935 läst ·
5 svar
935 läst
5 svar
Hjälp med val av luft/vattenvärmepump
Hej!
Nyligen blivit med hus. Första åtgärden blir att slänga ut den gamla oljepannan och ersätta den med luft/vatten värmepump. Jag tycker detta är rätt komplicerat och behöver därför få lite guidning i denna djungel...
Förutsättningar:
1.5 plans tegelvilla från 1959, boyta 126kvm och oinredd källare på runt 80kvm.
Tvårörs system med rejäla rör och element. Enl samtliga installatörer så kommer detta lira fint med luft/vatten.
Huset ligger i uppsalatrakten.
Jag har haft ut flera firmor som har kollat och såklart är deras pump bäst osv osv. Utifrån förutsättningarna så har jag fått följande förslag, börjar med det billigaste.
Mitsubishi PUZ-SVM100YAA (10kw) utedel och ERST 20F-YM9D innedel.
-Jag har läst en hel del om att Mitsubishi har/haft problem med att utedelen låter mycket. Är inte ljudkänslig så, men det finns ju gränser...Speciellt eftersom att enda möjliga placeringen är utanför sovrum/vardagsrum.
Thermia Itec XTR L (12kw) utedel och Total EQ innedel.
-Även Thermia har tydligen haft bullriga utedelar men detta sägs inte gälla just XTR. Har även läst att deras pumpar är ommärkta samsungpumpar, stämmer detta?
Nibe S2125 (12kw) utedel och S320 innedel.
-Nibe är väl det märket jag läst mest positivt om. Finns det några vanliga problem med just denna kombo?
Men, hur stora skillnader är det egentligen? Vad jag förstår så verkar Thermia och Nibe prestera ungefär lika. Prismässigt så skiljer det runt 30' mellan Mitsubishi och Nibe, Thermia ligger mitt i mellan.
Tar tacksamt emot erfarenheter och åsikter.
Nyligen blivit med hus. Första åtgärden blir att slänga ut den gamla oljepannan och ersätta den med luft/vatten värmepump. Jag tycker detta är rätt komplicerat och behöver därför få lite guidning i denna djungel...
Förutsättningar:
1.5 plans tegelvilla från 1959, boyta 126kvm och oinredd källare på runt 80kvm.
Tvårörs system med rejäla rör och element. Enl samtliga installatörer så kommer detta lira fint med luft/vatten.
Huset ligger i uppsalatrakten.
Jag har haft ut flera firmor som har kollat och såklart är deras pump bäst osv osv. Utifrån förutsättningarna så har jag fått följande förslag, börjar med det billigaste.
Mitsubishi PUZ-SVM100YAA (10kw) utedel och ERST 20F-YM9D innedel.
-Jag har läst en hel del om att Mitsubishi har/haft problem med att utedelen låter mycket. Är inte ljudkänslig så, men det finns ju gränser...Speciellt eftersom att enda möjliga placeringen är utanför sovrum/vardagsrum.
Thermia Itec XTR L (12kw) utedel och Total EQ innedel.
-Även Thermia har tydligen haft bullriga utedelar men detta sägs inte gälla just XTR. Har även läst att deras pumpar är ommärkta samsungpumpar, stämmer detta?
Nibe S2125 (12kw) utedel och S320 innedel.
-Nibe är väl det märket jag läst mest positivt om. Finns det några vanliga problem med just denna kombo?
Men, hur stora skillnader är det egentligen? Vad jag förstår så verkar Thermia och Nibe prestera ungefär lika. Prismässigt så skiljer det runt 30' mellan Mitsubishi och Nibe, Thermia ligger mitt i mellan.
Tar tacksamt emot erfarenheter och åsikter.
Det kan också bero på hur kallt det kan bli på orten där man bor och vilken framledningstemperatur som behövs när det är som kallast. Skiljer en del på vad modellerna klarar av. NIBE F2120 lär vara en väldigt bra modell men den är nog i kraftigaste laget. Daikin Altherma 3 TopGrade har också väldigt fina presanda även vid mycket kallt väder.
Jag har en s2125-12 och är på det stora ganska nöjd med den. När den går på låg frekvens är den mycket tyst. Har dock bara haft den i ett år så kan inte säga något om hur den håller ihop i ett längre tidsperspektiv.
Dess största "problem/brist" är avfrostningarna. Dessa pågår länge! Var tredje avfrostning tar upp till 25-30 min. Avfrostningarna däremellan 15-17 minuter. Problemet är som störst kring 0-6 grader. En dimmig dag förra vintern (temp 4-6 grader) spenderade pumpen nästan 40% av tiden på att avfrosta. Lägg till varmvattenproduktion och du kan räkna med att pumpen bara orkar ge 50% av toppeffekten i medel för värme, trots att kompressorn ligger på max-frekvens när den väl jobbar.
Med facit i hand hade jag troligtvis gått på en kraftigare pump, tex F2120-16.
Dess största "problem/brist" är avfrostningarna. Dessa pågår länge! Var tredje avfrostning tar upp till 25-30 min. Avfrostningarna däremellan 15-17 minuter. Problemet är som störst kring 0-6 grader. En dimmig dag förra vintern (temp 4-6 grader) spenderade pumpen nästan 40% av tiden på att avfrosta. Lägg till varmvattenproduktion och du kan räkna med att pumpen bara orkar ge 50% av toppeffekten i medel för värme, trots att kompressorn ligger på max-frekvens när den väl jobbar.
Firmorna verkar räkna på en DUT (DVUT?) på -19.8°C här.J Josth skrev:Det kan också bero på hur kallt det kan bli på orten där man bor och vilken framledningstemperatur som behövs när det är som kallast. Skiljer en del på vad modellerna klarar av. NIBE F2120 lär vara en väldigt bra modell men den är nog i kraftigaste laget. Daikin Altherma 3 TopGrade har också väldigt fina presanda även vid mycket kallt väder.
Vilken framledningstemperatur som behövs i huset när det är som kallast vet jag tyvärr inte. Huset såldes av ett dödsbo. Troligen har pannan körts på elpatron senaste 15åren. Enda ledtråden jag har är väl att shuntautomatiken står inställd på max 70°C, dock minns jag inte exakt hur värmekurvan ser ut men det kan jag ta reda på när jag kommer hem. Dock så är alla elementen väldigt snålställda, så jag gissar att tanten har haft elpatronen som grundvärme och sedan eldat friskt i kaminen.
Som det känns just nu så tror jag att jag vill utgå ifrån dom förslagen jag fått. Insåg dock att jag fått en offert av en firma som inte ens varit ut och tittat, men tänker att jag nämner den ändå.
Panasonic Sverigepumpen 9 kW T-CAP H-GEN.
Hittar inte supermycket info om Panasonic så jag gissar att dom inte är jättestora i Sverige... (?). Prismässigt mellan Mitsubishi och Thermia.
Tack! Värdefull information som säljarna inte nämner.E eddnjjn skrev:Jag har en s2125-12 och är på det stora ganska nöjd med den. När den går på låg frekvens är den mycket tyst. Har dock bara haft den i ett år så kan inte säga något om hur den håller ihop i ett längre tidsperspektiv.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Mitsubishi har numera en ny ute och innedel.
SVM100YAAH-SC och innerdel YM9E
Du verkar ha fått offert på den äldre serien.
Har dock dålig koll på skillnader.
SVM100YAAH-SC och innerdel YM9E
Du verkar ha fått offert på den äldre serien.
Har dock dålig koll på skillnader.
Klicka här för att svara