Hej,
Jag håller på att renovera gillestugan i källaren i mitt hus byggt 63. Skulle vilja få tips på golvlösning. Eller om ni tycker att nuvarande lösning är ok. Nuvarande skikt är:
1. Betongplatta (hyfsat jämn)
2. Isolering (nån typ av mörk glasfiber, känns ej fuktig där jag kommit åt)
3. 10 cm sand med vattenburen golvvärme i överkanten.
4. Byggplast
5. Spånskivor
6. Gammal heltäckningsmatta (borttagen nu)
Kan man ha det som det är eller behöver jag riva ut allt och börja om? Jag tänker att vi ska sälja huset någon gång och vill ha en lösning som besiktningsmannen tycker det är ok.
Jag skulle gärna behålla sanden för att slippa jobbet att släpa bort, men jag antar att det är svårt. Jag tänker mig en lösning som är:
Platonmatta direkt på betonggolvet följt av cellplast skivor som jag antingen fräser ut för golvvärmen eller att jag lägger golvvärmen på skivorna och gjuter in rören (sol på bilden), eller kan ett alternativ vara att lägga sanden istället för att gjuta på cellplasterna för att komma upp i nivå med golvvärmerören? Och så något laminatgolv direkt på det. Eller har ni något annat förslag? Läste nått gammalt tips om att skippa Platonmatta och lägga cellplast direkt, om det är ok så skulle jag ju bara kunna ersätta den gamla isoleringen med cellplast och sen på med sanden som innan? Men
Bifogar en dålig bild av hur det ser ut nu samt en bild på lösningsförslag från de som gör platonmattan.
Tacksam för svar och tips.
/Erik.