Hej!
Ska byta ut mina dubbeltrapp samt dom enkla brytarna, men dom förstår jag mig på men inte dubbeltrappen riktigt, har ritat upp hurdant dom är kopplade men eftersom det är gamla brytare från 80tal antar jag så finns inga märken på dubbeltrappen.
Dom som är tejpade* bör gå till enkelbrytarna (misstänker jag).
- Båda dubbeltrapparna går till yttebelysning och varsin enkelbrytare.
Vore tacksam för hjälp.
Om det behövs bilder på alla brytarna så kan jag ta kort med.
Jonas
Ska byta ut mina dubbeltrapp samt dom enkla brytarna, men dom förstår jag mig på men inte dubbeltrappen riktigt, har ritat upp hurdant dom är kopplade men eftersom det är gamla brytare från 80tal antar jag så finns inga märken på dubbeltrappen.
Dom som är tejpade* bör gå till enkelbrytarna (misstänker jag).
- Båda dubbeltrapparna går till yttebelysning och varsin enkelbrytare.
Vore tacksam för hjälp.
Om det behövs bilder på alla brytarna så kan jag ta kort med.
Jonas
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det allra enklaste är att du tar reda på hur dina gamla strömbrytare fungerar, dvs vilken skruv som är IN och vilka två skruvar som den växlar mellan. Det kan göra göra genom att ohmmäta med en multimeter om det är oklart med märkningen. Även gamla strömbrytare var dock märkta, IN är märkt med ett P eller med kopparfärg.
När du väl tagit reda på det så kan du enkelt flytta över trådarna till dina nya strömbrytare. Du behöver inte ta reda på mer.
Men om du vill förstå hur en trappkoppling fungerar tror jag det är enklare ifall du utgår ifrån hur en trappkoppling ska utföras med dina nya strömbrytare. Denna bild visar traditionell trappkoppling. Det finns även en variant som kallas sparkoppling. Försök inte förstå färger och tejp, det leder bara till problem. För att reda ut kretslösningen måste du titta i angränsande dosor etc till dess att du får en komplett bild av hur det är kopplat, vilken ledare som är fas, vilka som är tändtrådar och mellantrådar etc.
När du väl tagit reda på det så kan du enkelt flytta över trådarna till dina nya strömbrytare. Du behöver inte ta reda på mer.
Men om du vill förstå hur en trappkoppling fungerar tror jag det är enklare ifall du utgår ifrån hur en trappkoppling ska utföras med dina nya strömbrytare. Denna bild visar traditionell trappkoppling. Det finns även en variant som kallas sparkoppling. Försök inte förstå färger och tejp, det leder bara till problem. För att reda ut kretslösningen måste du titta i angränsande dosor etc till dess att du får en komplett bild av hur det är kopplat, vilken ledare som är fas, vilka som är tändtrådar och mellantrådar etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för svar!Bo.Siltberg skrev:
Det allra enklaste är att du tar reda på hur dina gamla strömbrytare fungerar, dvs vilken skruv som är IN och vilka två skruvar som den växlar mellan. Det kan göra göra genom att ohmmäta med en multimeter om det är oklart med märkningen. Även gamla strömbrytare var dock märkta, IN är märkt med ett P eller med kopparfärg.
[bild]
Jag har semester och kommer får inte tag på en multimeteter från jobbet/vänner nu och får långt för att köpa så därför jag även testar med att skriva o fråga här ifall med erfarenhet har bra koll och kan komma med lätta svar
Men får avvakta tills jag får tag på multimetern eller elektriker(kompis) som kan hjälpa mig. Tack för svar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Om du kan fota dina gamla strömbrytare så kanske forumet kan lista ut vilka terminaler som är vad.
De bruna trådarna är troligen mellantrådar, de två som är ihoptejpade tillhör ena kretsen de andra två den andra kretsen.
Den vita och den svarta trådarna är troligen var sin tändtråd i var sin krets.
Tejpade bruna på var sin "pil ut 1", de andra två bruna på var sin "pil ut 2".
Den svarta på "pil in 1" den vita på "pil in 2", eventuellt byta plats på vit & svart.
Ovan är arbetshypotes.
Den svarta på "pil in 1" den vita på "pil in 2", eventuellt byta plats på vit & svart.
Ovan är arbetshypotes.
Tack! Va lite inne på samma och att dom tejpade va en krets misstänkte jag med.Demmpa skrev:
De bruna trådarna är troligen mellantrådar, de två som är ihoptejpade tillhör ena kretsen de andra två den andra kretsen.
Ovan är arbetshypotes.
Ska testa
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden