Hjälp!
I eftermiddag ska vi till banken för en första diskussion om lån gällande ett hus vi hittat (budgivning på onsdag).

"Problemet" är att ingen av oss kan ett dugg om det här med huslån; vi har alltid bott i lägenhet. Jag har försökt läsa på lite, men när man inte ens kan terminolgin blir det mesta helt obegripligt. Vill därför gärna ha några snabba tips på vad vi ska tänka på!

Det jag har fattat är ungefär detta (hoppas jag fått det rätt):
1. Största delen av inköpspriset blir ett bottenlån. En mindre del av inköpspriset blir ett topplån, och detta är förhållandevis dyrt.
2. Man behöver inte tacka och ta emot bankens första bud, utan kan jämföra olika banker och spela ut dom lite mot varandra.

...men nog borde vi väl veta mer??? Detta med olika räntor t.ex., och räntor bundna på olika många år? Och vad är pantbrev? Inteckningar har jag hört talas om också, är det något man ska känna till?

Som ni hör; ett riktigt blåbär!!! ;D Snälla, många av er verkar så erfarna, dela med er några bra tips!

Sara

P.S: Lite grunduppgifter: Begärt pris för huset 925 000. Sen vill vi väl renovera lite också, säg 100 000.
Gemensam månadsinkomst efter skatt runt 28 000.
Vi lägger 100 000 som kontantinsats.
P.P.S: Under några år framöver kommer jag att ha en extra inkomst på drygt 3000 i månaden, utöver ovanstående. Detta hade jag egentligen tänkt spara, men det kanske är dumt? Borde det räknas in i ovanstående ekvation istället?

...men nog borde vi väl veta mer Detta med olika räntor t.ex., och räntor bundna på olika många år? Och vad är pantbrev? Inteckningar har jag hört talas om också, är det något man ska känna till?
Pantbrev är, om vi har fattat det rätt, en typ av "ägandebevis". Det tas ut ett pantbrev på totaltsumman. Jag har för mig att man får betala 2% av totalsumman i pantbrev. Men finns det sedan tidigare pantbrev på huset ni tittar på, så dras denna summa av från det totala pantbrevet, så ni betalar bara mellanskillnaden. (Det var ju knappt så jag förstod vad jag skrev :-/)
Att man binder räntor på olika många år är ju bara för att sprida riskerna lite. Har man allt på rörliga räntor och de skjuter i höjden, så blir det ju en ganska obehaglig överraskning. Likadant är det om du binder allt på tex 10 år. Då vet du exakt vad du ska betala i 10 år framöver. Men när det sedan är dags att lägga om lånen, så kanske räntan är uppe i 15-20%. Då är det inget roligt att allt går ut samtidigt.
Du har rätt i att man inte behöver acceptera bankens första bud. Vi gick till ett par olika banker innan vi bestämde oss. Det gjorde en skillnad på ett par tusen kronor i månaden. ;D Det i sin tur gjorde så att både min bror och mina föräldrar också bytte bank och sänkte sina boendekostnader. Så det är helt klart värt att kolla runt lite.
Lycka till idag på banken!!!!

Pantbrev är en säkerhet i fastigheten för den långivare som lånar ut pengar till husköpet.
Ni får själva betala pantbrevskostnaden som tas ut på den summa som ni lånar, under förutsättning att det inte redan finns uttagna men ej utnyttjade pantbrev på er fastighet som ni kan utnyttja som säkerhet för ert lånebehov, när sedan lånet är slutbetalat så återlämnas pantbrevet till ägaren av fastigheten.
Finns gamla pantbrev, redan uttagna på fastigheten ifråga, dvs. av tidigare ägare så måste ni se till (banken hjälper er) att alla tidigare uttagna pantbrev följer med fastigheten vid ev. köp då ett pantbrev är, i högsta grad, en värdehandling och i princip ger ägaren till pantbrevet del av fastigheten motsvarande beloppet på pantbrevet.
Skulle något gammalt pantbrev vara "borta" så är det en ganska tidsödande process att "döda" det då man måste annonsera o "P&I" mm.
Numera är det dock inga gamla "pergament" det handlar om, utan även denna hantering sker mha. cybervärlden, dock... beroende på fastighetens ålder så kan det trots det finnas pantbrev i pappersvariant som är i omlopp.

MVH/Christina.

Det ska nog gå bra. En del är tillmötesgående och förklarar alla detaljer. Enda man behöver fokusera på är att få hög bottenlån i % och låg ränta...

Coolman skrev:
Enda man behöver fokusera på är att få hög bottenlån i % och låg ränta...
...Låter enkelt och bra! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.