Hej, jag håller på att bygga ett ikea kök och är relativ nybörjare som hemmasnickare. Jag kollade såklart inte hur sneda väggarna var innan vi målade och spacklade. Såhär i efterhand kanske man skulle bredspacklat lite jämnare alt satt upp gipsskivor.
Men nu är allt igång och har inte tid eller råd att börja om igen. Se bifogad bild på glipan på ca 3-4 cm. Tanken är att kakla ovanför ca 60 cm upp.
Hur gör man på bästa sätt här?
Ska man sätta list?
Bänkskivan vi kollar på är standard 62,5 cm i ek. Så såga snett blir svårt att räcka till om det ska vara jämt i överhänget. Någon som har någon erfarenhet av detta?

• Glipa mellan bänkskiva och sned vägg under pågående installation av ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glipa mellan vägg och köksbänk i ett pågående köksbygge, med ojämnt spacklad och målad vägg ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
cfaj cfaj skrev:
Tanken är att kakla ovanför ca 60 cm upp.
Hej, du är absolut inte den första eller sista som gör den här missen :)

Jag skulle göra så här:
Eftersom du ska kakla 60 cm upp så skulle jag bygga upp en "blindvägg" (60cm hög) som sedan ska hålla kaklet och samtidigt döljer springan på 4 cm.
Som avslut ovanpå kaklet och "blindväggen" gör du någon snygg listning.
Om du ska ha överskåp så tänk på att du MÅSTE sala på väggen så att dom följer en rak linje. Salningen måste placeras så att den håller ut skåpen, samt att du kan skruva skåpen dikt mot salningen. Samtidigt så döljer du lätt avslutet på kaklet/blindväggen när skåpen kommer en bit från väggen i en rak linje.

Hoppas att du förstår vad jag menar, svårt att vara mera detaljerad utan att se helheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.