3 646 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Hjälp mig välja cirkulationspump
Min gamla cirkulationspump sjunger på sista versen, den låter fördjävligt och löser ur på motorskyddet efter några timmar. Kanske har jag mig själv att skylla då den fungerade felfritt innan jag stängde av den i början av sommaren. Dumsnålt såhär i efterhand, kanske.:banghead:
Hursomhelst
Det är en Perfecta CH-32/64. 3-fas, 150w jag ska ersätta.
Byggmåttet är 200mm, men det fixar jag med dessa: http://www.rinkabyror.se/artikel/rund-flans-for-pump-40r/ så det får bli en 180mm gängad.
Har kikat lite i Grundfos pumpguide och de rekommenderar en Magna 32-100...för 6-8000 spänn.
Det måste väl ändå gå att komma undan billigare än så?
Huset är ett 1½ plans med källare, 150+95m2, som slukar någonting mellan 30 och 40000kwh per år. Byggt 1957
Jag reglerar temperaturen på elementen, shunten brukar få stå helt öppen om vintern.
Några förslag?
Hursomhelst
Det är en Perfecta CH-32/64. 3-fas, 150w jag ska ersätta.
Byggmåttet är 200mm, men det fixar jag med dessa: http://www.rinkabyror.se/artikel/rund-flans-for-pump-40r/ så det får bli en 180mm gängad.
Har kikat lite i Grundfos pumpguide och de rekommenderar en Magna 32-100...för 6-8000 spänn.
Det måste väl ändå gå att komma undan billigare än så?
Huset är ett 1½ plans med källare, 150+95m2, som slukar någonting mellan 30 och 40000kwh per år. Byggt 1957
Jag reglerar temperaturen på elementen, shunten brukar få stå helt öppen om vintern.
Några förslag?
Det där är ju en monsterpump i sammanhanget.. De flesta villor klarar sig med 25-40 alt 25-60. Grundfos alpha eller alpha2. Värmer själv 250m2 hus plus 50m2 garage med kulvert mellan, allt matas av GF alpha2 25-60. Den går på 9W när det är som kallast..
Har själv ett par st Grundfos Alpha. En som pajade i vintras efter några månaders användning. Ringer dem och fick den bytt på garanti inom ett dygn från jag ringde. Då var jag rätt tacksam när det var - 15 ute.
Tack för alla svar, tror jag blev lite klokare.
Jag är osäker på om det är ett- eller tvårörs jag har.
Men shit. Om jag sänker förbrukningen med 100-130w så har jag ju kanske tjänat in pengarna på något år.
Det lutar nog åt en Grundfos Alpha2 25-60 180. Har inte övervägt något annat märke. Borde jag?
Jag är osäker på om det är ett- eller tvårörs jag har.
Men shit. Om jag sänker förbrukningen med 100-130w så har jag ju kanske tjänat in pengarna på något år.
Det lutar nog åt en Grundfos Alpha2 25-60 180. Har inte övervägt något annat märke. Borde jag?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp mig välja bästa kompromissen (kabeldragning).
El -
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
El -
Hjälp mig välja bästa lösningen för att bredda befintlig krypgrund
Grund & Markarbeten -
Hjälp mig välja färg på garageport och fönster
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjälp mig välja, kommer jag någonsin räkna hem det?
Värmepumpar