapa konto

Låter ändå inte som en fullständig katastrof och att det går att rädda upp?

• Haha
  • Wow
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
De där stolparna kommer ju ruttna upp inom några år. Långt innan reklamationsrätten upphört...

45x95 virke är normalt heller inte i NTR klass A och tål inte att vara i direkt kontakt med jord eller vatten vilket mer eller mindre blir fallet här.

En bättre konstruktion här vore att gräva ur lite djupare så det får plats 45x145 reglar istället som är NTR A klassade och lägga dessa direkt på trädgårdsplattor med en bit syllpapp mellan. Ute i gräsmattan ser man bara till att få lite grus under plattorna.

Redigerat:
A Aanee skrev:
Tack för svar!

Jo att det ser billigt ut var jag nog beredd på eftersom han var väldigt billig så man får ju vad man betalar för.
Däremot vill jag ju så klart inte ha direkta fel på bygget.

Reglarna hänger i luften så det är OK.
Stolparna går rätt ner i marken som består av bergkross eller liknande.
Ska be honom fixa fler stolpar och stärka upp vid skarvarna!

Sen kommer ju gräsmattan och där har han också bara grävt ut rännor.
Kommer det funka med tanke på att det är matjord på den delen?
[bild]

Låter ändå inte som en fullständig katastrof och att det går att rädda upp?
Stolpar skulle jag inte kalla det, mer som peggar ;)

Se till att få några betongplattor under istället för de där pinnarna i marken.
Det duger med tunnaste billigaste du kan hitta. De lär ha en mycket bättre funktion än de där små stumparna som är nedslagna. dom lär röra sig i gruset och du får en sviktande altan som följd.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
E
Han måste ta bort jord och gräs annars avger det massa fukt underifrån som på sikt förstör trallen.

gör om gör rätt

edit: vad är det för dimension på reglar samt spännvidd på det som ligger på gräsmattedelen? Ser väldigt klent ut? Sitter ”stolparna” fast i plint el står dom på jorden?

Man får ju vad man betalar för. Tycker inte du skall ifrågasätta något då du tagit in en billig hantverkare.

MultiMan
R RoBo skrev:
Man får ju vad man betalar för. Tycker inte du skall ifrågasätta något då du tagit in en billig hantverkare.
Klart man har rätt att ifrågasätta oavsett pris. En hantverkare ska göra ett fackmannamässigt jobb, eller inte göra det alls. Läs konsumenttjänstlagen om du behöver friska upp minnet.

• Gilla
johel572 och 12 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Klart man har rätt att ifrågasätta oavsett pris. En hantverkare ska göra ett fackmannamässigt jobb, eller inte göra det alls. Läs konsumenttjänstlagen om du behöver friska upp minnet.
Ja men frågan om det är en hantverkare ?

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
En kille som har enskild firma.
Registrerad sedan 2009, fick kontakt via Offerta där han hade bra omdömen om liknande jobb.

Stickan56
Nu har du fått det omdöme du bad om.
Så nu är det bara att stoppa eländet.
Antingen börja om eller avsluta helt.

Stickan

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
En 31årig mekaniker gör ett bättre jobb, jag vet det för jag har gått på min altan i 25 år nu.

Bort med alltihop och gräv ur.
Är det risk för vatten så dränera.

Gör om gör rätt!

Stickan56
Så här hade det kunnat sett ut om du gjort det själv.

Stickan

• Gilla
Chentin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.