Hej,
Vi ska bygga ett nytt hus och har kommit såpass långt att husets placering på tomten är klar, förutom höjden på färdig grund. Och här så dyker det ju upp lite funderingar.

Bifogat ligger en bild på förslag som vi fick från grundentreprenören, samt fasadritning så man ser lite hur huset kommer se ut.
Som syns på inmätningen så sluttar tomten en del (ner mot sjön 150m bort), så vi kommer få fylla upp en del.
Vägen går längs med tomten och det som påverkar är infarten till garaget/huset.
Garaget är placerat vägg i vägg med huset med öppningen självklart ut mot vägen. Framför garaget ska vi ha en stenlagd uppfart med plats för 3 bilar i bredd (får det ganska naturligt då det blir 7,8m brett med garage 5,3m brett och 2,5m in från tomtgräns).
På bilden är det även med förslag på fyll runt huset, och även extra för altan. Men altanen kommer vi avvakta med så där fyller vi inget extra nu utan löser med plintar längre fram i sådanafall.

Problemet är höjden på färdig grund.. Pengamässigt vill vi ha så lågt som möjligt, men samtidigt är det ju viktigt med infarten från vägen och vattenavrinning. Att vi kommer få ha en vattenuppsamlare/ränna/brunn på uppfarten är jag med på och det är inget problem. Men hur tänker ni när ni ser detta? 103,4 är högsta höjden på tomten, och det känns onödigt. Vi lutar åt någonstans 103,0, kanske 102,8, men då får vi nog problem med vattenavrinning bort från hus/garage antar jag..

Sen kommer ju nästa problem, med höjdplaceirng av gräsmatta/trädgård. Men det får bli nästa steg antar jag.

Tack för all input man kan få.

• Teknisk ritning av en tomt med markerade höjdnivåer och föreslagen placering för ett hus med garage, inklusive uppmätta punkter och sluttning mot en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasadritningar av ett planerat hus med väster- och södersida, visar garage och entré.
Pay once - cry once!

Lägg huset så att det känns naturligt i förhållande till omgivningen, hellre lite för högt än lite för lågt skulle jag säga.

Sen anser jag att den där tomten är relativt plan, så det känns inte som ett jättestort problem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.