Har en avlång hall som ligger mellan kök och vardagsrum.
I nuläget finns golvvärme i kök och i etapper ska vi lägga i hall samt vardagsrum (kommer lägga LKs spårade skiva).
Planeringen har nu kommit till hallen men jag får inte riktigt ihop det och behöver hjälp med hur jag ska tänka.
Enlig mitt alternativ nedan så får jag in sex längder i den smala delen men då har jag bara 5 cm till vägg och behöver då kapa varje skiva 5 cm på längden. Alternativet i den smala delen är att köra 4 längder, men då blir det 25 cm ut mot väggarna som kommer sakna slang.
Sen kommer problemet med den bredare delen, där får jag bara in ytterligare fyra längder och avslutar in mot vardagsrummet med ett ett avstånd på 30 cm, vilket innebär att mellan hall och vardagsrum får jag då 40 cm med "kallt" golv.
Edit: Ska tillägga att i köket saknar vi slinga på ca 30 cm mot hallen vilket frun tycker stör mycket.
Hjälp mig planera bästa lösningen!
I nuläget finns golvvärme i kök och i etapper ska vi lägga i hall samt vardagsrum (kommer lägga LKs spårade skiva).
Planeringen har nu kommit till hallen men jag får inte riktigt ihop det och behöver hjälp med hur jag ska tänka.
Enlig mitt alternativ nedan så får jag in sex längder i den smala delen men då har jag bara 5 cm till vägg och behöver då kapa varje skiva 5 cm på längden. Alternativet i den smala delen är att köra 4 längder, men då blir det 25 cm ut mot väggarna som kommer sakna slang.
Sen kommer problemet med den bredare delen, där får jag bara in ytterligare fyra längder och avslutar in mot vardagsrummet med ett ett avstånd på 30 cm, vilket innebär att mellan hall och vardagsrum får jag då 40 cm med "kallt" golv.
Edit: Ska tillägga att i köket saknar vi slinga på ca 30 cm mot hallen vilket frun tycker stör mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jepp bara som en gissning. Kolla om du kan skära en skiva på mitten och mejsla om kurvan så den blir lite tvärare, då kan det gå att få in 2 sling till. matningen ska då komma till rätt sida. Skivorna är kanske med spont och ska limmas ihop, då blir det fel med skära på mitten. Oss i mellan, kan du knuffa den lilla till höger och fylla i en bit mellan stora och lilla, det blir lite gap då och kan godkännas, blir inte så stor skillnad på värmen mellan lilla och stora. Det är bara 15 mellan och 30 på andra sidan
jag tänkte mig returen direkt under skivorna, dvs ovanför isoleringen (dvs man får jacka ur golvåsarna för den slangen.
Alternativet är ju mer fräsning och då lär det bli tätt mellan slingorna någonstans
Alternativet är ju mer fräsning och då lär det bli tätt mellan slingorna någonstans
Redigerat:
Du ska inte ha några värmeledningsplåtar förstår jag det som?Lexington skrev:
Har en avlång hall som ligger mellan kök och vardagsrum.
[bild]
Vad är det för undergolv? Vi har framledning och retur i mellanbjälklaget, kan något liknande göras här? I så fall kan du börja om avsluta lite vart du vill. Första raden bör alltid förläggas utefter yttervägg, men ser inte ut som att det är aktuellt här riktigt
Inga stora ytor utan värme, jag hade 40cm mellan plåtarna på två slingor i hallen och det var extremt irriterande, gjorde om det några år senare genom att lägga 15-20 lager aluminiumfolie.
Frågan är vilken typ av golv som ska vara över, laminat, flytspackel?
Förstår inte varför du har 15cm mellan rören på ett ställe.
Om du kör som du har ritat på delen som är 110cm bred, håller 20cm CC, då får du plats med en slinga till in till vardagsrummet.
Returen går enkelt att dra i bjälklaget i en 25mm polyetenslang, så har jag gjort till alla rum eftersom jag har flytspackalt in allt, då går det faktiskt att bila ur ett rum och byta slang.
Frågan är vilken typ av golv som ska vara över, laminat, flytspackel?
Förstår inte varför du har 15cm mellan rören på ett ställe.
Om du kör som du har ritat på delen som är 110cm bred, håller 20cm CC, då får du plats med en slinga till in till vardagsrummet.
Returen går enkelt att dra i bjälklaget i en 25mm polyetenslang, så har jag gjort till alla rum eftersom jag har flytspackalt in allt, då går det faktiskt att bila ur ett rum och byta slang.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Golvet är bara spårat golvspån ovanpå reglar o isolering, över spånet blir det parkett, kommer lägga plåtar!
Inga ytterväggar, detta är en hall mitt i huset!
Kan man dra returen i mellanbjälklagen så är mitt problem löst!
Blir isf så vi gör
Inga ytterväggar, detta är en hall mitt i huset!
Kan man dra returen i mellanbjälklagen så är mitt problem löst!
Blir isf så vi gör
Klicka här för att svara