Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska koppla in min dimmerpuck för att kunna dimma matrumslampan (4x4w).
Jag har en dubbeltrapp där den vänstra knappen med återfjädring ska kunna dimma lampan i taket och den högra ska fungera som strömbrytare till utebelysning/markiser.
Den är nu inkopplad så här (utan dimmer inkopplad) vilket funkar:
Brun = Fas
Orange = Tändtråd till taklampa
Grå = Tändtråd till utebelysning/markiser
Saknar återledare/neutral i kopplingsdosan bakom strömbrytare och har därför köpt en Vadsbo UDN100 för montering utan nolla.
Nu till min fråga.
Min tanke är att koppla in fasen på L och sedan leda den vidare från L på pucken till L på dubbeltrappen.
Tändtråd ut taklampa på symbolen som ser ut som en sinusvåg.
Utgången från lampknappen ska till S på dimmer.
1. Tänker jag rätt här?
2. Då utrymmet bakom dubbeltrappen ev. inte är tillräckligt för att få plats med dimmerpucken p.g.a. att kablar går vidare ner till ett uttag så har jag funderat om man kunde sätta den i takdosan istället. I takdosan så har jag ju fas, jord och tändtråd, kan jag möjligtvis montera den där vid platsbrist?
Detta är bakom dubbeltrappen och jag tror att det blir väl tajt utan att byta till en utanpåliggande ram vilket blir fult enl. mitt tycke.
Jag har en dubbeltrapp där den vänstra knappen med återfjädring ska kunna dimma lampan i taket och den högra ska fungera som strömbrytare till utebelysning/markiser.
Den är nu inkopplad så här (utan dimmer inkopplad) vilket funkar:
Brun = Fas
Orange = Tändtråd till taklampa
Grå = Tändtråd till utebelysning/markiser
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Saknar återledare/neutral i kopplingsdosan bakom strömbrytare och har därför köpt en Vadsbo UDN100 för montering utan nolla.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu till min fråga.
Min tanke är att koppla in fasen på L och sedan leda den vidare från L på pucken till L på dubbeltrappen.
Tändtråd ut taklampa på symbolen som ser ut som en sinusvåg.
Utgången från lampknappen ska till S på dimmer.
1. Tänker jag rätt här?
2. Då utrymmet bakom dubbeltrappen ev. inte är tillräckligt för att få plats med dimmerpucken p.g.a. att kablar går vidare ner till ett uttag så har jag funderat om man kunde sätta den i takdosan istället. I takdosan så har jag ju fas, jord och tändtråd, kan jag möjligtvis montera den där vid platsbrist?
Detta är bakom dubbeltrappen och jag tror att det blir väl tajt utan att byta till en utanpåliggande ram vilket blir fult enl. mitt tycke.
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Japp det ska funka som du tänker.
Om du kan flytta dimmern till takdosan, Ja det går, du behöver dra med en till tråd från brytaren bara
Om du kan flytta dimmern till takdosan, Ja det går, du behöver dra med en till tråd från brytaren bara
Klicka här för att svara