Hej.

Jag sitter och ritar in var brunnar, vattenrör och spillvattenrör ska komma upp från plattan. Vi har bestämt oss ett badkar Westerbergs Ellipse. Jag hänger inte med i hur det definieras var jag ska placera brunn/spillvattenrör. De två dokumenten jag fått stämmer inte överens, dom ser olika ut.

- Måste jag ha golvbrunn eller ska det bara vara 75mm spillvattenrör som jag för igenom slang från badkar?
- Hur långt från vägg bör detta placeras?

http://static1.bygghemma.se/files/7ff461a8-148d-45b6-899a-ef06a5696037/monteringsanvisning.pdf
http://static1.bygghemma.se/files/adb651d8-b83e-4d3e-a3dd-c3683c099065/produktblad ellipse.pdf

Någon som har en aning hur jag ska göra detta?

De där "monteringsanvisningarna" är ju bara fåniga.

Men min tolkning är att du skall göra som man alltid har gjort med badkarsavlopp:
Röret från badkaret leds fram till en golvbrunn,
som är placerad så den är åtkomlig och rensbar, utan att man behöver bära ut badkaret.

Det är klart att du skall ha en golvbrunn med vattenlås.
Badrummet är ju ett våtrum. Och du kan inte koppla badkarsavloppet direkt till ett spillvattenrör.
Då luktar det ju alltid apa utom när badkarsproppen sitter i. Vattenlås är ett måste!

Som sagt: Vanligt badkarsavlopp till golvbrunn med vattenlås.

KnockOnWood skrev:
De där "monteringsanvisningarna" är ju bara fåniga.

Men min tolkning är att du skall göra som man alltid har gjort med badkarsavlopp:
Röret från badkaret leds fram till en golvbrunn,
som är placerad så den är åtkomlig och rensbar, utan att man behöver bära ut badkaret.

Det är klart att du skall ha en golvbrunn med vattenlås.
Badrummet är ju ett våtrum. Och du kan inte koppla badkarsavloppet direkt till ett spillvattenrör.
Då luktar det ju alltid apa utom när badkarsproppen sitter i. Vattenlås är ett måste!

Som sagt: Vanligt badkarsavlopp till golvbrunn med vattenlås.
Det var ungefär så jag tänkte mig, dock så blir det svårt att få ett "åtkomligt och rensbart" badkar med Westerbergs Ellipse då det står "tight" mot golvet. Är det ok att köra avloppet helt täckt, kan ju inte vara väldigt tungt om vi behöver rensa?!?

tronen skrev:
Det var ungefär så jag tänkte mig, dock så blir det svårt att få ett "åtkomligt och rensbart" badkar med Westerbergs Ellipse då det står "tight" mot golvet. Är det ok att köra avloppet helt täckt, kan ju inte vara väldigt tungt om vi behöver rensa?!?
Golvbrunnen brukar ju sättas synlig, åtminstone halvvägs utanför badkarsfronten.
Och den kan ju inte vara täckt, den måste ju kunna ta emot vatten från badrummet.

Men det är nog bäst att någon VVS-kunnig svarar på detaljfrågorna.

Vad då tajt förresten?
Röret skall ha ett fall på 25 mm och så ner i golvbrunnen.
Låter som ett helt vanligt badkar.

Om det sedan är så dumt konstruerat så att golvbrunnen måste vara dold under karet så tycker jag att du skall skicka tillbaka skräpet!
Allt är inte bara yta och flashigt. Det måste fungera också.
Du skall väl inte behöva kranbil för att rensa avloppet/golvbrunnen?

• Gilla
Swappe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.