Hej jag har ett hus som är platta på mark från 1977, det som har bekymrat mig är att jag har ventilations galler i husgrunden. Vad vi har kunnat listat ut än så länge så är plattan gjuten över lecablocken och lämnar ett rum mellan plattan och berget som det står på. Därav antar jag gallren ? Jag misstänkte fukt längs husväggen så jag började gräva och upptäckte att under 1dm singel låg det ren sand som var aningen fuktigt. Jag har tänkt sttt ersätta detta med singel, eller tänker jag fel och behöver göra något helt annat, har frågat fackmän och bygghandlare men ingen kan ge mig ett vettigt svar då de inte sett denna typ av platta på mark. Vad ska jag behandla grunden med? Se bilder

• Bild på en husvägg med röda tegelstenar och grå panel där marken runt grunden har grävts upp, synliggörande ett dike med stenblock och fuktig sand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop längs husgrund av tegel med synliga lecablock och sand, en skottkärra med sten och verktyg syns i bakgrunden på stenen.
    Skapa konto
  • Grävd grop vid grunden av ett tegelhus med exponerade lecablock och rörledning; cementytan på husväggen är delvis skadad och lossnar.
    Skapa konto
  • Ett uppgrävt dike längs husväggen med exponerad husgrund, synliga lecablock, lite småsten och en luftkonditioneringsenhet monterad på väggen över.
    Skapa konto
Jag ser inga ventiler men tror att du har en uteluftsventilerad torpargrund med betongbjälklag.

Ventilerna sitter längs de andra sidorna på huset, kan komplettera med kort. Vet du om man klassar det som platta på mark? För det var det som stod 2015 när vi köpte kåken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.