Hej sliter mitt hår med mattematiken.
Fallhöjd 920mm
5steg, varav 4 i vang för att ej trappan ska bygga för mycket ut på tomten.
trall 34mm uppepå (tror det är detta som ställer till det.
hur jag än räknar så blir första eller sista steget olika, vill ju bara räkna ut hur stora trianglarna ska sågas.
Om nån vet nåån bra konstruktion för ett räcke vore jag tacksam för det oxå helst ett som man kan ha både i trappen och runt farstukvisten.
Fallhöjd 920mm
5steg, varav 4 i vang för att ej trappan ska bygga för mycket ut på tomten.
trall 34mm uppepå (tror det är detta som ställer till det.
hur jag än räknar så blir första eller sista steget olika, vill ju bara räkna ut hur stora trianglarna ska sågas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om nån vet nåån bra konstruktion för ett räcke vore jag tacksam för det oxå helst ett som man kan ha både i trappen och runt farstukvisten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Steghöjd 184 mm
Kilarna ska sitta 34 mm lägre.
Översta kilen ska sitta 218 mm från "verandaplanet"
Protte
Kilarna ska sitta 34 mm lägre.
Översta kilen ska sitta 218 mm från "verandaplanet"
Protte
Tack verkar rimligt.
920/5=184
minus trallen, va?steget längst ner får en mindre kil, avkapad, nergrävd i backen eller hur mark upp till kil 184-34??
är det så här är jag med?
trappan är 2,5m bred räkna med att använda 4vangstycke och 34mm trall för klent?? 170*95 till vang???
Eventuellt attt jag kör dom 2 yttersta utanför trallen med nån 45*45under som bär, för att få en mer tillsluten trappa?
920/5=184
minus trallen, va?steget längst ner får en mindre kil, avkapad, nergrävd i backen eller hur mark upp till kil 184-34??
är det så här är jag med?
trappan är 2,5m bred räkna med att använda 4vangstycke och 34mm trall för klent?? 170*95 till vang???
Eventuellt attt jag kör dom 2 yttersta utanför trallen med nån 45*45under som bär, för att få en mer tillsluten trappa?
Steghöjden ska vara 184 mm. Kilarna ska vara 184 mm höga. Den sista kilen kapar du av 34 mm av spetsen på (eller gräver ner den).
4 Vagnstycken blir ju C-C 80 vilket säkert funkar med 34 mm. Jag hade nog tagit ett vagnstycke till eftersom det lätt blir lite "gung" i stegen i en trappa.
4 Vagnstycken blir ju C-C 80 vilket säkert funkar med 34 mm. Jag hade nog tagit ett vagnstycke till eftersom det lätt blir lite "gung" i stegen i en trappa.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag är ingen trappkonstruktör, men blir inte den där trappan för brant ?
En trapp som man går i flera gånger om dagen?
Bara en reflektion.
Var och mätte på min egen trapp, steghöjd 150 mm stegdjup 250 mm.
Ska du han vangstycket längst ut så blir det enkelt med räcke, skruva fast det utanpå vangstycket.
Protte
Sedan så räknade jag inte ut hur kilarna skulle se ut men det blev ju rätt ändå.
Bara en reflektion.
Ska du han vangstycket längst ut så blir det enkelt med räcke, skruva fast det utanpå vangstycket.
Protte
Sedan så räknade jag inte ut hur kilarna skulle se ut men det blev ju rätt ändå.
Den blir väl ganska perfekt..prototypen skrev:Jag är ingen trappkonstruktör, men blir inte den där trappan för brant ?
Bara en reflektion.
Protte
Ideala måtten ska ju passa in i formeln
2*höjd + djup = 63cm
Klicka här för att svara