Så idag när man var på jobbet blev plattan äntligen gjuten.
Dock byttes glädjen snabbt mot oro.
Om mina kalkyler stämmer är plattan för låg för att det ska gå ihop med befintligt trägolv i gamla delen av huset.
Fan kanske lika bra att jag tar det från början.

I vilket fall, huset mitt håller jag på att bygga ut, gamla ytterväggen skall rivas ner när nya delen är färdig och golvet skall bli ett och samma, då det är trägolv i resten av huset (träslag vet jag ej, ljust och mjukt)
så vill jag ju självklart ha ett liknande golv i nya delen.
på samma platta skall även toan vara, och här skall det vara klinker och kakel (ja jag räknar med en liten nivåskillnad där)

Men nu är ju problemet att nu några dagar för sent så tror jag att plattan är ca 5cm ifrån färdig golvhöjd, något jag tidigare har fått för mig skall vara ca 3cm.

gamla delen har torpargrund (låg mur som allt vilar på) btw.

Så för att våran plan att golvet skall bli ett och samma i nya som gamla delen (ett rum) verkar ligga i farosonen då jag tror att plattan är för låg.
Och hur fan gör man?
Lägger man t.ex en plywood skiva imellan plattan och trägolvet så kan jag ju lura bort den största delen av problemet men detta skiter sig väl med golvvärmen?
Golvvärmen är vattenburen och najad på ovansidan av armeringsnäten btw.

Men jag vill ju inte borra i plattan, mardrömmen hade varit att borra ner i golvvärmen.
Någon som vet vad jag ska göra???

Som sagt borra i plattan undviker jag helst.

Snälla finns det någon expert som kan ge mig ett rakt svar på vad jag ska göra för att allt skall bli så bra som möjligt?

Flytspackel till rätt nivå?

Flytspackel är dyrt, speciellt med så tjockt som 2cm. Hur stor yta handlar det om? Bör finnas någon betongsort som är lämpligt anpassad för att gjuta ett tunt lager med, men det får någon duktigare på området svara på.

finns ju billiga normaltorkande flytspackel för några kronor / kilot, det går ca 34kg/m², visst det blir ju endel iaf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.