13 772 läst ·
31 svar
14k läst
31 svar
HJÄLP! Pågående altanbygge av halvseriös byggare?
Börjar bli lite orolig över snickaren som ska bygga altan åt oss och tar gärna emot era synpunkter på om något absolut måste korrigeras innan han får jobba vidare?
Han har bara grävt ut rännor för reglarna istället för att gräva ur hela ytan. Det låg marksten här innan så underlaget är väl packat. Kommer det inte samlas vatten i rännorna? Är speciellt orolig för urgrävningen vid husgrunden:
Nu ser det ut så här:
Reglar och bärlinor består av 45x95 virke.
Reglarna är skarvade som bilderna visar.
Bärlinor är fästa mot husgrunden på tre sidor.
Stödpunkter består av små stolpar som går rätt ner i marken...
Jag fattar ju att detta inte är enligt konstens alla regler men är det så pass att något verkligen MÅSTE åtgärdas innan han går vidare eller rent av avbryta bygget?
Tänker tex om man kan kila in marksten under reglarna på något sätt?
Trots allt så är konstruktionen fäst i grunden på tre sidor så kanske blir hyfsat stabilt ändå?
Saken är den att altanen inte slutar här utan ska fortsätta över en bit gräsmatta och slänt.
Där ska det så klart sättas plintar och kraftigare reglar måste användas.
Tacksam för all input!
Han har bara grävt ut rännor för reglarna istället för att gräva ur hela ytan. Det låg marksten här innan så underlaget är väl packat. Kommer det inte samlas vatten i rännorna? Är speciellt orolig för urgrävningen vid husgrunden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser det ut så här:
Logga in
Skapa konto
Reglar och bärlinor består av 45x95 virke.
Reglarna är skarvade som bilderna visar.
Bärlinor är fästa mot husgrunden på tre sidor.
Stödpunkter består av små stolpar som går rätt ner i marken...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag fattar ju att detta inte är enligt konstens alla regler men är det så pass att något verkligen MÅSTE åtgärdas innan han går vidare eller rent av avbryta bygget?
Tänker tex om man kan kila in marksten under reglarna på något sätt?
Trots allt så är konstruktionen fäst i grunden på tre sidor så kanske blir hyfsat stabilt ändå?
Saken är den att altanen inte slutar här utan ska fortsätta över en bit gräsmatta och slänt.
Där ska det så klart sättas plintar och kraftigare reglar måste användas.
Tacksam för all input!
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Ser väldigt taffligt ut att skarva reglarna, billigt, så skulle jag inte göra.
Angående utgrävningen kanske det funkar men jag hade grävt ur helt och grusat.
Angående utgrävningen kanske det funkar men jag hade grävt ur helt och grusat.
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Förutsättningarna med höjden mellan marknivå och tröskeln gör att man det blir en lösning som avviker lite från ”normen”. Rännorna kan givetvis vattenfyllas men det beror mycket på underliggande mark. Att gräva ur mer skulle bara ge en större pool då gräsmattan ligger högre än gropen. Det viktigaste är att stolparna står på något så de inte suger fukt samt att det är luft runtom regeln så den kan ha möjlighet att torka ut. Sen skulle jag föreslå några extra stolpar vid skarvarna, de är svaga punkter. Sen om det är 45x95 virke i bärlinorna skulle jag inte snåla med stolpar.
Tack för svar!
Jo att det ser billigt ut var jag nog beredd på eftersom han var väldigt billig så man får ju vad man betalar för.
Däremot vill jag ju så klart inte ha direkta fel på bygget.
Reglarna hänger i luften så det är OK.
Stolparna går rätt ner i marken som består av bergkross eller liknande.
Ska be honom fixa fler stolpar och stärka upp vid skarvarna!
Sen kommer ju gräsmattan och där har han också bara grävt ut rännor.
Kommer det funka med tanke på att det är matjord på den delen?
Låter ändå inte som en fullständig katastrof och att det går att rädda upp?
Jo att det ser billigt ut var jag nog beredd på eftersom han var väldigt billig så man får ju vad man betalar för.
Logga in
Skapa konto
De där stolparna kommer ju ruttna upp inom några år. Långt innan reklamationsrätten upphört...
45x95 virke är normalt heller inte i NTR klass A och tål inte att vara i direkt kontakt med jord eller vatten vilket mer eller mindre blir fallet här.
En bättre konstruktion här vore att gräva ur lite djupare så det får plats 45x145 reglar istället som är NTR A klassade och lägga dessa direkt på trädgårdsplattor med en bit syllpapp mellan. Ute i gräsmattan ser man bara till att få lite grus under plattorna.
45x95 virke är normalt heller inte i NTR klass A och tål inte att vara i direkt kontakt med jord eller vatten vilket mer eller mindre blir fallet här.
En bättre konstruktion här vore att gräva ur lite djupare så det får plats 45x145 reglar istället som är NTR A klassade och lägga dessa direkt på trädgårdsplattor med en bit syllpapp mellan. Ute i gräsmattan ser man bara till att få lite grus under plattorna.
Redigerat:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Stolpar skulle jag inte kalla det, mer som peggarA Aanee skrev:Tack för svar!
[bild]
Se till att få några betongplattor under istället för de där pinnarna i marken.
Det duger med tunnaste billigaste du kan hitta. De lär ha en mycket bättre funktion än de där små stumparna som är nedslagna. dom lär röra sig i gruset och du får en sviktande altan som följd.
Det duger med tunnaste billigaste du kan hitta. De lär ha en mycket bättre funktion än de där små stumparna som är nedslagna. dom lär röra sig i gruset och du får en sviktande altan som följd.
Han måste ta bort jord och gräs annars avger det massa fukt underifrån som på sikt förstör trallen.
gör om gör rätt
edit: vad är det för dimension på reglar samt spännvidd på det som ligger på gräsmattedelen? Ser väldigt klent ut? Sitter ”stolparna” fast i plint el står dom på jorden?
gör om gör rätt
edit: vad är det för dimension på reglar samt spännvidd på det som ligger på gräsmattedelen? Ser väldigt klent ut? Sitter ”stolparna” fast i plint el står dom på jorden?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Klart man har rätt att ifrågasätta oavsett pris. En hantverkare ska göra ett fackmannamässigt jobb, eller inte göra det alls. Läs konsumenttjänstlagen om du behöver friska upp minnet.R RoBo skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
En 31årig mekaniker gör ett bättre jobb, jag vet det för jag har gått på min altan i 25 år nu.
Bort med alltihop och gräv ur.
Är det risk för vatten så dränera.
Gör om gör rätt!
Bort med alltihop och gräv ur.
Är det risk för vatten så dränera.
Gör om gör rätt!