Hej!
Vi skall precis börja med byte av vårt gamla plåttak (aluminium). Idag ligger det direkt på ett gammalt spåntak av okänt skick (ser inga tydliga läckage från vinden, men vet inget mer).
Taket är ett brutet sadeltak. Konstruktionen består av ganska veka, men täta takstolar, på det ligger en glespanel (ganska tät, så man ser bara spånerna här och var). Denna panel består av "baka ved", dvs mycket vankanter/rundande brädor. På detta ligger spåntaket. Uppe på spåntaket ligger ett aluminiumplåttak som är rejält slitet och skall bytas ut. Jag tror inte det finns någon läkt mellan plåt och spåntak, för det ligger så tight ihop nere vid takfoten iaf.
Vi har anlitat en firma som skall utföra jobbet. De tänkte först ta bort spåntaket, lägga tätskikt (armerad plast), ny bär och ströläkt och sedan nytt plåttak ("plegel").
Efter att de kikat på vinden, ändrade de sig och tyckte att spåntaket kunde ligga kvar (vet inte om det berodde på de veka takstolarna och glespanelen?) och att den befintliga plåten tas bort (+eventuell läkt). Sedan på med armerad plast, bär och ströläkt och sedan den nya plåten.
Låter detta vettigt? Har googlat runt lite och börjar oroa mig för kondens på "fel" sida den armerade plasten. Huset är drygt 100 år gammalt och har inga ångspärrar. Isoleringen består av spån/kutterspån.I vintras läckte det upp rätt mycket värme till vinden, men jag har nu lagt dit mer kutterspån (på besiktningsmannens uppmaning), samt skall täta och isolera den mycket otäta vindsluckan.
Jag blev rädd att det blir för tätt under den armerade plasten och att spåntaket där under börjar ruttna sönder. Skall man skippa plasten helt om spåntaket är i hyffsat skick?
Vad rekommenderas? Diffusionsöppen underlagsduk istället? Skall spåntaket få ligga kvar eller tas bort helt.
Tacksam för all input jag kan få. Rivningen av det befintliga taket börjar i morgon...
Mvh,
Erik