Hej!
Jag skulle behöva hjälp med vårt badrum. Silikonet längs golvet har gjort sitt, så vi skrapade bort det.Som ni kan se på bilden har den hårda kakelfogen lossnat på vissa ställen.
Ska vi först lägga ny kakelfog och sedan applicera silikon ovanpå den?
Ska all gammal kakelfog tas bort, eller kan vi lägga den nya fogen ovanpå den gamla?Hur ska vi göra för att få bästa resultat och minska risken för att silikonet möglar?

Tack på förhand för hjälpen!

• Sliten kakelfog på badrumsgolv där silikon har tagits bort, med några fogar som har börjat lossna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om hårdfogens yta är tillräcklig hög och bred för att silikonet ska fästa så behöver man inte komplettera med ny hårdfog (klinkerfog).

Silikon möglar när det finns fukt och näring (hud-,tvålrester etc.) så ju mindre fukt och näring desto mindre mögel. Så skrapa eller torka efter dusch och gör rent ofta.

Men numera brukar man inte ha silikonfog i den vinkeln utan bara klinkerfog, däremot kan det ju vara svårt att fixa det i efterhand. För att ny klinkerfog ska hålla ovanpå den gamla måste den nya fogen bli tillräckligt djup. Det finns redskap att köpa för att skrapa ur gamal fog men det är risk för att man skadar klinkerplattorna.

Ursäkta, jag har varit otydlig.
Kan jag lägga silikon direkt på vinkeln mellan golv och vägg? (gäller bara "skarven" mellan golv och vägg inte hela golven)
Bifogar en närmare bild.

• Närbild av kakelplattor i hörnet där golv och vägg möts, visar fogarna tydligt för diskussion om applicering av silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
A ann_z skrev:
Ursäkta, jag har varit otydlig.
Kan jag lägga silikon direkt på vinkeln mellan golv och vägg? (gäller bara "skarven" mellan golv och vägg inte hela golven)
Bifogar en närmare bild.
Kan och kan, det kommer se eländigt ut, vilket det redan gör nu med olika fogar. Bättre att du skrapar rent (försiktigt, inte för djupt så att tätskiktet skadas), och lägger en hårdfog. Den kan du lättare få att se bra ut/fästa än silikon, genom att få den att sjunka in i de små mellanrummen mellan plattorna om du blandar lite löst, speciellt när plattorna sitter ojämt, så att du nästan inte har någon skarv kvar. Hårdfog är inte svårare att lägga/blanda än att vispa våffelsmet. Köp en påse (du kommer få MYCKET över) och blanda med vatten. Sedan är det bara att lägga dit med en mjuk spackelspade eller gummiskiva, och låta det torka lite. Sedan tar du en fuktig trasa och gnor längs med vinkeln tills du är nöjd. Kan inte gå fel.

BirgitS
A ann_z skrev:
Silikon fäster inte på silikon så allt gammalt silikon måste bort först.

Düsseldorff
Varför ska du ha silikon där?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.