Halloj!
Vi tog över ett gammalt hus i februari med bergvärme och separat VVB. Alltsedan vi flyttade in har trycket vid expansionskärlet till höger vid gröna pilen stadigt minskat. Det känns ju mindre kul att trycket i systemet sjunker, i synnerhet som jag inte förstår vart vattnet tar vägen. I väntan på närmare undersökning har jag därför medvetet låtit det sjunka för att se om det stannar av och därmed, tänker jag, ger mig en fingervisning om vart vattnet försvinner. Pumpen står i källaren och sedan finns det två våningsplan ovanför. Det finns även ett "öppet" expansionskärl på vinden.
Det jag inte blir klok på är att trots att trycket nu är nere på 0,1 bar så är radiatorerna varma på övervåningen. Jag har testat att det kommer luft och inte vatten ur luftventilen på expansionskärlet. Dock ökar trycket misstänkt fort när man släpper på vatten i systemet.
En annan sak jag inte blir riktigt klok på är placeringen av expansionskärlet. Det sitter ju inte direkt på radiatorkretsen, utan på primärkretsen till VVB. Varför är det så? Har det någon särskild funktion?
Vi tog över ett gammalt hus i februari med bergvärme och separat VVB. Alltsedan vi flyttade in har trycket vid expansionskärlet till höger vid gröna pilen stadigt minskat. Det känns ju mindre kul att trycket i systemet sjunker, i synnerhet som jag inte förstår vart vattnet tar vägen. I väntan på närmare undersökning har jag därför medvetet låtit det sjunka för att se om det stannar av och därmed, tänker jag, ger mig en fingervisning om vart vattnet försvinner. Pumpen står i källaren och sedan finns det två våningsplan ovanför. Det finns även ett "öppet" expansionskärl på vinden.
Det jag inte blir klok på är att trots att trycket nu är nere på 0,1 bar så är radiatorerna varma på övervåningen. Jag har testat att det kommer luft och inte vatten ur luftventilen på expansionskärlet. Dock ökar trycket misstänkt fort när man släpper på vatten i systemet.
En annan sak jag inte blir riktigt klok på är placeringen av expansionskärlet. Det sitter ju inte direkt på radiatorkretsen, utan på primärkretsen till VVB. Varför är det så? Har det någon särskild funktion?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att trycket sjunker kan bero på mycket , just nu fel tid på året för ha full koll på det ,
trycket varierar kraftigt med tempen som går ut till radiatorerna , sommar lågt tryck , vinter högre tryck
det kan variera mellan 0,2 - 1,2 bar
Värme kan komma även om det är noll i tryck , men normalt sommar ca 0,3-0,5 bar
trycket varierar kraftigt med tempen som går ut till radiatorerna , sommar lågt tryck , vinter högre tryck
det kan variera mellan 0,2 - 1,2 bar
Värme kan komma även om det är noll i tryck , men normalt sommar ca 0,3-0,5 bar
Det har sjunkit stadigt sedan vi kom hit första februari, men så har ju också utetemperaturen stadigt ökat under samma period.S skutten11 skrev:
Men jag tolkar det som att det kanske inte är något problem då?
Tänker att trycket åtminstone borde motsvara vattenpelaren till övervåningen, men det är uppenbarligen inte så man skall tänka här(?)
P.s. får väl tillägga att säljaren säger att den aldrig har sjunkit förut, men han har å andra sidan inte direkt örnkoll på det tekniska.
Om det sjunker konstant sakta så är det en pyspunka ( läcka ) någonstans , hur ser det ut på manometern när du fyller på , stiger den snabbt så är det inte bra med kärlet
På undersidan av kärlet så sitter det en ventil ( lika som en ventil på bildäck ) om du trycker på piggen sska det pysa luft , kommer det vatten så är det hål på gummiblåsan som i den
På undersidan av kärlet så sitter det en ventil ( lika som en ventil på bildäck ) om du trycker på piggen sska det pysa luft , kommer det vatten så är det hål på gummiblåsan som i den
Jag har testat att trycka på piggen och det kommer bara luft, men det syns också direkt på manometern även om man bara pyser ut en liten puff (nu sitter ju kärlet förvisso horisontellt, så eventuellt vatten på fel sida om blåsan samlas ju inte vid ventilen). Likaså när man öppnar påfyllningsventilen - tycker att trycket stiger misstänkt fort med tanke på att det är ett stort system.S skutten11 skrev:Om det sjunker konstant sakta så är det en pyspunka ( läcka ) någonstans , hur ser det ut på manometern när du fyller på , stiger den snabbt så är det inte bra med kärlet
En liten läcka tänker jag också, men hur långt kan trycket sjunka innan vattnet börjar försvinna ur radiatorerna på övervåningen (alltså två våningsplan upp)?
