Handritad elektrisk kopplingsschema med en defekt brytare och en fläktmotor märkt 230V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en värmefläkt där brytaren är kass helt och hållet. Skulle vilja kunna använda denna under en verkstadsflytt och vill därför bara koppla ihop den på full effekt utan av/på funktion.
Men jag är inte säker på hur jag ska koppla ihop det. Nån som kan hjälpa mig?

Är den trefasig? Du har ritat ett L på tre ställen. Så som det är ritat kan man även tro att elementspänningen är 400 V. Detta behöver bekräftas innan några råd kan ges. Det kan även vara av intresse att veta hur många effektlägen som brytaren tillät och vilka effekter det motsvarade.

Om vi förutsätter 400 V element( måste verifieras ). Då låter man elementen bilda en triangel ( deltakoppling) . Faserna anslutś i triangelns hörn. Dom kan passera den trepoliga termostaten. Fläktmotorn ansluts mellan en av faserna och nollan. Det är viktigt att inte koppla förbi några överhettningsskydd eftersom elementeten kan bli glödheta om fläktmotorn stannar av någon orsak.

Det är en trefas med tre effektlägen plus bara fläkten. Ingen uppgift annat än att totaleffekten är 6550w inkl 50w fläkt.

Ohm-mätning verkade ge ca 60 ohm/element om jag inte minns fel. Överhettningsskydd finns mellan termostat och element.

Då kan du koppla så här:
Glöm inte att få med fläktmotorn från valfri fas mot N.

asu031.jpg

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Tackar!:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.