Hej!
Fick rådet att byta dessa hattar till WAGOS. Varför har man gjort på detta sättet?
Hur ska jag gå tillväga? Allt jag vill ha från sladdarna på bilden är el till en vanlig taklampa. Den svarta sladden är fyra stycken. Ska jag bara köpa en wago med 4 hål, tvinna ur samtliga och sedan koppla in i samtliga 4 i wagon. Den gröna har 2 stycken men blir förgrenad till 3st i hatten, vill ju fortfarande ha ut en sladd till lampan. Någon som kan hjälpa mig med en bra lösning? Tack på förhand!
Fick rådet att byta dessa hattar till WAGOS. Varför har man gjort på detta sättet?
Hur ska jag gå tillväga? Allt jag vill ha från sladdarna på bilden är el till en vanlig taklampa. Den svarta sladden är fyra stycken. Ska jag bara köpa en wago med 4 hål, tvinna ur samtliga och sedan koppla in i samtliga 4 i wagon. Den gröna har 2 stycken men blir förgrenad till 3st i hatten, vill ju fortfarande ha ut en sladd till lampan. Någon som kan hjälpa mig med en bra lösning? Tack på förhand!
Varför ska du peta eller byta hattarna?S Statice skrev:Hej!
Du har väl redan ledare du kan använda till lampan?
Om du behöver ta bort hattarna kan du byta till Wago, hattarna kan vara lite knepiga att montera rätt utan bra handlag, annars, låt dem vara.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Att det ser ut så där beror på att takdosan inte bara är till för lampan utan också är en kopplingsdosa (så kallad takdosa) som fördelar ut elen till övriga ställen (uttag, brytare, nästa takdosa etc.).
Jag kan tycka att det är bra ide att byta ut gamla torix till wago... men är man väldigt osäker på hur man ska göra kan det vara ide att låta det vara och använda det befintliga, du verkar ändå ha alla ledare du behöver för att koppla in din lampa (sätt en torix på jorden som en annan föreslog)
Men vanliga wago fungerar precis som du beskriver, dom fyra svarta på bilden kan du förena genom att stoppa ner dem i en wago. Dock finns inte 4 håls wago vad jag vet, utan det närmaste är fem. Då stoppar du ner de 4 svarta i 4 av hålen (helt valfritt vilket) och det hålet du inte använder kan du se på som en reserv.
Fördelarna med wago är att man inte misshandlar ledarna som man gör när man skruvar åt en torix, wago kräver ingen expertis och det är väldigt svårt att misslyckas med dem.
Men vanliga wago fungerar precis som du beskriver, dom fyra svarta på bilden kan du förena genom att stoppa ner dem i en wago. Dock finns inte 4 håls wago vad jag vet, utan det närmaste är fem. Då stoppar du ner de 4 svarta i 4 av hålen (helt valfritt vilket) och det hålet du inte använder kan du se på som en reserv.
Fördelarna med wago är att man inte misshandlar ledarna som man gör när man skruvar åt en torix, wago kräver ingen expertis och det är väldigt svårt att misslyckas med dem.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Torix ger bra kontakt när de monteras korrekt första gången på nyskalade ledare, men lite tveksamma om de tas bort och sätts dit igen så att bara dra på en på jordledarna är inte optimalt (även om det inte märks direkt är det fortfarande viktigt att det blir bra kontakt där). Själv bytte jag till Wago på alla ställen där jag ändrade något (och lite senare i hela huset då jag drog om i stort sett allt).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Precis, jag gav TS tipset i en annan tråd att inte bara skruva tillbaka en Torix när man ändrat eftersom det som sagt är att be om problem.Magnus E K skrev:
Torix ger bra kontakt när de monteras korrekt första gången på nyskalade ledare, men lite tveksamma om de tas bort och sätts dit igen så att bara dra på en på jordledarna är inte optimalt (även om det inte märks direkt är det fortfarande viktigt att det blir bra kontakt där). Själv bytte jag till Wago på alla ställen där jag ändrade något (och lite senare i hela huset då jag drog om i stort sett allt).
Så om man är och rör i anläggningen så är det ett bra tips att byta till exv. Wago (även en u-båt är svår att misslyckas med om man bara kontrolldrar i ledarna efteråt).
Men om det sitter Torix som fungerar så finns det ingen anledning att byta dem bara för att. Det är vid ändring eller uppgradering som man kastar dem och ersätter med något bättre.
(Själv så har jag nog inga Torix kvar någonstans eftersom jag pillat och dragit om i stort sett allt; så nu är det HelaCon, Wago öppningsbara och u-båtar överallt. Men det är jag det.)
Du ska absolut ta bort alla torix och sätta dit wago. Att använda Torix är att be om problemS Statice skrev:Hej!
Vi ska skicka ut en saneringspatrull på jakt efter samtliga Torix som finns runtom i Sverige 😆😆Mikael_L skrev:
Skämt åsido, dem torix som redan är installerade kan vi ju inte göra mycket åt. Däremot kan man vid renoveringar se till så att dessa torix byts ut mot mer moderna och säkrare klämmor som wago och Helacon. Sedan vid nyinstallationer ska det ju inte vara något problem för att då är det väl ingen vettig person som installerar dem 👌👌👌
Saken med Torix är att de kräver ett mått av kunskap och erfarenhet att montera och bedöma resultatet. Rätt monterade är de inte mer benägna till problem än något annat.
Vi ser problem med varmgång även i wagoklämmor.
Det finns även transparenta klämmor av Torixmodell, lätt att bedöma resultatet med dessa. Minns inte på raken om det var Elko eller Hellerman som tillverkade dessa. Jag har använt dem med gott resultat.
Vi ser problem med varmgång även i wagoklämmor.
Det finns även transparenta klämmor av Torixmodell, lätt att bedöma resultatet med dessa. Minns inte på raken om det var Elko eller Hellerman som tillverkade dessa. Jag har använt dem med gott resultat.