Vatten har en förmåga att hänga sig , kanske för lite luft i kärlet
Det behöver inte vara många centiliter med avtappning för att manometern ska dyka , vatten går inte att komprimera
När du nu har 0,1 , fyll på luft till 0,5 bar och fyll sedan med vatten till 1,0 bar och avvakta , sjunker trycket så är det troligtvis en pyspunka någonstans
Har du källare , går det några rör i det golvet
Det behöver inte vara många centiliter med avtappning för att manometern ska dyka , vatten går inte att komprimera
När du nu har 0,1 , fyll på luft till 0,5 bar och fyll sedan med vatten till 1,0 bar och avvakta , sjunker trycket så är det troligtvis en pyspunka någonstans
Har du källare , går det några rör i det golvet
OK, skall testa. Är 1,0 bar ett normalt tryck med tanke på antalet våningsplan och säsong?S skutten11 skrev:
Ja, pannan sitter i källarplan. Dock går det inga värmerör i källargolvet (däremot i krypgrunden som ligger parallellt med källaren och som till stora delar är lite knepig att inspektera).
I bland är gubben lös
men vad gör det , när du ska fylla luft , så fyll till 0,5 bar öppna säkerhetsventilrn
låt vatten rinna ut , fortsätt såflera ggr tills det inte kommer mer vatten , fyll luft till 0,5 och sedan vatten till
ca 1,0 bar
låt vatten rinna ut , fortsätt såflera ggr tills det inte kommer mer vatten , fyll luft till 0,5 och sedan vatten till
ca 1,0 bar
Uppdatering:
Jag lät det vara över sommaren, och för några veckor sedan fyllde vi upp inför uppvärmningssäsongen. Men det har fortsatt sjunka. I helgen lokaliserades en läckande slottsventil med hjälp av fuktmätare. Förhoppningsvis enda stället, men det vet vi ju inte säkert förrän vi åtgärdat läckan vilket får vänta tills i vår. Känns inte läge att tappa ner systemet nu. Men den droppar ca. 1 dl per dygn, och det verkar kunna stämma hyfsat med vad jag uppskattar har försvunnit mellan påfyllningarna.
Tror ni inte på f-n att förra ägaren varit på med gängtejpen på denna ventil, precis som på alla andra ställen det droppat vatten. Till saken hör att det i samtliga fall gjort mer skada än nytta då det inte ens varit tätande gängor som tejpats.
Jag lät det vara över sommaren, och för några veckor sedan fyllde vi upp inför uppvärmningssäsongen. Men det har fortsatt sjunka. I helgen lokaliserades en läckande slottsventil med hjälp av fuktmätare. Förhoppningsvis enda stället, men det vet vi ju inte säkert förrän vi åtgärdat läckan vilket får vänta tills i vår. Känns inte läge att tappa ner systemet nu. Men den droppar ca. 1 dl per dygn, och det verkar kunna stämma hyfsat med vad jag uppskattar har försvunnit mellan påfyllningarna.
Tror ni inte på f-n att förra ägaren varit på med gängtejpen på denna ventil, precis som på alla andra ställen det droppat vatten. Till saken hör att det i samtliga fall gjort mer skada än nytta då det inte ens varit tätande gängor som tejpats.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ja, jag var på väg att hämta skiftnyckeln, men när jag såg gängtejpen insåg jag att de har grejat med denna förut och att det förmodligen inte är någon idé att ens försöka. Vi har en hel drös med gamla slottsventiler och de är generellt dragna i botten, så packningarna är slut sedan länge tillbaka. Planen är ändå att byta alla till termostatventiler inom en snar framtid.R rävlyan skrev:
Lite tråkigt för de är ju fina och går säkert utmärkt att packa om, men det är ett stort hus och värmeekonomin har hög prio...