Knackar ner gammal puts som släppt från utemuren. Det måste vara betongmur? Men den är väldigt INTE slät.
Det är rena putsdjungeln där ute. Hjälp mig välja puts?
Det är rena putsdjungeln där ute. Hjälp mig välja puts?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underarbetet är jätteviktigt för att ny puts ska sitta kvar. Ta bort precis allt som sitter löst och skrubba sen med rotborste och vatten. Att skvätta lite räcker inte, man ska skrubba.
Cementputs är sannolikt för tätt för att tillåta den fuktvandring utåt som behövs för att huset ska må bra. Beroende på husets ålder kan ursprungliga utförandet möjligen vara nån sorts kalkputs. Det behövs någon som verkligen kan puts av olika årgångar för att bedöma det. Utan sådan expertkoll blir KC-puts normalvalet.
Nätning behövs inte om underlag, puts och putsteknik är perfekt men kan vara bra för att få lagningen att sitta kvar om det är lite si och så med detta och man inte är proffsmurare.
Nätet ska sitta mitt i färdiga putsen alltså några mm ut från underlaget. Jag har använt varmgalvat nät med ca 20 x 20 mm rutor och det har hållit bra.
Länk till längre artikel i Byggnadsvårdsföreningens tidskrift Byggnadskultur:
https://byggnadsvard.se/gor-det-sjalv-revetering-for-amatorer/
Cementputs är sannolikt för tätt för att tillåta den fuktvandring utåt som behövs för att huset ska må bra. Beroende på husets ålder kan ursprungliga utförandet möjligen vara nån sorts kalkputs. Det behövs någon som verkligen kan puts av olika årgångar för att bedöma det. Utan sådan expertkoll blir KC-puts normalvalet.
Nätning behövs inte om underlag, puts och putsteknik är perfekt men kan vara bra för att få lagningen att sitta kvar om det är lite si och så med detta och man inte är proffsmurare.
Nätet ska sitta mitt i färdiga putsen alltså några mm ut från underlaget. Jag har använt varmgalvat nät med ca 20 x 20 mm rutor och det har hållit bra.
https://byggnadsvard.se/gor-det-sjalv-revetering-for-amatorer/
Det är en mur, inte husfasadM måns hagberg skrev:Underarbetet är jätteviktigt för att ny puts ska sitta kvar. Ta bort precis allt som sitter löst och skrubba sen med rotborste och vatten. Att skvätta lite räcker inte, man ska skrubba.
[länk]
Aha! Jag trodde källarvägg. "Fuktvandring utåt" har alltså ingen hjälp av värme inifrån.P ptk skrev:
Ändå gäller att vatten alltid tar sig in på ena eller andra sättet. Det vattnet måste torka ut för att det inte ska bli frostsprängning då vintern kommer. Cementbruk för tätt. Jag skulle satsa på hydraulisk kalkputs eller KC-puts. Nätning ökar chansen att putsen sitter kvar.
Har ingen egen erfarenhet men "fiberpuss" verkar vara en fullt rimlig KC-puts för ändamålet. Det står i databladet att den ska vara obehandlad "ner mot bakken" viket i ditt fall väl betyder att du behöver putsa om hela muren och sen lämna den obehandlad (gråvit).
(Jag tror ändå inte att en tunn avfärgning med kalkfärg / kc-färg skulle ge tekniska problem, men att kulören skulle åldras fort och ojämnt. Och var få tag på produkt i den kulör du vill ha? Jag har använt kalkfärg från Gotland, men den bär bara typ 3 % pigment, alltså ljusa kulörer.)
(Jag tror ändå inte att en tunn avfärgning med kalkfärg / kc-färg skulle ge tekniska problem, men att kulören skulle åldras fort och ojämnt. Och var få tag på produkt i den kulör du vill ha? Jag har använt kalkfärg från Gotland, men den bär bara typ 3 % pigment, alltså ljusa kulörer.)
Tänkte sätta Heydis list 30 cm upp och under den Dekor grå, omålad. Resten i Heydis fiberputs, målad med lämplig silikatfärg. Hittar dock inte Dekor grå eller listen vare sig på Derome eller annan butik??M måns hagberg skrev:Har ingen egen erfarenhet men "fiberpuss" verkar vara en fullt rimlig KC-puts för ändamålet. Det står i databladet att den ska vara obehandlad "ner mot bakken" viket i ditt fall väl betyder att du behöver putsa om hela muren och sen lämna den obehandlad (gråvit).
Bra idé att ha sockeln omålad och måla högre upp. Minst 30 cm behövs.
Vet inte var man får tag på de produkter du beskriver.
(I Skåne finns bl a Kulturkalk AB som tillverkar o saluför en svagt hydraulisk kalkputs, som i egenskaper påminner om KC-bruk. https://www.byggnadsvardifokus.se/ Du kan ju höra med dom om dom bedömer att deras bruk funkar i ditt fall.)
Vet inte var man får tag på de produkter du beskriver.
(I Skåne finns bl a Kulturkalk AB som tillverkar o saluför en svagt hydraulisk kalkputs, som i egenskaper påminner om KC-bruk. https://www.byggnadsvardifokus.se/ Du kan ju höra med dom om dom bedömer att deras bruk funkar i ditt fall.)
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Det finns ett företag mellan Gdynia och Gdansk, de hade mycket olika puts. Sök på Brick. Kommer tyvärr inte ihåg vad förtaget heter. De har egen tillverkning. De hade även tegelpannor.P ptk skrev:
Är det overkill menar du? Finns det ingen fördel med fiberputs mot annan puts? Jag har förstås ingen anledning att överdriva som utfallet är densamma. Men om det finns fördelar, tar jag gärna fiberputs?N neo11 skrev:
Vad tror du om tjocklek och nät?
Vilket märke tänker du, Weber?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 357 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 357 inlägg
Fiberputs är det plast i, då är det inte diffusionöppet längre (du dödar öppenheten), putsen kan inte andas.
Borsta bort allt löst med hård borste, eller högtryckstvätta.
Strunta i nät och grunda med löst bruk weber 134.
Grundning 3mm, stocking 6-7 mm puts 6-7mm.
Färdig yta ca 15-20mm
Nertill kör du cementbruk A, såg att du hade hög sockel bredvid, vet inte om du måste följa den.
Mest estetiskt.
Borsta bort allt löst med hård borste, eller högtryckstvätta.
Strunta i nät och grunda med löst bruk weber 134.
Grundning 3mm, stocking 6-7 mm puts 6-7mm.
Färdig yta ca 15-20mm
Nertill kör du cementbruk A, såg att du hade hög sockel bredvid, vet inte om du måste följa den.
Mest estetiskt.