bli tokig hur man man veta med hälp av snöret om den sitter rakt?

• bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2

• jj.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att sätta snöret utanför regeln. Tumstockens bredd brukar bli bli bra, så kan du prova mha den på olika ställen utmed regelns längd.

Rakt i förhållande till vad?
Parallellt med väggen, 90 grader mot den andra regeln med snöre på?

ja fatta ändå inte visst om regeln är krökt typ i mitten så märker man ju om det är mer än en tumstock i mellan.. ja menar rakt från väggen ut till regeln.. regeln kommer ju alltid vara rak i ändarna när man sätter tomstock i mellan.. det är ju om den är krökt typ i mitten man ser. ja vill ha rak linje från vägg ut till regeln.. ja ska sätta staket... så det inte bli snett från väggen.. enda sättet är ett laserpass eller?

Slå upp pytagras sats eller vad den nu kallas för. Då kan du mäta ut det.

Jaha, du menade vinkelrät från väggen och vinkelrät från staket till staket...
En sida 60cm, den andra 80 cm, hypotenusan dvs den långa delen på en rätvinklig triangel blir då 100cm..

Annars kan du ta längre mått och räkna. a^2 = b^2 + c^2 eller, hypotenusan = kvadratrotenur(b^2 + c^2)

Ok, nu är jag med. Pythagoras sats ger dig en rät vinkel. Ett klassiskt mått är kateterna 3m och 4m. Då blir hypotenusan 5m. 🎓
Hoppas din altan har de måtten, annars kör du på JOWs formel😃

Ups, lite stavfel från mig:P

Snickarna brukar mäta sidorna 1,2m och 1,6m.
Då ska diagonalen vara 2m.

Ja, man får ju anpassa måtten efter storlek på det man bygger :)

Jag fattar inte vad det är som är problemet som man vill lösa ens :)

överkurs detta fatta ärligt talat inget.... att det ska vara så svårt när det handlar om vinklar
alltså ja vill att det ska vara spikrakt från väggen ut till regeln rakt ut som ja ska ha ett staket.
för ja tror inte det är rakt när man se på linan ja märkt ut...

ja tror att lina in mot väggen ska ut en bit till vänster för att få de spikrakt.. men kan inte förstår hur ja ska mäta för att få de.. på bild 2 alltså

Mät 3 m ut på snöret och 4 m på väggen. Justera snöret i sidled i yttre änden tills det är 5 m mellan de punkterna.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.