Helloj. Jag försöker lära mej hur allt fungerar i mitt ormbo till pannrum Har eldat upp pannan bra idag för att va jag för jag vill bada lite badkar Men får ej mycket varmvatten ändå Men hitta denna grej som va iskall innan jag vred lite på vredet jämte, kan de ha med den saken att göra? Har en vvb på ca 30 l som används när jag ej eldar så mkt. Tacksam för svar

• Rör och ventiler i ett pannrum med en iskall komponent justerad via ett vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat rör och två manometrar på en vägg i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Ventilen med svart ratt på första bilden, LK 550, är en blandningsventil, där vattnet från vvb blandas med kallvatten till lämplig varmvattetemperatur. Temperaturen ska ligga på 50˚– 60˚ efter den.

Okej. Men vet du vad den där avlånga grejen är? Den var helt kall tills jag vred lite på ”element” vredet till vänster igår

Johhhan
Den rektangulära till höger tycker jag ser ut som en plattvärmeväxlare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Johhhan
Med vredet till vänster öppnade du nog helt enkelt för värmetillförseln till värmeväxlaren, om jag inte tolkat det fel. Kallvattnet går i motsatt riktning i växlaren och ger varmvattnet som regleras med ovan nämnda blandningsventil.

Så om jag fattat rätt så skall vredet vara på för att använda varmvatten av tankarna när jag eldar istället för att använda mej av vvb ? eller är jag helt ute och cyklar?

Johhhan
Ja, det vara öppet till värmeväxlaren då. Hur man bäst ställer in det eller kombinerar med vvb finns det dock andra som kan bättre än mig här på forumet.

Johhhan Johhhan skrev:
Ja, det vara öppet till värmeväxlaren då. Hur man bäst ställer in det eller kombinerar med vvb finns det dock andra som kan bättre än mig här på forumet.
toppen då låter ja den va öppen tack så mycket

Sitter en pump bakom där, är den kopplat till växlaren så sitter det säkert en flödesvakt ( följ kabeln från pumpen bara så du vet vad som finns angående VV ) som startar pumpen när du öppnar en VV-kran, en konstruktion som är vanlig när en tank inte har VV-sling/VV-tank i sig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.