Hej
Är en elektriker som jobbat några år men stötte på en märklig installation i mitt eget hem och behöver lite hjälp o bena ur hur det kan vara tänkt...
Finns det någon som kan förklara det faktiska felen som finns i anläggningen och även förklara konsekvenserna ifall problem uppstår.
Öppnade elcentralen i gäststugan idag för jag tyckte det såg lite konstigt kopplat ut i en strömbrytare intill centralen
Har en JFB som går från undersidan TILLSAMMANS med HB in i säkring 1,2,3 och sedan med strömskena matar vidare till resterande säkring.
Inkommande N och PE går direkt in på respektive skena.
N från plint går sedan in på undersida JFB och ovansida N går till ingenting i plintarna ovanför (synlig koppar bredvid PE plint)
Håller på och försöker reda ut hur illa dethär är och om jag ska flagga för dolda fel till förra ägaren?
Är en elektriker som jobbat några år men stötte på en märklig installation i mitt eget hem och behöver lite hjälp o bena ur hur det kan vara tänkt...
Finns det någon som kan förklara det faktiska felen som finns i anläggningen och även förklara konsekvenserna ifall problem uppstår.
Öppnade elcentralen i gäststugan idag för jag tyckte det såg lite konstigt kopplat ut i en strömbrytare intill centralen
Har en JFB som går från undersidan TILLSAMMANS med HB in i säkring 1,2,3 och sedan med strömskena matar vidare till resterande säkring.
Inkommande N och PE går direkt in på respektive skena.
N från plint går sedan in på undersida JFB och ovansida N går till ingenting i plintarna ovanför (synlig koppar bredvid PE plint)
Håller på och försöker reda ut hur illa dethär är och om jag ska flagga för dolda fel till förra ägaren?
Jag vet inte om jag missar något. För mig är det uppenbart att jordfelsbrytaren inte är inkopplad. Är det ett fel att det sitter en pryl i centralen som inte är inkopplad? Jag vet inte. Men troligaste orsaken varför den inte är inkopplad är att det finns ett jordfel så att den löste ut i tid och otid. En annan tänkbar förklaring är att den som installerade den inte förstod vad han gjorde och det blev fel.
Är du elektriker är det väl bara att koppla in den korrekt och se vad som händer?
Är du elektriker är det väl bara att koppla in den korrekt och se vad som händer?
Vad skyddar dessa dvärgbrytare till höger om jordfelsbrytaren? Är detta en ny installation, t ex en utvidgning eller ombyggnad eller bara byte av elcentral? När är detta gjort?
Det bör ju klart framgå att jordfelsbrytaren inte är inkopplad i det fall den formellt inte behövs eller ännu bättre tas bort.
Om det finns ett jordfel som förhindrar den att fungera så ska ju det felet åtgärdas.
Det bör ju klart framgå att jordfelsbrytaren inte är inkopplad i det fall den formellt inte behövs eller ännu bättre tas bort.
Om det finns ett jordfel som förhindrar den att fungera så ska ju det felet åtgärdas.
Okej men ska tilläggas då oxå att anläggningen är ny och renoverades 2022 från uthus till "gäststuga" så all el är nydragen.tommib skrev:
Skulle det inte anses ge en falsk trygghet att ha en JFB i centralen som inte fyller funktion.
Sen ska du väll inte behöva lyfta på centrallocket som privatperson, nu var det ren flax att jag gjorde det men stängde lika fort igen.
Det är en nybyggnad/ombyggnad av ett gammalt uthus som gjorts om till gäststuga/tonårsbostad av tidigare ägare 2022A avh67f skrev:Vad skyddar dessa dvärgbrytare till höger om jordfelsbrytaren? Är detta en ny installation, t ex en utvidgning eller ombyggnad eller bara byte av elcentral? När är detta gjort?
Ny elcentral från 2022
Den tar all el i hela stugan samt vu utomhus och belysning.
Vi har två olika frågor här. Den första är vad som är fel. Och den andra är om det är ett dolt fel.C Christian Lundberg2 skrev:Okej men ska tilläggas då oxå att anläggningen är ny och renoverades 2022 från uthus till "gäststuga" så all el är nydragen.
Skulle det inte anses ge en falsk trygghet att ha en JFB i centralen som inte fyller funktion.
Sen ska du väll inte behöva lyfta på centrallocket som privatperson, nu var det ren flax att jag gjorde det men stängde lika fort igen.
Det är udda gjort. Men vi vet inte alla detaljer. Varifrån kommer matningen? Finns det en jordfelsbrytare där? Om resultatet blir att vägguttag i uthuset som monterats 2022 inte skyddas av jordfelsbrytare så är det tveklöst ett fel. Om å andra sidan matningen till uthuset redan skyddas av en jordfelsbrytare så är det bara en udda lösning att ha en verkningslös jordfelsbrytare i centralen.
På den andra frågan har jag inget mer att säga än nej. Det är inte ett dolt fel och om det vore det så är det för billigt att åtgärda för att det skall vara värt att bråka om.
Ja det har varit en del fel med detta hus under en tid som förra ägaren orsakat med el, vs konstruktion osv som jag redan åtgärdat och när nu detta kom så kände jag att jag ska ta upp detta och konfrontera efter dessa år.A Avemo skrev:Jag vet inte om jag missar något. För mig är det uppenbart att jordfelsbrytaren inte är inkopplad. Är det ett fel att det sitter en pryl i centralen som inte är inkopplad? Jag vet inte. Men troligaste orsaken varför den inte är inkopplad är att det finns ett jordfel så att den löste ut i tid och otid. En annan tänkbar förklaring är att den som installerade den inte förstod vad han gjorde och det blev fel.
Personen har även visat upp huset personligen och med stolthet framhävt alla renoveringar hen gjort själv men sagt att hen inte gör el själv... börjar tvivla på detta nu när detta uppdagades
Centralen matas direkt från huvudcentralen på utsidan.A Avemo skrev:Vi har två olika frågor här. Den första är vad som är fel. Och den andra är om det är ett dolt fel.
Det är udda gjort. Men vi vet inte alla detaljer. Varifrån kommer matningen? Finns det en jordfelsbrytare där? Om resultatet blir att vägguttag i uthuset som monterats 2022 inte skyddas av jordfelsbrytare så är det tveklöst ett fel. Om å andra sidan matningen till uthuset redan skyddas av en jordfelsbrytare så är det bara en udda lösning att ha en verkningslös jordfelsbrytare i centralen.
På den andra frågan har jag inget mer att säga än nej. Det är inte ett dolt fel och om det vore det så är det för billigt att åtgärda för att det skall vara värt att bråka om.
Okej men då ska jag alltså egentligen anlita en elektriker som får komma hit och åtgärda problemet för att det ska gå "rätt till" och själv bekosta arbetet för att sova lugnt om natten när detta är ett fel som NÅGON medvetet gjort som kunnat utsätta mig eller någon i min närhet livsfara?
Redigerat: