Hej,

Jag har ett 1,5-plans klassiskt 70-tals hus i Västerbotten med en oisolerad platta på mark. El-elementen ska få ge plats åt bergvärme. Övervåningen kommer få radiatorer men jag tvekar kring bottenvåningen. Mycket för att vi har stora glaspartier på bottenvåningen där rördragning kommer stå ut på ett tråkigt sätt. Vi har tvättstuga och badrum med el-golvvärme idag, jag hade också gärna haft golvvärme vid entrén när barnen klafsar in vintertid. Men är det vettigt att lägga golvvärme på hela bottenvåningen?
Fick jag välja helt fritt utan att tänka längre än näsan hade jag valt golvvärme alla dagar i veckan för komforten. De flesta ytskikt och tex badrum ska renoveras inom kort.
Det jag tvekar över är att man läser mycket om hur dåligt det är med golvvärme på oisolerad grund med fuktvandring och annat. Hur skulle ni andra tänka i motsvarande situation?

Vi har tryckta syllar men ingen som helst doft eller fuktproblem (vad vi vet...). Huset ligger relativt högt. Plattan/golvet ser ut enligt följande:
22mm spånskiva
70mm styrolit
plastfolie
10cm Brädrivenbetongplatta
15cm singel/makadam
10cm avjämning naturgrus

Vill jag lägga in golvvärme så har vi inte så mycket höjd att isolera på. Jag har läst vissa rekommendationer om att ha minst 15cm isolering vilket inte får plats. Men leker lite med tanken om ventilerat platongolv med kanske 70mm cellplast och 30mm spårad skiva på det för golvvärme så kanske det kan fungera. Är det någon som gjort något liknande? Om man kör 10cm isolering är det bara värmeekonomiskt det blir sämre eller finns det någon brytgräns där fuktriskerna blir för höga?
Platon funkar bara med relativt plant golv (3mm), kan man veta hur "plan" plattan är innan man rivit upp golvet? Tänker att eftersom golvet är flytande så borde det vara relativt jämt?

Snälla ge mig era tankar och funderingar. Jag har läst en hel del i ämnet men mycket som är skrivet börjar bli gammalt och kanske har vi bättre insikter och erfarenheter idag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.