Hej! Har försökt i flera timmar nu och hittar inget, har köpt fel grejer 2 ggr :)

Jag behöver alltså koppla ihop PEM-röret i mitten av bilden med kopplingen som sitter på den röda pumpen.

Pumpkoppling: Sexkantsnippel (osäker på benämning) R40 utvändig gänga
PEM-rör: PEM-rör 32 mm, just nu sitter en bussning på som är R32 i ena änden, tror jag. Bussningen till höger, den i mässing/guldfärg, är en bussning som ska passa på pumpen som är R40/R32 MEN jag får inte på den på pumpen, tror att jag råkat paja gängorna lite grann på pumpen så kan inte fästa den utan den fastnar bara efter ett kvarts varv. Har provat med två olika bussningar R40/R32 men ingen funkar. Sexkantsnippeln R40 (?) som sitter på just nu funkar att skruva på och ur enkelt.

Så hur kopplar jag ihop sexkantsnippeln med röret?

MYCKET tacksam för hjälp!

• Verkstadsbord med verktyg, pumpdelar, slangar, och en metallring på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för pump. Märke och modell.

Går det att skruva ut den svarta delen som sitter i pumpen?

Vill du koppla ihop det som det sitter nu dvs med dubbelnippeln kvar i pumpen så funkar väl 2 alternativ. 40 muff direkt på plasten och en bussning 40/32.
Jag vet inte om det finns mässing eller plast i de dimensionerna annars kan en förminskningsmuff 40/32 funka.

• Två metalliska rördelar, rörkopplingar eller adapter stycken, med gängor inuti, isolerade mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Går det att skruva ut den svarta delen som sitter i pumpen?
Ja, det går enkelt. Jag ville som sagt få dit en bussning R40/R32 för att den skulle passa med bussningen på röret men får inte dit bussningen där nippeln sitter pga förmodligen dåliga gängor eller något i den stilen.

F Farendag skrev:
Ja, det går enkelt. Jag ville som sagt få dit en bussning R40/R32 för att den skulle passa med bussningen på röret men får inte dit bussningen där nippeln sitter pga förmodligen dåliga gängor eller något i den stilen.
Nu är jag med! Men det som skickades här innan borde ju funka. 👍

Din mässings bussning är ju från invändig gänga r40 till utvändig gänga r32, du skulle behöva en som är från utvändig gänga r40 till utvändig gänga r32

Alltså en bussning med bara gängor invändigt

• Gilla
Farendag
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Din mässings bussning är ju från invändig gänga r40 till utvändig gänga r32, du skulle behöva en som är från utvändig gänga r40 till utvändig gänga r32

Alltså en bussning med bara gängor invändigt
Tack! Aha, misstänkte att jag gjort något fel. Har du möjligtvis en länk eller ett namn på en sådan bussning så jag köper rätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.