Jag skulle behöva hjälp och tips hur jag ska gå tillväga med vår gård, har planerat att jag skall laga en gång från trappan till huvudingång med grus och gräs runt., men finns det någon som vill hjälpa till med tips och dylikt så släng hit era tips.. Tacksam för svar! :)

• Oanlagd gård med trädgårdsväg, stenar och växtlighet utanför röd husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En obehandlad gård med stig som leder mot en timmerstuga, omgiven av grus, gräs, och skog.
    Skapa konto
  • Rödmålat hus med trappa och balkong, oplanerad gård med gräs och grus, redo för landskapsdesign.
    Skapa konto
  • Gård med gräs och en grusgång som leder mot en trätrappa och en timmerstuga med grönska runtom.
    Skapa konto
  • Utsikt från en trappa mot en gård med en stig av jord leder mot en röd husfasad och veranda omgiven av grönska.
    Skapa konto
  • Trädgårdsbild med gräsbevuxen yta och en bil parkerad på grusplan, nära en trätrappa som leder till ett hus.
    Skapa konto
  • Utomhusvy av en gårdsplan med odefinierad gångstig mot en trähuss trappa, träd och gräs runtomkring.
    Skapa konto
Jag brukar aldrig svara när någon frågar efter design för det är svårt från bilder att föreslå något, jag är en sådan som vill sitta på platsen och filosofera och kanske dyker det upp lite tankar i huvudet.

Men nu kan jag inte låta bli för ni har en så vacker tomt och det finns alla skäl i världen att bevara och framförallt framhäva den vackra naturen. Titta inte på trädgårdar med stora gräsytor, stenläggningar och perfekta rundade eller markerade avgränsade rabatter.
Vill du göra en stig så använd inte grus utan täckbark som passar in i miljön. Rada inte stenkanter runt planteringar utan gör såsom naturen gör, asymmetriskt.
Växtvalet är viktigt, välj vackra bladverk före grandios blomning, t.ex. mängder av Hosta.

Rhododendron, modell mindre borde passa väl samt några små träd som lyfter det hela och passar in i sammanhanget. Ljung är en trevlig växt för denna miljö, Calluna vulgaris höstljung och Erica carnea vårljung, städsegröna och dekorativa alla årstider.
I allt vad du gör, tänk oordning. Någon stor sten, eller tre i grupp, aldrig fyra eller sex stenar i rad.

Låt det ta tid istället för att stressa fram något !

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Okej, det där svaret låter väldigt genomtänkt och klokt.. jag är en väldigt stressig person av mig.. men jag måste försöka lugna mig och tänka igenom i lugn och roo.. jag tar åt mig av ditt svar och ska försök tänka på det. Tack!! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.